Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdDina Wauters Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Welkom Wij heten U welkom bij deze presentatie welke wij met zorg en ijver heb samengesteld. Wij ga ervan uit dat deze te verbeteren en uit te breiden is. Misschien gebruikt U gedeelten hiervan zelfs in andere creaties. Dit juichen wij toe, maar zouden het fijn vinden als u de Creative Commons licentie Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen in acht neemt. Kijk voor meer informatie over deze licentie op: Deze presentatie(s) vormen samen met de CWO boekjes Roeien III en Zeilen II en III van Kleine Admiraliteit Westland één geheel. In deze “speakers’ notes” vind je interessante informatie waarmee je de les beter kunt voorbereiden. Tijdens de les vind je hier wellicht nog de nodige aandachtspunten die anders ondergesneeuwd kunnen raken. De “speakers’ notes” zijn nooit af, dus voeg zelf informatie toe die je handig vindt. Wanneer je ons je aantekeningen toestuurt kunnen wij deze presentatie voor je verbeteren en kom je zelf op de volgende blah-blah pagina terecht. Wij adviseren tijdens de voorbereiding gebruik te maken van het CWO instructieboek van de Katwijkse Zeeverkenners ( Veel succes met het overdragen van je eigen kennis en de kennis die in deze presentatie zit opgesloten. CWO Kielboot II CWO Kielboot II - © Ivo van der Lans
2
Bronvermelding Met dank aan: Kleine Admiraliteit ’t Westland In het bijzonder: Ivo van der Lans Mark van Uffelen Remco Ammerlaan Winny Groenendaal Dennis van der Sluis Tonne Kooiman Ronald Meijnema Ton Vijverberg Sven van Eijk Andere bronnen: Edwin Moerkerk & Mark Ruis Blah, blah, blah CWO Kielboot II CWO Kielboot II - © Ivo van der Lans
3
Commissie Watersport Opleidingen
Roeiboot III Theorie cursus CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
4
1 Hoofdstuk BPR (Binnenvaart Politie Reglement) Waterkaarten
Voorrangsregels Onderdelen Lelievlet CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
5
Binnenvaart Politie Reglement
Dit onderdeel omvat 50% van de kennis die binnen de CWO opleiding valt. CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
6
BoNeWaWePLEeGeMaK Geldigheid
Alle binnenwateren die niet in verbinding staan met de open zee behalve: Boven-Rijn Neder-Rijn Waal Westerschelde Pannerdensch kanaal Lek Eemsmonding Gemeenschappelijke Maas Kanaal van Gent naar Terneuzen Er zijn meer reglementen! Alle binnenwateren die niet in verbinding staan met de open zee behalve: Boven-Rijn Neder-Rijn Waal Westerschelde Pannerdensch kanaal Lek Eemsmonding Gemeenschappelijke Maas Kanaal van Gent naar Terneuzen Alle binnenwateren die niet in verbinding staan met de open zee behalve: Boven-Rijn Neder-Rijn Waal Westerschelde Pannerdensch kanaal Lek Eemsmonding Gemeenschappelijke Maas Kanaal van Gent naar Terneuzen Het IJsselmeer, de Grevelingen, de Merwede, en de Maas, vallen dus bijvoorbeeld wél onder het BPR. Andere reglementen: Rijnvaartpolitiereglement (RPR) Bepalingen ter voorkoming van Aanvaringen op Zee (BVA / ZAR) Reglement voor het Kanaal van Gent naar Terneuzen Westerschelde reglement BoNeWaWePLEeGeMaK CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
7
Schipper Heeft de leiding aan boord en deelt orders uit om tenminste aan het BPR te voldoen De schipper moet aan boord zijn en de diploma’s hebben, maar hoeft niet te sturen CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
8
Artikel 1.04 / 1.05 Je moet alles doen om een aanvaring te voorkomen en de veiligheid te garanderen Indien nodig moet je volgens goed zeemansschap van het BPR afwijken Goed zeemanschap = Varen met kundigheid en vaardigheid, met overleg handelen en vooruitzien De enige regels die de cursisten bij hun nummer moeten kennen voor de veiligheid, 1.05 voor de noodzaak. Goed zeemanschap is een term die meer inhoud dan: “we zijn stoere zeebonken”. Iemand die het goed zeemanschap onder de knie heeft is thuis op het water; een betrouwbare medewatersporter. Goed zeemanschap is dus geen excuus om fouten te maken om ze door anderen te laten oplossen. CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
9
Leeftijden Alle leeftijden Kleine roeiboot
Klein zeilschip kleiner dan 7 meter 12 jaar en ouder Klein open motorschip kleiner dan 7 meter met een buitenboord motor die niet harder kan dan 13 km/u 16 jaar en ouder Alle andere schepen behalve… Wanneer je 16 of ouder bent, moet je tóch nog een vaarbewijs hebben voor: zeil- of motorschip vanaf 15 meter dat niet bedrijfsmatig wordt gebruikt. waterscooter, jetski, rubberboot of motorboot met een lengte van minder dan 15 meter die harder kan varen dan 20 km/ uur. Er wordt niet naar het aantal pk gekeken, maar wel of de combinatie boot- motor eventueel harder kan dan 20 km/ uur. Een opblaasbare boot met meer dan 6 pk kan dat al gauw. Meer informatie over het vaarbewijs staat op: 18 jaar en ouder … klein motorschip dat harder kan dan 20 km/u CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
10
Begrippen Schip Groot schip Klein schip Assisteren
