Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJoke Ter Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Definitie MKB-kennisvraag op het gebied van user centred design en usability
Brainstormsessie voor aanvraag SIA Raak subsidie i.s.m. Saxion Hogeschool Enschede
2
Agenda 1 Introductie 2 Saxion Hogeschool 3 Aan het werk
Kennismakingsronde Inleiding/aanleiding Voortraject 2 Saxion Hogeschool Faculteit en studierichting SIA Raak traject & subsidiemogelijkheden 3 Aan het werk Aanzet tot definitie MKB-kennisvraag Aanzetten/ideeën tot deelprojecten Vervolgtraject en planning 4 Afsluiting en borrel
3
Kennismaking deelnemers brainstorm
De Firma* HM2* Innovadis Indialoog/IQ Offshore JR Online/Oxilion* Exxcellence Group Flits-is* Re-lion* * is (wellicht) verhinderd Squal Media* Nedforce* New-Media Present Media Saxion Hogeschool SOV Concept en Vormgeving TriMM interactieve media
4
Inleiding/aanleiding
5
Zoals ontworpen door de designer
Zoals voorgesteld door de klant Zoals gespecificeerd in het projectplan Zoals ontworpen door de designer Zoals gemaakt door de programmeurs Zoals geïmplementeerd in de site Wat de gebruiker wou
6
Gebruikers zijn losers
7
De enige branche buiten de software die zijn klanten ook gebruikers noemt is de drugshandel
8
“Ik wil dat je een banner bedenkt waar iedereen koppijn van krijgt”
De opdrachtgever “Ik wil dat je een banner bedenkt waar iedereen koppijn van krijgt”
9
“Het is een prima oplossing, we hebben
De ontwikkelaars “Het is een prima oplossing, we hebben er alleen nog geen probleem voor”
10
De laatste keer dat Jarno iets via Internet bestelde...
De gebruikers De laatste keer dat Jarno iets via Internet bestelde...
11
“Hai, ik bel even om te horen of je m’n mail hebt ontvangen”
Het resultaat “Hai, ik bel even om te horen of je m’n mail hebt ontvangen”
12
0,75 1,50 Usability werkt...
13
Usability / user centred design
Toepassing en gebruik van methoden is laag Weinig kennisdeling en inzicht in wetmatigheden Webusability heeft geen eigen profiel ROI inzicht is niet helder Toegankelijkheid vakgebied en kennis Draagvlak laag Geen budget Wordt als bedreigend ervaren Een aparte discipline
14
Trends Media worden multidisciplinairder
Ontsluiting bedrijfskritische processen Acceptatie niveau bij consumenten wordt steeds groter Meetmogelijkheden worden steeds beter Onderzoeksmethoden worden steeds concreter Techniek levert minder beperkingen Kwaliteit van dienstverlening wordt belangrijker
15
ROI 1 / 10 / 100
16
Voortraject Besteed door SOV in 2006/2007:
Kleine innovatievoucher (2500) Grote innovatievoucher (7500)
17
Kleine innovatievoucher
Verkennend onderzoek / inventarisatie internet en usabilitymethoden Resultaat: Kennismaking en inzicht in hard/software (o.a. via Noldus) Laboratoriumopzet (bezoek Universiteit Leuven) Literatuurstudie en verslag gangbare onderzoeksmethoden
18
Usability technieken Contextuele ondervraging Veld Observatie
Persona’s Scenario’s Focusgroepen Cognitive Walkthroughs Pluralistic Walkthroughs Card Sorting Prototyping User Observation Expert Review Heuristieke evaluatie Enquête Logs en statistieken analyse A/B test
19
Grote innovatievoucher
Welke eisen stelt het testen aan het ontwerptraject: Uitvoeren van een uitgebreide test tijdens een ontwerptraject
22
Grote innovatievoucher
Resultaat: Kennis en ervaring met de inzet van een usabilitylab Kennis en ervaring met het verzamelen van testgegevens Kennis en ervaring met het verwerken van testgegevens Inzicht in de randvoorwaarden voor een effectief testtraject en de eisen die dit aan het proces stelt Inzicht in procesmodellen voor user centered design
