Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdNorbert Vermeiren Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
1 Demo of Praktijk Over de problematiek bij het ontwerpen van informatiesystemen Mark Dumay Afstudeervoordracht 15 oktober 2004
2
2 Informatiesystemen Wat is een informatiesysteem (IS): Toepassing van ICT in en door organisaties Meer dan alleen software of hardware
3
3 Voorbeeld: treinkaartje van de NS Veel verschillende vormen van informatie Dienstregeling Zitplaatsen (aantal, klassen) Meerdere ingangen Kaartjesautomaten Stationsloket Het gaat niet om de automaat, maar om het systeem erachter
4
4 Enkele cijfers Wereldwijde uitgave aan IT (2002): $871.000.000.000 per jaar Slagingspercentages IS-projecten: 34% succesvol 51% niet volgens planning 15% mislukt
5
5 Enkele knelpunten Ontwerpen van informatiesystemen (ISD): Heeft raakvlak met zowel organisatie als techniek Informatie is een abstract begrip ICT is zeer veranderlijk
6
6 Traditionele systeemontwikkeling Workflow beschrijven Functionele eisen opstellen Technisch ontwerpen Ontwerp implementeren Invoeren in organisatie
7
7 DEMO als innovatieve oplossing Design and Engineering Methodology for Organizations: Organisatie als context voor IS Communicatie tussen mensen als uitgangspunt ICT is ‘slechts’ een hulpmiddel In ontwikkeling sinds 1992
8
8 Communicatie volgens DEMO Een voorbeeldconversatie tussen klant K en barman B:
9
9 Een bibliotheek volgens DEMO
10
10 Is DEMO dan de oplossing? Kan DEMO technisch en sociaal perspectief verenigen? Techniek is niet de grootste uitdaging Sociale aspecten doorslaggevend
11
11 Is DEMO dan de oplossing? (vervolg) Wat is de achtergrond van DEMO? Organisaties als systeem Actoren versus mensen Logische en causale samenhang DEMO-model als objectieve blauwdruk Dit past in een technisch perspectief
12
12 Filosofie: klassieke tweedeling subjectobject nominalismerealisme romanticismerationalisme Kan DEMO technisch en sociaal perspectief verenigen? DEMO heft de tweedeling niet op ‘Een actor heeft niet slecht geslapen’
13
13 Wat dan wel? Beschouw organisaties als een uniek fenomeen Zie informatiesystemen als een formele constructie Onderken beide invalshoeken binnen een IS-project
14
14 Conclusie ISD vereist combinatie van meerdere invalshoeken DEMO is niet dé oplossing, maar een hulpmiddel
15
15 Slot Paper te vinden op markd.nlmarkd.nl Borrel 20.00 uur Virgiel, 4e fase
16
16 -RESERVE SLIDES-
17
17 Abstractieconcept van DEMO essentiële niveau informationele niveau documentele niveau bedrijfsprocessen informatiesystemen infrastructuur
18
18 Dimensies van Habermas Object- wereld Sociale wereld Persoon -lijke wereld handelentaal emotie
19
19 DEMO in de praktijk Enkele tientallen gebruikers Projecten op het gebied van: Ontwerpen van informatiesystemen (ISD) (Her-)ontwerpen van bedrijfsprocessen (BPR)
20
20 Toepassingsgebieden van DEMO (Her-)ontwerpen van bedrijfsprocessen (BPR) 53 projecten beschreven Ontwerpen van Informatiesystemen (ISD) 38 projecten beschreven ‘Organization Engineering’ niet aangehaald
21
21 Onderzoeksaanpak Theoretische analyse van DEMO Filosofie Denkwijze Werkwijze Methoden en technieken Enquête Expertdiscussie (Workshop)
22
22 Werkwijze in de praktijk Combinatie met de facto standaarden (UML, Petri Net) DEMO als denkwijze De facto diagrammen en technieken voor weergave Deel van aspectmodellen Communicatiemodel voor BPR en ISD Procesmodel voor BPR Feitenmodel voor ISD Actiemodel niet gebruikt
23
23 Scope van DEMO Objectieve blauwdruk als basis voor discussie DEMO primair gericht op coördinatie Analyseren van bestaande afspraken Bieden van mogelijkheden deze te wijzigen Sociale omgangsvormen buiten oriëntatie Biedt nieuw inzicht vanwege unieke benadering
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.