Elk vaartuig, geschikt voor gebruik of vervoer ter water Groot schip Een schip groter dan 20 meter Klein schip Een schip kleiner dan 20 meter Assisteren Hulp van een motorschip bij het voortbewegen of sturen van een ander schip Vletten slepen valt dus niet onder “assisteren”. Een havensleper die een zeeschip begeleid bijvoorbeeld wél, maar ook een samenstel van sleper en motorvlet. Groot schip is alles, groter dan 20 beter, plus: a. een schip dat een groot schip sleept, assisteert, duwt of langszijde vastgemaakt meevoert b. een passagiersschip c. een veerpont d. een vissersschip e. een duwbak CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
11
Regel, teken, aanwijzing
Verkeersaanwijzingen door brugwachters, havenmeesters, en sluiswachters gaan vóór verkeerstekens en gedragsregels. Verkeerstekens borden, brug- of sluislichten, of betonning gaan vóór gedragsregels. Gedragsregels voorrangsregels CWO Roeiboot III
12
Naamgeving Motorboten en zeilboten > 7m dragen
naam van het schip naam van de eigenaar woonplaats van eigenaar Bijboten dragen alleen de naam van de eigenaar CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
13
Klein vaarbewijs Een klein vaarbewijs is verplicht wanneer
Het schip 15 meter of langer is Het schip sneller dan 20 km/u kan Wanneer je 16 of ouder bent, moet je tóch nog een vaarbewijs hebben voor: zeil- of motorschip vanaf 15 meter dat niet bedrijfsmatig wordt gebruikt. waterscooter, jetski, rubberboot of motorboot met een lengte van minder dan 15 meter die harder kan varen dan 20 km/ uur. Er wordt niet naar het aantal pk gekeken, maar wel of de combinatie boot- motor eventueel harder kan dan 20 km/ uur. Een opblaasbare boot met meer dan 6 pk kan dat al gauw. Meer informatie over het vaarbewijs staat op: CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
14
Dag & Nacht ‘s Nachts des Daags
De tijd tussen zonsondergang en zonsopgang des Daags De tijd tussen zonsopgang en zonsondergang In de praktijk enkel belangrijk voor lichtvoering op het eigen schip of op de kade; in sommige gebieden geldt een stiltegebod slechts ‘s nachts of overdag. CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
15
Vaarweg & Vaarwater Vaarweg Vaarwater CWO Roeiboot III
Tja, een lastige om te onthouden. Tip: het gezegde “Iemand in zijn vaarwater zitten” betekent dat je ook had kunnen uitwijken naar een ander deel van de vaarweg. De betonning geeft altijd de rand van het vaarwater aan. CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
16
Een schip dat wordt voortbewogen door spierkracht
Roeiboot Zodra je dus en zeil of motor hebt bijstaan ben je dus geen roeiboot meer. Als een roeiboot langer is dan 15 meter moet je 18 jaar of ouder zijn en een vaarbewijs bezitten. Als de roeiboot groter is dan 20 meter is het dus een GROOT roeischip. Een schip dat wordt voortbewogen door spierkracht CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
17
Een schip dat o.a. wordt voortbewogen m.b.v. mechanische middelen
Motorboot Ook een waterrad, water-jet, en boegschroef zijn mechanische middelen. Zelfs een motorische kabelpont is een motorboot! Een schip dat o.a. wordt voortbewogen m.b.v. mechanische middelen CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
18
Een schip dat enkel wordt voortbewogen door de wind
Zeilboot Wanneer een zeilboot een motor heeft bijstaan is hij voor het BPR een motorboot en moet hij een zwarte kegel in de zijstag voeren. Een schip dat enkel wordt voortbewogen door de wind CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
19
Voert tijdens het slepen:
Sleper Voert tijdens het slepen: Een kleine motorboot die een paar kleine schepen sleept is voor het BPR een klein schip. Zodra er één of meer grote schepen gesleept worden of als de sleper zelf een groot schip is, is de hele sleep een groot schip. Een motorboot die de functie sleepboot heeft wordt door de waterpolitie als groot schip aangemerkt. Hieronder vallen dus alle scoutingslepers, maar de motorboot van je buurman niet per-sé. Kleine schepen die slepen mogen niet de sleper-ton voeren! Een schip dat ingericht is om te slepen CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
20
Een samenstel van meer schepen aan een tros met voorop een motorschip
Sleep Een samenstel van meer schepen aan een tros met voorop een motorschip CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
21
Veerpont Een veerpont voert de verlichting van een veerpont, anders is het geen veerpont. Het klinkt simpel, maar overdag heb je er niets aan. In de praktijk blijft het lastig om kleine veerponten te herkennen zodra ze van wal gestoken zijn; let dan maar op fietsers en auto's op het dek. Een schip dat een veerdienst onderhoudt waarbij de vaarweg wordt overgestoken CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
22
Quiz-et ? Groot of klein schip? CWO Roeiboot III
Het is inderdaad lastig om te zien, maar het is dus een klein schip (14 meter lang en hij kan niet harder dan 15 km/u). Groot of klein schip? CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
23
Geluidseinen Attentiesein Ik ga stuurboord uit Ik ga bakboord uit