23
bereik komen kijken kiezen actie terugkomen Klantkennis management
Fulfilment Service Personalisatie Klantprofiel Performance Klachten Tevredenheid etc Mediacampagnes optimalistatie Propositie Bekendheid Vindbaarheid Sitebezoek Herkomst Linkpopulariteit SE positie Site-optimalisatie Content Navigatie Snelheid Paginabezoek Sessielengte Usability study Uptime Etc. Aanbod-optimalisatie Aanbod Informatie Interactiviteit Usability studie (Trans) actie- optimalisatie Vertrouwen Betalingsgemak Acties Etc. on-off-line Budget Creativiteit Mediabereik bereik komen kijken kiezen actie terugkomen
24
Gebruiksvriendelijkheid
Betrouwbaarheid Bevestigt de website het vertrouwen? Bruikbaarheid Krijgt de gebruiker waarvoor hij kwam? Aantrekkelijkheid Spreekt de vormgeving aan? Vindbaarheid Kan een gebruiker vinden wat hij zoekt? Toegankelijkheid Is de website voor iedereen toegankelijk? Gebruiksvriendelijkheid Is de site ontwikkeld vanuit gebruikersperspectief? Beïnvloedbaar aan de aanbodkant Afhankelijk attitude vraagkant Tevredenheid gebruiker / Belevenis gebruiker Gewenste resultaat / waarde voor de gebruiker
25
User Central Vervolg op een individueel traject
26
Concept / idee In samenwerking met de Saxion Hogeschool Enschede invulling geven aan kennisontwikkeling en kennisoverdracht rondom usability en ontwerp van applicaties voor beeldschermgebruik. Gericht op MKB-ers die actief zijn op dit vlak zoals: Ontwikkelaars Marketingmanagers Designers ...
27
Verkenning mogelijkheden
Themasessie Stichting Fris Vraagverkenning MKB in de regio Verkenning intenties Saxion Hogeschool Verkenning mogelijkheden bij opdrachtgevers
28
User Central het doorvertalen van bewezen conventies en aanpakken van gangbare sectoren die gebruikersgecentreerde ontwerptrajecten met succes invullen zoals bijvoorbeeld in de luchtvaart; het op basis van branche-specifieke vragen ontwikkelen van kennis op dit gebied; het uitvoeren van onderzoek naar het ontwikkelen, uitvoeren en inrichten van testen en het interpreteren van testresultaten; het inrichten van testfaciliteiten en het beschikbaar stellen van deze faciliteiten.
29
Investering Tijd / geld:
Eigen uren/beschikbare middelen van deelnemers (Bundeling van) grote innovatievouchers SIA Raaksubsidie via de Saxion Hogeschool
30
Verwachtingen / mogelijke resultaten
Delen en toegankelijk maken van kennis Benchmarkgegevens Inzicht in eisen die aan de processen worden gesteld Effectieve toepassing van usability (tests)trajecten Aandacht voor Usability / user centered design Organiseren van themasessies/workshops
31
Saxion Herman Paassen Docent Interactive Media
Academie Toegepaste Kunst en Techniek
32
Academie Toegepaste Kunst en Techniek
- Opleiding Kunst en Techniek Studieroute Kunst en Techniek Studieroute Cross Media Concepting Studieroute Concept Design - Opleiding Technische Commerciële Textielkunde (Textielmanagement)
33
Kunst en Techniek 3 pijlers Kunst Techniek Menswetenschappen
34
Kunst en Techniek Studieopbouw) 1e jaar: Oriëntatie - Regels leren
2e jaar: Integratie - Regels breken 3e jaar: Stage/Onderzoek/Verdieping 4e jaar: Minor/afstuderen
35
Kunst en Techniek Afstudeerprofielen Broadcasting Webtechnology
Advertising Media Management Installation Art Virtual Storytelling Interactive Media
36
Interactive Media
37
Web Televisie Radio Mobiele tel. PDA’s DVD CD-ROM Authoring etc.
