Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdVeerle Thys Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
© 2006 Consilience B.V.1
2
2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
3
© 2006 Consilience B.V.3 Inhoudsopgave Waar gaat het over? Casus: gemeente Oss De praktische aanpak Lessons learned Waar beginnen? (Discussie)
4
© 2006 Consilience B.V.4 Inhoudsopgave Waar gaat het over? Casus: gemeente Oss De praktische aanpak Lessons learned Waar beginnen? (Discussie)
5
© 2006 Consilience B.V.5 De klant centraal
6
© 2006 Consilience B.V.6 De grote verschuiving 1.klant naar fysieke bank 2.scheiding in BO en FO; klantcontacten gescheiden van productie 3.digitale FO naar klant 4.klant doet meeste zelf: customer self service Bank BOFO BOFO Klant BO FO Klant FO Klant Klant
7
© 2006 Consilience B.V.7 Waarom? De klant centraal 80% van het werk wordt door klant zelf of door FO afgehandeld De complexere vragen (20%) komen terecht in het BO. Kortom: werk in FO en BO wordt (nog) leuker! Daarnaast: Elektronische kanalen zijn relatief goedkoop (24x7, geen bemensing, geen fysieke ruimte)
8
© 2006 Consilience B.V.8 De impact... Elektronische authenticatie Eenduidige nummers voor personen en bedrijven Basis registraties Elektronische identificeringsmiddelen Elektronische informatie uitwisseling Snelle verbindingen tussen overheidsorganisaties
9
© 2006 Consilience B.V.9 De ingrediënten Afspraken / Regels Open standaarden Open diensten / Hergebruiken in ketens Samenwerken / Coördineren Pragmatisme Gewoon doen en gewoon doen. Kleine stapjes, zien is geloven Procesgericht Processen zijn leidend (ook als het even niet uitkomt)AfsprakenPragmatisme Proces centraal
10
© 2006 Consilience B.V.10 Inhoudsopgave Waar gaat het over? Casus: gemeente Oss De praktische aanpak Lessons learned Waar beginnen? (Discussie)
11
© 2006 Consilience B.V.11 ICT Programma Oss Inhaalslag Implementatie DMS Nieuwe website Bestuurlijk informatiesysteem Digitaal loket 30 elektronische diensten online DigiD Wennen aan procesmanagement
12
© 2006 Consilience B.V.12 Digitaal loket Inloggen via DigiD Bekende gegevens worden aangevuld Elektronisch aanvragen Elektronisch afhandelen (!) Brieven automatisch genereren E-mailen Werkverdeling automatisch Procesafhandeling volgens afspraak Elektronisch monitoren
13
© 2006 Consilience B.V.13 Hoe ziet dat er uit? (Intake) DEMO DEMO
14
© 2006 Consilience B.V.14 Hoe ziet dat er uit? (Afhandelen) DEMO DEMO
15
© 2006 Consilience B.V.15 Hoe ziet dat er uit? (Monitoring) DEMO DEMO
16
© 2006 Consilience B.V.16 Inhoudsopgave Waar gaat het over? Casus: gemeente Oss De praktische aanpak Lessons learned Waar beginnen? (Discussie)
17
© 2006 Consilience B.V.17 Hoe is het bereikt?AfsprakenPragmatismeProcescentraal
18
© 2006 Consilience B.V.18 Afspraken
19
© 2006 Consilience B.V.19 Afspraken (2)
20
© 2006 Consilience B.V.20 Inhoudsopgave Waar gaat het over? Casus: gemeente Oss De praktische aanpak Lessons learned Waar beginnen? (Discussie)
21
© 2006 Consilience B.V.21 Pragmatisme Regel 1: Beginnen Regel 2: Als je niet kunt beginnen zie regel 1 Kleine stapjes Kritiek verdwijnt bij zichtbare resultaten Doorzetten Door de bomen het bos kwijt? EGEM VNG Externe partijen
22
© 2006 Consilience B.V.22 Processen centraal Processen niet alleen beschrijven, ook (zo) uitvoeren! Statusinformatie Klantparticipatie (werk verplaatsen) Proces centraal = Klant centraal Efficiënter werken, prettiger werken Samenwerken met ketenpartners Kosten verlagen Verbetering van de kwaliteit …
23
© 2006 Consilience B.V.23 Inhoudsopgave Waar gaat het over? Casus: gemeente Oss De praktische aanpak Lessons learned Waar beginnen? (Discussie)
24
© 2006 Consilience B.V.24 Lessons learned Procesmatig denken kost tijd (Ogenschijnlijke) bedreigingen snel wegnemen Betrokkenheid medewerkers Aansporen van het gebruik van internet Zoek een betrouwbare partner/leverancier Geen afspraken = geen resultaat
25
© 2006 Consilience B.V.25 Inhoudsopgave Waar gaat het over? Casus: gemeente Oss De praktische aanpak Lessons learned Waar beginnen? (Discussie)
26
© 2006 Consilience B.V.26 © 2006 Consilience B.V.
27
27 Standaard-figuren en raster (1) Cirkel en ovaal Pijl Pijl PijlPijl DriehoekDriehoekDriehoekDriehoek Driehoek Toelichting Toelichting Drie- hoek Vierkant en rechthoek
28
© 2006 Consilience B.V.28 Standaard-figuren en raster (2) Vierkant en rechthoek Cirkel en ovaal Pijl PijlPijlPijl DriehoekDriehoekDriehoekDriehoek Driehoek Toelichting Toelichting Driehoek Drie- hoek
29
© 2006 Consilience B.V.29 Standaard-figuren en raster (3) Vierkant en rechthoek Cirkel en ovaal Pijl Pijl PijlPijl Drie-hoekDriehoekDriehoekDriehoek Driehoek Toelichting Toelichting Driehoek Drie- hoek
30
© 2006 Consilience B.V.30 Extra standaard-figuren (1) Database Database Map Map Toelichting Toelichting Toelichting ToelichtingDatabase Document Document Document Toelichting Toelichting
31
© 2006 Consilience B.V.31 Extra standaard-figuren (2) Tabelnaam Kolommen Kolommen Tabelnaam Tabelnaam
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.