Ik sla achteruit Ik kan niet manoeuvreren De seinen: stuurboord-, bakboord- en achteruit mogen enkel door grote schepen gegeven worden. Je moet ze natuurlijk wél kennen. Een stip is 1 seconde lang. Een streep staat voor 4 seconden. De tussenposen moeten 1 seconde duren. Het signaal “Ik sla achterui” duurt 5 seconden; “Verzoek tot medische hulp” duurt dus 12 seconden... CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
24
Geluidseinen Verzoek tot medische hulp
Verzoek tot openen van een brug of een sluis Er dreigt een aanvaring Noodsein Mistsein Blijfweg sein De seinen: stuurboord-, bakboord- en achteruit mogen enkel door grote schepen gegeven worden. Je moet ze natuurlijk wél kennen. Een stip is 1 seconde lang. Een streep staat voor 4 seconden. De tussenposen moeten 1 seconde duren. Het signaal “Ik sla achterui” duurt 5 seconden; “Verzoek tot medische hulp” duurt dus 12 seconden… Een dunne streep geeft aan dat het sein herhaald wordt zolang het gevaar dreigt. Bij het “Verzoek tot openen van een brug of een sluis” kun je rustig wachten tot de brugwachter reageert. Hij is vaak druk bezig (?) met ander verkeer. CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
25
Quiz-et ? Ik sla achteruit CWO Roeiboot III
CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
26
Quiz-et ? Verzoek openen van een brug of sluis CWO Roeiboot III
CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
27
Quiz-et ? Verzoek om medische hulp CWO Roeiboot III
CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
28
Waterkaarten CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
29
Waterkaarten - Kleur Normaal vaarwater Ondiep vaarwater
Vaarwater (motorvaart alleen met vergunning) Onbelangrijk vaarwater (geen motorvaart) Riet en biezen Houtgewas CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
30
Kleurgebruik CWO Roeiboot III Van links naar rechts: Normaal vaarwater
Ondiep vaarwater Vaarwater (motorvaart alleen met vergunning) Onbelangrijk vaarwater (geen motorvaart) Riet en biezen Houtgewas CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
31
Waterkaarten - merktekens
Hoogte doorvaart Wijdte doorvaart Diepte water Lengte sluis Vaste brug Beweegbare brug Sluis Keersluis Voetbrug H W D L || ||BB >> > I (dm) (m) Hoogte, diepte en lengte worden op de waterkaart aangegeven in decimeters (dm); wijdte in meters. H12 is dus 1.2 meter hoog, W23 is dus 23 meter breed. CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
32
Almanakken Almanak deel 1 & 2 Deel 1: Deel 2: Reglementen Vaartips
Elke 3 jaar Deel 2: Vaargegevens Routes Hoogten Dieptes Bruggen Sluizen Elk jaar In Nederland hebben we de ‘Wateralmanak’ in twee delen: Deel 1 bevat de reglementen (bijvoorbeeld het BPR) en vaartips voor plassen en rivieren. Het komt elke 3 jaar uit en is verplicht voor gesloten boten. Deel 2 bevat de vaargegevens over doorvaartroutes en maten en bedieningstijden van bruggen en sluizen. Het komt elk jaar uit. Een schip, korter dan 7 meter, hoeft geen bijgewerkt (elektronisch) exemplaar van het BPR (Wateralmanak deel 1 dus) aan boord te hebben. CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
33
Voorrangsregels CWO Roeiboot III
Het BPR en daarmee het CWO spreken tegenwoordig van voorrangsregels i.p.v. wijkplicht zoals dat vroeger was. Wijkplicht klinkt wat vrijwilliger, maar is dat natuurlijk niet. CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
34
Volgorde van uitwijken
Hoofdvaarwater gaat voor nevenvaarwater Snel schip geeft iedereen voorrang Stuurboordwal geeft voorrang Grote schepen gaan voor kleine schepen Zeilboten gaan voor roeiboten Roei- en zeilboten gaan voor motorboten Hier weer recht op voorrang zoals het BPR voorschrijft. Dit rijtje moet je dreunen en stampen, ‘s nachts kunnen dromen en tijdens de kerstmis willen voorlezen. CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
35
Zeilboten onderling Kruisende koers Oplopende koers
Tegengestelde koers Als het niet duidelijk is of je een oplopende / tegengestelde koers of een kruisende koers vaart ten opzichte van de andere boot, dan moet je uitgaan van oplopende / tegengestelde koers. Officieel is de grens 22.5° maar wie zal dat nameten? CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
36
Roeiboten onderling CWO Roeiboot III
Deze koersenboog komt overeen met de gradenboog voor verlichting aan boord. Dus als je het heklicht van een ander ziet vaar je kennelijk een oplopende koers. CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
37
tegengestelde koers CWO Roeiboot III
Allebei naar stuurboord wijken… het is maar een regel. Ze hadden ook voor bakboord kunnen kiezen… CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
38
Oplopende koers Oploper Opgelopene CWO Roeiboot III
Als de ene een andere boot inhaalt (een oplopende koers dus) moet degene die inhaalt (oploper) ruimte geven voor degene die ingehaald wordt (opgelopene). Oploper wijkt voor opgelopene. Het opgelopen schip moet de oploper zonodig ruimte geven om te passeren. CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
39
Oplopende koers Oploper Opgelopene CWO Roeiboot III
Als de ene een andere boot inhaalt (een oplopende koers dus) moet degene die inhaalt (oploper) ruimte geven voor degene die ingehaald wordt (opgelopene). Oploper wijkt voor opgelopene. Het opgelopen schip moet de oploper zonodig ruimte geven om te passeren. Omdat de oploper alleen goed snelheid kan houden als hij de wind in de zeilen houdt, mag deze altijd aan de hoge zijde passeren. CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