38
Graphic Designer Visualiser Art director Usability tester Interaction Designer U.I. Designer Information Architect New Media Designer I.D. Consultant Usability Designer Usability Consultant Usability Lab Expert Web Designer
39
1 Analyse 2 Ontwerp 3 Realisatie 4 Testen 5 Advies
40
1 Analyse Media-analyse Doelgroep Persona’s Taakanalyse Psychologie Sociologie Ergonomie Usability
41
2 Ontwerp Concept ontwerp Ontwerpprocessen User Centered Design Functioneel Ontwerp Interactieontwerp Prototyping Navigatieontwerp Grafisch Ontwerp
42
3 Realisatie Prototyping tools van papier tot software Graphical tools Adobe CS, Flash, Maya Editing tools Dreamweaver, Flash Authoring tools CD-ROM, DVD
43
4 Testen ISO normen Usabilitytest Testing tools
44
5 Advies Content management Usability Rapporteren
45
Lost boys MediaMonks TriMM Informaat IJsfontein Mirabeau BuroMax Pixx Frontis Thales SOV Tubantia ThiemeMeulenhof
47
Saxion Michiel Dumont Coördinator Subsidies Dienst FEZ
48
SIA Raak traject & subsidiemogelijkheden
SIA staat voor: Stichting Innovatie Alliantie RAAK staat voor: Regionale Aandacht en Actie voor Kenniscirculatie en is een regeling vanuit het Ministerie van OCenW. De initiële doelstelling van deze regeling is om de kennisuitwisseling tussen hogescholen, BVE-instellingen en het midden- en kleinbedrijf in regionale innovatieprogramma's te verbeteren. Daarbij gaat het vooral om het versterken van de kennisbrugfunctie die deze instellingen kunnen hebben in de relatie tussen MKB- bedrijven en het totaal van de kennisinfrastructuur.
49
SIA Raak traject & subsidiemogelijkheden
De indieningsdata voor RAAK-MKB en RAAK-Publiek voor 2009 zijn: 2 maart 1 juni 2 november. Voor RAAK-PRO is de indieningsdatum 16 maart. Een tweede indieningsdatum is waarschijnlijk in oktober 2009.
50
SIA Raak traject & subsidiemogelijkheden
Nadere toelichting Saxion Hogeschool Vraaggestuurd antwoorden vinden Kennisontwikkeling samen mét het HBO Kenniscirculatie in een netwerk Raak = regionaal innovatieprogramma Invulling met projecten uit de markt Raak-euro’s voor uitvoering projecten door het HBO Slaagkans afhankelijk van: Aantal initiërende MKB-ers Concrete projectvragen
51
Vervolgtraject en planning
Uitwerken subsidieverhaal Commitment van projectorganisatie (consortiumleden?) Indienen aanvraag (2 maart), uitslag op 10 of 13 april ’09 (go/nogo) Voorbereidende activiteiten tot okt ‘09 Opstarten programma en invulling projecten
52
Aanzet tot definitie MKB-kennisvraag
Er zijn veel basale/operationele vragen...
53
Aanzet tot definitie MKB-kennisvraag
Hoofdvraag: Hoe zet je een test op in een usability lab? Subvragen: Welke tests kunnen uitgevoerd worden? Welke testmethodieken geven de meest valide resultaten? Hoe verwerk je de uitkomsten van de tests in je ontwerp? In hoeverre is een test gedaan in het lab een goede afspiegeling van de werkelijkheid? Wat zijn de kosten voor de klant?
54
Aanzet tot definitie MKB-kennisvraag
Hoe kan ik een snelle en effectieve usability test uitvoeren? Welke aspecten spelen een rol wanneer ik usability tests als standaard onderdeel van productie-cycle wil? Hoe moet Eye tracking toegepast worden? Hoe kan ik meer doen op usability gebied dan binnen mijn eigen mogelijkheden? Waar kan ik gebruik maken van externe test ruimten? Hoe krijg ik goede testpersonen?
55
Aanzet tot definitie MKB-kennisvraag
Doorvertaling naar een hoofdvraag/container met een kenniscomponent waarin deelprojecten kunnen worden geformuleerd en operationele vragen worden beantwoord Ter inspiratie, het verbindend element tussen usability en: Gaming? Mobility? Transacties/formulieren? Branding? Cultuur?
56
Werkvorm Kleine groepen Planaire evaluatie/discussie
57
Afsluiting
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.