Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMelanie Bauwens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Geld verdienen met trends Les 2
2
1.Blog gevonden? Modulehandleiding geprint? Vragen over de inhoud? 2.Trends gevonden? Google? 3.Opdracht A 4.Uitwisselen 5.Groepen vormen
3
Opdracht A I. Stel voor jezelf vast welke twee trendfactoren jij het meest interessant vindt voor de nabije toekomst en waarom dat zo is. II. Breng deze twee factoren bij elkaar. Wat kan er gebeuren op dit snijvlak? Wat voor trend zou dat kunnen opleveren ? III. Werk punt II verder uit naar de drie trendniveaus. IV. Voor welke doelgroepen is deze ontwikkeling interessant ?
4
Wat te doen? Uitwisselen info Economie, Politiek, Ecologie, Sociologie, Demografie, Techniek In groepjes bij elkaar met zelfde trendfactor. - Specialist worden in deze trendfactor. 1.I bespreken. Leg uit waarom je deze hebt gekozen? Leg uit aan je groepsgenoten wat deze trendfactor volgens jou betekent. 2.Voorbeelden geven van trends op trendniveaus.
5
Werkvorm Economie, Politiek, Ecologie, Sociologie, Demografie, Techniek Micro Maxi Mega -Wissel. Samen 3 andere trendfactoren groepjes vormen. 1.Leg jouw trendfactor uit. (4x) 2.Brainstorm over alle combinaties en mogelijke uitkomsten. 3.Kies er 2 favorieten uit 4.Bespreek wat er zou kunnen gebeuren op het snijvlak in combinatie met andere trendfactoren. 5.Op trendniveaus.
6
Samenwerken De mensen die samenwerken móéten de gemaakte afspraken nakomen! Hebben jullie elkaars gegevens? Je mag 1 les missen, Er is namelijk voor de lessen een aanwezigheidsplicht.
7
Gevonden trend van de week Invriezen eicellen
8
Trends Citaat van de site van BCC “Krantenartikelen en documentaires zoals ‘An Inconvenient Truth’ van Al Gore maken de gevolgen van ons energieverbruik en de daarmee gepaard gaande opwarming van de aarde steeds duidelijker. BCC neemt dit probleem zeer serieus en wil een steentje bijdragen aan de oplossing.”
9
Voorbeelden Economie Economische crisis Economie Demografie vergrijzing FitbitFitbit 22 Griep Withings Sociologie Durex Victor en Rolf The Cut Lidewij Lidewij edelkoortLidewij edelkoort 22 Politiek Al Gore Kilometerheffing Trains vs planes Verkiezingen Technologie Nanobots Transport Ecologie Energie Brandstof Opwarming van de aarde
10
Succesvolle Trends Vraag + Aanbod Easyjet Senseo Smart Facebook Sex toys for women Ping Apple
11
Hype of Trend Nieuwsfeit dat plotseling overdreven veel aandacht krijgt in de media, en net zo snel weer uit het nieuws verdwijnt Ontwikkeling op lange termijn van een statistisch vast te leggen verschijnsel; ontwikkelingsrichting in het algemeen.
12
Les 2 2 Trendfactoren 3 Trendniveaus Feedback Is dit een goed uitgangspunt? Is het basaal genoeg of heb je stappen overgeslagen? *Groepen? Iedereen telefoonnummers en mobiele nummers?
13
Onderzoek doen Factoren en niveaus Trendfactoren: Economie Demografie Technologie Politiek Cultuur en sociologie Ecologie Trendniveaus: Micro-trends, marktniveau (product) Maxi-trends, consumentenniveau Mega-trends, maatschappelijk niveau (normen en waarden)
14
Voorbeeld Economisch + politiek: mobiliteit is toegenomen Demografisch + sociaal cultureel: globalisering Technologie + cultureel (Japanse fascinatie): -> kleine producten
15
Aan het werk Verder in jouw groepje: Kies een trend (op maatschappelijk niveau en op consumentenniveau) en kies een behoefte, geef een korte toelichting Kies een doelgroep Definieer de gekozen doelgroep met behulp van demografische, geografisch, psychografische en gedragscriteria. Ga ook in op de aspecten meetbaarheid, omvang, bereikbaarheid en haalbaarheid
16
Doelgroep Geografisch Woon/verblijfplaats Socio-economisch Gezinscyclus Achtergrond, opleiding, werk Inkomsten, uitgaven godsdienst Psychografisch Levensstijl Geslacht /leeftijd
17
Doelgroep segmenteren op behoefte Waarom? – Bioscoop film-industrie of ‘ontspanning en recreatieve vrijetijdsbesteding’. Houd er rekening mee dat niet elke potentiële afnemer met een behoefte ook afneemt. Marktpotentieel (effectieve vraag + potentiële vraag)
18
Ga in op deze aspecten Meetbaarheid van segment – Kenmerken doelgroep herkennen en meten Omvang segment – Koopkracht Bereikbaarheid segment – Promotiecampagnes Haalbaarheid – Voldoende middelen om segment te bewerken (kapitaal + geld)
19
Huiswerk Werk de gekozen trend, behoefte en doelgroep uit Stuur deze uitwerking uiterlijk dinsdag a.s. naar D.L.Hefter@hro.nl Kijk voor de criteria naar Bijlage 2
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.