40
Speciale manoeuvre CWO Roeiboot III
Uitparkeren is… spiegeltjes gebruiken en wachten op een geschikt moment. Iedereen heeft voorrang. Andere kleine schepen worden geacht medewerking te verlenen. CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
41
Je mag een engte nooit blokkeren
Tegen stroom wijkt voor voor stroom Klein wijkt voor groot Ieder wijkt voor schip dat de engte bezeild heeft Motor wijkt voor roei Schip dat de engte niet bezeild heeft wijkt voor ieder ander schip Obstakel aan stuurboord wijkt Je mag een engte nooit blokkeren CWO Roeiboot III
42
Engte aan Stuurboord CWO Roeiboot III
Hier gelden niet de standaard voorrangsregels. De engte bepaalt wie voorrang heeft. Een engte is pas een engte als het ‘t vaarwater hinderlijk versmalt. Een overhangend terras aan een grote plas maakt dus geen engte, ook niet als je er dichtbij bent. CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
43
Engte niet Bezeild CWO Roeiboot III
Hoewel beiden nu een engte aan hun zijde hebben gelden hier nog steeds niet de standaard voorrangsregels. “Als je moet kruisen ben je toch al langzaam en heb je pech.” CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
44
Engte Bezeild CWO Roeiboot III
Hoewel beiden nu een engte aan hun zijde hebben gelden hier nog steeds niet de standaard voorrangsregels. Als je ineens kunt doorsteken is dat erg handig. CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
45
Quiz-et Quiz-et ? CWO Roeiboot III
Het grote schip moet wijken omdat het kleine stuurboordswal vaart (té simpel toch?) CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
46
Quiz-et ? Hoofdvaarwater CWO Roeiboot III
Het kleine zeilschip onderaan komt van nevenvaarwater en moet dus voorrang geven aan hoofdvaarwater, maar mag medewerking verlangen van het roeischip om tóch het hoofdvaarwater op te komen. Dit kan ook inhouden dat de roeiboot moet peddelen voor het vaderland om snel voorbij te schieten – maar niet als dit regel 1.04 overtreedt. Als de roeiboot een groot schip had geweest, dan hoeft deze geen medewerking te verlenen. CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
47
Afwijkende manoeuvre Groot schip mag medewerking verlangen...
van ieder ander schip... maar heeft dan nooit voorrang Klein schip mag medewerking verlangen van ander klein schip... CWO Roeiboot III
48
2 Hoofdstuk Roeicommando’s Manoeuvres Ankers Peilingen
CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
49
Roeicommando’s CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
50
Roeicommando’s Riemen op Riemen geroeid Riemen toe Haalt op… gelijk
Strijkt… gelijk Op riemen Riemen lopen Riemen over Stop af Zie het boekje voor uitleg. CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
51
Manoeuvres CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
52
Aanleggen met de punt Stopt… af Op riemen Riemen over CWO Roeiboot III
Zie het boekje voor uitleg. Riemen over CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
53
Aanleggen met de spiegel
Strijkt… gelijk BB stopt… af Stopt… af Zie het boekje voor uitleg. Op riemen Riemen over CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
54
Sliplanding SB stopt… af Op… riemen Riemen… op BB riemen… op
Zie het boekje voor uitleg. BB riemen… op CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
55
Man overboord Man overboord! Op… riemen ZWEM BB riemen… op SB haalt…
BB strijkt… gelijk Haakvoor wijs! Zie het boekje voor uitleg. Strijkt… gelijk CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
56
Loskomen van aan de grond
Zo snel mogelijk van de ondiepte af sturen Diepte van het schip verminderen Bij een lelievlet of schouw het zwaard ophalen Bij schepen met vaste kiel moet je krengen (scheefhangen) om de diepgang te verminderen Met de wrikriem dieper water zoeken en wegvaren door bomen Duwen CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
57
Ankeren CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
58
Ankers CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
59
Ankers CWO Roeiboot III
Laat de cursisten hier (met hulp?) de onderdelen aanwijzen. CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
60
Ankeren CWO Roeiboot III Leg uit: 5 maal de diepte steken
De ankerketting trekt de schacht naar de bodem zodat de vloeien zich gemakkelijk ingraven De schouders voorkomen dat het anker blijft graven Met een neuringlijn trek je het anker weer gemakkelijk uit de modder CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
61
Vergeet je ankerbol niet
CWO Roeiboot III
62
Peilingen CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
63
Aanvaringspeiling (raak)
Met een aanvaringspeiling kun je zien of je met een andere boot in aanvaring gaat komen (dûh). Deze en volgende dia's laten drie verschillende uitkomsten zien van de peiling. Let op! Deze peiling werkt ALTIJD. Dus ook als je recht op elkaar afstevent. Als je van elkaar weg vaart heb je de ander in het verleden al overvaren. Deze peiling draait vooral om de hoek waaronder je de andere boot ziet. Wanneer deze hoek gedurende het zeilen verandert, zal er geen aanvaring komen (of je zit er al bovenop). Stippellijnen in de animatie geven dit aan. Je kunt de vraag verwachten: “Maar de éne heeft voor de wind en de andere halve wind… waarom raken ze elkaar dan?” Nou b.v. omdat hij minder zeil voert, omdat hij gewoon meer diepgang heeft, of omdat er nog een anker aan zijn roer hangt. CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
64
Aanvaringspeiling (mis)
Hier hetzelfde verhaal, maar het linker schip gaat nu veel harder waardoor de hoek tussen zijn koers en de zichtlijn naar de andere roerganger constant verandert. CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
65
Achtergrond & Ankerpeiling
Met een achtergrond- en ankerpeiling kun je “zien” of je vooruit of achteruit vaart, of dat je stil ligt De achtergrond (boom) lijkt met het schip mee te varen ten opzichte van de boei. Wat de vaste rode stippellijn is voor onze boot, is de draaiende lijn voor de boom en andersom. In plaats van de boei kun je ook een andere boom of zo kiezen, zolang het zich maar niet kan verplaatsen. CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
66
3 Hoofdstuk Borden Betonning Dag en nachttekens CWO Roeiboot III
CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
67
Borden CWO Roeiboot III
Dit stel borden vind je bij de middenvliet nabij café Vlietzicht. Tussen 1 oktober en 15 juni mag hier door niemand gevaren worden. Met een motorboot mag je hier nooit invaren. In dit gebied huist beschermde – want kwetsbare – natuur. CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
68
Typen borden Mag Moet niet wel CWO Roeiboot III
Het onderscheid in deze bordtypen is belangrijk. Samen met de verschillende plaatjes kun je een groot aantal varianten maken. De roodomlijnde borden heten ook wel “gebodsborden” en komen veel vaker voor dan de blauwe aanwijsborden. Je kunt dit zien als: alles mag, tenzij het verboden is. Aanwijsborden komen vaak voor in combinatie met gebodsborden; soms geven ze een “wel hier maar niet daar” grens aan. CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
69
Waterbewegingen CWO Roeiboot III
Het linker bord wordt geplaatst nabij werkzaamheden of bij bekende zwakke punten in een oever of dijk. De rechter is een verkeerslicht met een rode en een witte continue brandende lamp. CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
70
Sport Sport Kleine schepen CWO Roeiboot III
Sport is een mooi woord dat in vele talen leesbaar is. Deze gelden dus voor alle kleine schepen! CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
71
Zeilschepen CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
72
Schepen op Spierkracht
CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
73
Pas of voor pont CWO Roeiboot III
De linker wijst aan dat er een vaste veerpont nabij is (kabelpont o.i.d). De rechter wijst aan dat er een vrij varende veerpont nabij een steiger of oversteekplaats heeft. CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
74
Ankeren CWO Roeiboot III
Het verhaal gaat dat het anker op het linker verbodsbord ondersteboven hangt omdat cafés en cafetaria hun terrassen vaak versieren met ankers zoals rechts op het aanwijsbord staat afgebeeld. Waarheid of niet, het is in ieder geval duidelijk. Mocht een café nu wél een bord als het rechter plaatsen, dan moeten ze niet zeuren als je er aanlegt (het is immers toegestaan?!. CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
75
Afmeren CWO Roeiboot III
Wellicht wat onduidelijk of misplaatst, maar dit is een bolder op een kade zoals je ze in de zeehavens tegenkomt… CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
76
Keren Soms is het gevaarlijk smal of te ondiep om goed te kunnen keren – vandaar het linker bord. Er is dan altijd een bord als het rechter om aan te geven waar het wél kan. Let op: keren is niet hetzelfde als wenden. Wanneer je boot dwars op de richting van het vaarwater ligt, zal het wel keren heten. CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
77
Einde verbod of gebod CWO Roeiboot III
Een gebodsbord dat geld voor een gebied, groter dan de directe omgeving, wordt bijgestaan door dit bord aan het einde van het gebied. CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
78
Hoofd & Nevenvaarwater
Breed is hoofdvaarwater, smal is nevenvaarwater. Wij varen altijd van onder naar boven. CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
79
Stil houden & opletten CWO Roeiboot III
LET OP! Deze borden horen niet bij elkaar, maar lijken verdacht veel op elkaar! Het linker verplicht tot het stilhouden van je schip voor kortere of langere periode (vaak bij een draaibrug o.i.d.) Het rechter verplicht tot het geven van het attentiesein (eenmaal een lang geluidsignaal) omdat er ter plekke een gevaarlijke situatie is (vaak bij bruggen in bochten). CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
80
In- uit- & doorvaart CWO Roeiboot III
Ditmaal is de witte streep niet de vaarrichting. Rood is: verboden doorgang, groen is toegestane doorgang. De rode vind je bij het Jachthuis op de middenvliet, wie de groene weet te staan mag het zeggen… CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
81
Marges binnen & buiten CWO Roeiboot III
De bovenste (groene) borden staan aan weerszijde van het vaarwater, en adviseren er binnen te blijven. De onderste (rode) borden staan óók aan weerszijde van het vaarwater, maar verbieden er buiten te komen. Voorbeelden zijn: ondiepe of schuin aflopende oevers, fragiele constructies onder water, brugpijlers, etc. CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
82
Maximale Hoogte & Diepte
6 6 Decimeters Deze borden staan veelal ver van tevoren aan te geven dat het verderop wel eens problematisch kan worden voor hoge schepen of schepen met veel diepgang. Let op het verschil in eenheid: meters versus decimeters! Links de maximale doorvaarhoogte, rechts de maximale diepgang. De doorvaarhoogte wordt direct op een brugpijler nauwkeuriger aangegeven met zo’n zwart/geel gestreepte hoogte-maatlat. Meters CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
83
Ten opzichte van het water (km/u)
Maximale snelheid 6 Ten opzichte van het water (km/u) Heeft iemand een log bij zich? Daarmee kun je de vaarsnelheid van je schip t.o.v. het water meten. Tegenwoordig gebruiken we toch GPS? Deze meet de snelheid t.o.v. de wal. In Hoogheemraadschap Delfland geldt overal een maximum snelheid van 6 km/u. Dit wordt niet per bord aangegeven omdat het al op je vaarvergunning staat. CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
84
Uitvarende schepen CWO Roeiboot III
Dit verkeerslicht knippert eens per seconde aan, en daarna weer uit. Vaak bij een nevenvaarwater of haven geeft dit aan dat er een groot schip aankomt die medewerking verlangt. CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
85
Spui & uitlaat - tekens spuien inlaten spuien inlaten CWO Roeiboot III
Deze tekens worden gebruikt bij gemalen om het polderwater op pijl te houden, maar je komt ze vaker tegen bij energiecentrales en sluizen waar de waterstroom sterk en lokaal variabel is. Tip: Bij “inlaten” vormen de rode lichten een trechtervorm. CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
86
6 Sport Quiz-et ? CWO Roeiboot III Ok, een quiz:
Verboden voor zeilboten Verboden voor roeiboten Max diepte 6 decimeter Verboden aan te meren Verboden hinderlijke golven te maken (bord). Verboden hinderlijke golven te maken (verkeerslicht). Uitvarende schepen! Kleine schepen toegestaan. Gelieve binnen de borden te blijven. Stilhouden! Oppassen / attentiesein. Ankeren hier toegestaan. Keren hier toegestaan. Sport 6 CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
87
Betonning CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
88
SIGNI systeem Links Rechts Groen Spitse vorm Oneven genummerd Rood
Stompe vorm Even genummerd Betonning is genummerd en voert een afkorting van 2 of 3 letters voor de naam van het vaarwater: bijvoorbeeld NM 15, welke ton nummer 15 in de Nieuwe Maas is. CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
89
Hoofdwater Rechts zee Hoofd vaarwater CWO Roeiboot III
De scheidingsboei geeft aan welke richting hoofdwater en welke zijwater is – dit is belangrijk voor de voorrang regels. De bovenste kleur op de scheidingston (hier dus rood) verbindt de rij tonnen van linksboven naar rechtsonder. Als het zijwater linksonder hoofdwater had geweest, dan had de scheidingsboei een groene bovenkant. Als je aan de linker of rechter kant van het water opeens de kleur van de betonning ziet veranderen is jouw voorrang dus veranderd! De rode tonnen liggen rechts van het vaarwater als je zeewaarts kijkt. CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
90
Hoofdwater Links zee Hoofd vaarwater CWO Roeiboot III
De scheidingsboei geeft aan welke richting hoofdwater en welke zijwater is – dit is belangrijk voor de voorrang regels. De bovenste kleur op de scheidingston (hier dus groen) verbindt de rij tonnen van linksonder naar rechtsonder. Als je aan de linker of rechter kant van het water opeens de kleur van de betonning ziet veranderen is jouw voorrang dus veranderd! De rode tonnen liggen rechts van het vaarwater als je zeewaarts kijkt. CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
91
Geen Hoofdwater zee Geen hoofd vaarwater CWO Roeiboot III
De dubbel groen-rood gestreepte scheidingston geeft aan dat alle vaarwegen gelijk zijn. Tussen de rode en de rood-witte tonnen ligt het “fietspad” waar kleine schepen ook stuurboordswal kunnen houden. Hoewel dit stuk niet voor grote schepen bedoeld is, mogen ze hier wél varen. De rode tonnen liggen rechts van het vaarwater als je zeewaarts kijkt. CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
92
Stuurboord Betonning CWO Roeiboot III
Wanneer je de betonning strak aan je stuurboordzijde houd, vaar je aan … stuurboordswal en heb je dus voorrang. Het is voor kleine schepen handig om op het fietspad stuurboordwal te varen. Hoewel grote schepen nu niet meer automatisch voorrang hebben, willen ze die heel brutaal toch wel eens nemen. CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
93
Betonning op de kaart CWO Roeiboot III
CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
94
Kardinale betonning Noord Zuid Oost West CWO Roeiboot III
95
Dag en nachttekens CWO Roeiboot III
CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
96
‘s Nachts en bij Mist ! CWO Roeiboot III
Daarom! Verlichting is belangrijk op het water. Waar je aan land nog straatverlichting hebt, moeten wij het vaak met alleen maanlicht doen. Bij mist is het nog gevaarlijker en is een misthoorn onontbeerlijk. CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
97
Lichtvoering 112° 225° 135° 112° CWO Roeiboot III
De boordlichten en het toplicht zijn ook van de zijkant goed zichtbaar terwijl het heklicht dat met opzet juist niet is. Als er een stuurboord boordlicht is, is er ook altijd een bakboord boordlicht; maar je kunt er altijd maar ééntje van zien. Er zijn regels voor de hoogte waarop de lichten, indien mogelijk, gemonteerd moeten zijn. Het precieze aantal graden dat een licht belicht is verplichte kennis (daarna weer snel vergeten). CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
98
Segmenten 112° 135° 225° 112° CWO Roeiboot III
Toplicht en heklicht belichten samen een volle 360°. De boordlichten belichten samen 225°; evenveel als het toplicht in zijn eentje. CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
99
Elk schip kleiner dan 7 m CWO Roeiboot III
Stampen, stampen, stampen. Tip: simpele bootjes hebben simpele verlichting. CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
100
Hinderlijk afgemeerd schip
CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
101
Klein motorschip groter 7 m
Top- en heklicht mag voor motorschepen, korter dan 7 meter, worden samengevoegd om ruimte te besparen. Vaak hebben zulke kleine boten ook geen goede watergeschermde plaats voor het heklicht. Dit geldt apart ook voor de boordlichten. CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
102
Klein zeilschip groter dan 7 m
Top- en boordlichten mogen voor kleine zeilschepen, groter dan 7 meter, worden samengevoegd tot een sectorlicht om ruimte te besparen. Vaak hebben zulke kleine zeilboten ook geen goede watergeschermde plaats voor de lichten en wordt het sectorlicht op de top van de mast geplaatst. CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
103
Klein gesleept schip CWO Roeiboot III
Toch handig voor als je vlak achter een motorschip denkt door te steken en er blijkt een sleep achter te hangen… Wees zuinig op je leden en zet ze in het zonnetje. CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
104
Groot gesleept schip (laatste)
CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
105
Groot Motorschip CWO Roeiboot III
Dé basisverlichting voor motorschepen groter dan 7 meter. CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
106
Groot Zeilschip CWO Roeiboot III
Het verschil met een groot motorschip is de twee rondomschijnende lichten in rood boven groen. CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
107
Grote sleper CWO Roeiboot III
Het verschil met een gewoon groot motorschip is het dubbele toplicht. CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
108
Beperkt varende Veerpont
Deze veerpont ligt met een kabel o.i.d. aan de wal vast. Hoewel gevaarlijker voor diep stekende boten heeft deze vreemd genoeg minder verlichting dan een vrij varende veerpont. De verlichting is echter wél weer rondomschijnend. Het heklicht ontbreekt (hoe moet je anders met je über-bus de boot oprijden?). CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
109
Vrij varende Veerpont CWO Roeiboot III
Net als de beperkt varende veerpont, maar dan met boordverlichting. Sommige veerponten kunnen twee kanten op vooruit varen en hebben dus dubbele boordlichten waarvan er telkens maar één set aanstaat. CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
110
Lichten op de boeg Elk schip kleiner 7 m Klein gesleept schip
Voor anker liggend klein schip Klein motorschip groter dan 7 m Groot motorschip Het moeilijker maar wel meer naar de praktijk gericht. Je ziet enkel de kleur van de lichten. Net als in de praktijk zijn er geen hints of het om boordverlichting of rondomschijnende verlichting gaat. WYSIWYG! Aandachtspunten: de hoogte van een licht. De plaats ten opzichte van andere lichten. Typische vragen Komt het schip op je af of vaart het van je weg? Zie je de stuurboord- of bakboordzijde? Welk soort schip zou dit ook kunnen zijn? In welke situatie zou dit de verlichting voor een …schip zijn? CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
111
Lichten op de boeg Groot zeilschip Veerpont CWO Roeiboot III
CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
112
Lichten op de spiegel Elk varend schip behalve: Groot zeilschip
Veerpont Grote sleper Laatst in een sleep Laatste schip in een sleep CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
113
Lichten op de spiegel Groot zeilschip Veerpont CWO Roeiboot III
CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
114
Lichten op stuurboord Elk schip kleiner 7 m Klein gesleept schip
Voor anker liggend klein schip Klein motorschip groter dan 7 m Groot motorschip CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
115
Lichten op stuurboord Klein zeilschip groter dan 7 m Groot zeilschip
CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
116
Lichten op stuurboord Grote Sleper Veerpont CWO Roeiboot III
CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
117
Lichten op bakboord Elk schip kleiner 7 m Klein gesleept schip
Voor anker liggend klein schip Klein motorschip groter dan 7 m Groot motorschip CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
118
Lichten op bakboord Klein zeilschip groter dan 7 m Groot zeilschip
CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
119
Lichten op bakboord Grote sleper Veerpont CWO Roeiboot III
CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
120
Gevaarlijke stoffen Buiten 100 meter aanleggen
Net als bij de blauwe kegels, geven blauwe lichten aan dat het schip gevaarlijke stoffen vervoert. Vaak laat het schip ook een “blijf weg” sein horen. Altijd 50 meter afstand houden CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
121
Ankerbol & zwarte kegel
Maar dan zonder de gele lijntjes natuurlijk De bol of kegel moet in de mast, of in de zijverstaging worden gehangen. CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
122
Grote gesleepte schepen
Maar dan zonder de zwarte lijntjes natuurlijk De bol moet in de mast, of in de zijverstaging worden gehangen. CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
123
Gevaarlijke stoffen kegels
meter meter meter Schepen die deze kegels voeren laten ook vaak het “blijf weg” sein horen. CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
124
Beperkt passeren Wel Niet CWO Roeiboot III
Deze borden zie je wel bij bagger- of werkschepen. CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
125
Beperkt passeren Geen golfslag maken Golfslag CWO Roeiboot III
Deze borden zie je ook wel langs bouwwerkzaamheden langs het water (bijvoorbeeld bij een nieuwe beschoeiing of bij aanbouw van een viaduct). CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
126
onderwatersport CWO Roeiboot III
Vrijetijdsduikers, maar ook voor professionals zoals lassers bij bruggen e.d. CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
127
Snel schip CWO Roeiboot III
128
Vaste bruggen en sluizen
verboden aanbevolen 2-richtingen aanbevolen 1-richting CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
129
Ophaalbruggen in bedrijf
verboden aanbevolen 2-richtingen aanbevolen 1-richting CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
130
ophaalbruggen buiten bedrijf
verboden aanbevolen 2-richtingen aanbevolen 1-richting CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
131
Brugbediening Verboden… het is bijna zover… …je mag! CWO Roeiboot III
CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
132
Quiz-et? Beide brugdelen zijn vast en mag je door. Houd rechts aan.
Beide brugdelen zijn vast, maar alleen de linker mag je door. Het linker brugdeel is bediend, en voor beide zijden toegankelijk. Mogelijk is het rechter brugdeel van de andere kant ook verboden. Boven: Beide brugdelen zijn vast en mag je door. Houd rechts aan. Midden: Beide brugdelen zijn vast, maar alleen de linker mag je door. De rechter is voor tegenliggers. Onder: Het linker brugdeel is bediend, en voor beide zijden toegankelijk. Mogelijk is het rechter brugdeel van de andere kant ook verboden. CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
133
4 Hoofdstuk Vaarproblematiek Aan- en afmeren Veiligheid aan boord
Gedragsregels en etiquette Vlagvoering Dagelijks onderhoud Het weer Schiemannen Soorten lijn Knopen CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
134
HET Weer Onweer Regen Stroming Wind CWO Roeiboot III
CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
135
Beaufort Schaal BFT 0: windstil CWO Roeiboot III
CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
136
Beaufort Schaal BFT 1-2: zwakke wind CWO Roeiboot III
CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
137
Beaufort Schaal BFT 3-4: matige wind CWO Roeiboot III
CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
138
Beaufort Schaal BFT 5-6: vrij krachtige tot krachtige wind
CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
139
Beaufort Schaal BFT 7-8: harde tot stormachtige wind CWO Roeiboot III
CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
140
Beaufort Schaal BFT 9-10: storm tot zware storm CWO Roeiboot III
CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
141
Beaufort Schaal BFT 11-12: zeer zware storm en orkaan CWO Roeiboot III
CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
142
Veiligheid Materiaal Controleer de boot Anker aan boord Hoosmiddelen
Riemen Orde aan boord Reserve onderdelen CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
143
Veiligheid Persoonlijke veiligheid Een goed redding- of zwemvest
Warme en droge kleding Schoeisel met goed profiel Bescherming tegen de zon CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
144
Veiligheid Redding- en zwemvesten. CWO Roeiboot III
CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
145
Boek Gedragsregels Vlagvoering Vaarproblematiek Reven Aan- en afmeren
Dagelijks onderhoud Schiemannen Soorten lijn Knopen CWO Roeiboot III CWO Kielboot III - © Ivo van der Lans
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.