Download de presentatie
GepubliceerdMathilda Jonker Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Zaakgericht werken in samenhang
2
Goede dienstverlening
Informatie delen en verbinden Efficiënt werken Eénmalige uitvraag van gegevens Korte recap van de film Techniek efficiënt inzetten
3
De uitdaging
4
Samenhang zaakgericht werken
5
De veranderopgave van gemeenten
De verandering is de verschuiving van processen georganiseerd rondom de vakafdelingen (bedrijfsvoering) naar: De processen efficiënt georganiseerd rondom de vakafdelingen én Dienstverleningsprocessen rondom burger en bedrijf De vrijheid Vakafdelingen kunnen hun eigen specifieke (deel-)processen zelf efficiënt organiseren. De gebondenheid Op hoofdlijnen moet informatie bij elkaar worden georganiseerd (statusinformatie/zaakgericht). Eén digitale overheid: betere service, meer gemak
6
Vrijheid in gebondenheid
Besturen Bewaken Beheren Gebonden in de “generieke” zaak Informeren/ intake Behandelen Besluiten leveren vrijheid in het “specifieke” proces
7
“bouwplaat” zaakgericht werken * (doelstellingen)
8
Ingrid: kwam je in je vorige functie ook in aanraking met I-nup?
Meest nabije overheid Vraag centraal Snel & Zeker, Transparant & Aanspreekbaar Efficiënt werken Eenmalige uitvraag van gegevens Ingrid: kwam je in je vorige functie ook in aanraking met I-nup? Natascha: ja….ik weet het nog goed….solliciteerde als hoofd publiekszaken. (Klantcontacten bundelen etc)
9
Basisregistraties op orde
Meest nabije overheid Vraag centraal Efficiënt werken Eenmalige uitvraag van gegevens Snel & Zeker, Transparant & Aanspreekbaar Basisregistraties op orde Klantcontacten bundelen & Kanalensturing Basisregistraties invoeren en koppelen Ingrid: Er zijn toch wel veel gemeentes die daar mee bezig zijn hoor. Het organiseren aan de voorkant en aan achterkant de basisregistraties proberen te koppelen. * Maar het echte werk zit er juist tussenin he. Zo werd ik laatst gevraagd om te helpen bij de bewustwording vd veranderopgave van een gemeente. Wat komt er nu eigenlijk op ons af? Waar zit de samenhang nu? Hoe moeten we de organisatie inrichten? FrontOffice Basisregistraties
10
Zaakgericht werken Zaakgericht werken
Meest nabije overheid Vraag centraal Snel & Zeker, Transparant & Aanspreekbaar Efficiënt werken Eenmalige uitvraag van gegevens Zaakgericht werken Klantcontacten bundelen & Kanalensturing Zaakgericht werken Basisregistraties invoeren en koppelen Ik ging in gesprek met de manager die verantwoordelijk was voor het herinrichten van processen. Ik vroeg hem of ze al bezig waren met zaakgericht werken en applicatie-sanering. * Hij vertelde dat dit wel de bedoeling was maar dat hij toch eerst andere prioriteiten had, zoals de aanschaf van een klachtenregistratiesysteem. Gézieta: Daar heb je toch geen apart systeem voor nodig? Nee, dat klopt dit is nu juist een voorbeeld van zaakgericht werken. Ik zal je het laten zien. * * FrontOffice Basisregistraties
11
Zaakgericht werken Zaakgericht werken
Intake Leveren Besturen Bewaken Beheren Behandelen Besluiten Meest nabije overheid Vraag centraal Snel & Zeker, Transparant & Aanspreekbaar Efficiënt werken Eenmalige uitvraag van gegevens Zaakgericht werken Klantcontacten bundelen & Kanalensturing Zaakgericht werken Basisregistraties invoeren en koppelen De Klacht komt Binnen en je * Start Je Behandelt de klacht Je Besluit erover Je Levert een antwoord aan degene die de klacht heeft ingediend En omdat je al deze informatie al bij elkaar hebt kun je ook het proces besturen, bewaken en beheren. FrontOffice Basisregistraties
12
Basis werkproces is gelijk
Intake Leveren Besturen Bewaken Beheren Behandelen Besluiten Meest nabije overheid Vraag centraal Snel & Zeker, Transparant & Aanspreekbaar Efficiënt werken Eenmalige uitvraag van gegevens Basis werkproces is gelijk Klantcontacten bundelen & Kanalensturing Zaakgericht werken Basisregistraties invoeren en koppelen * Veel werkprocessen in backoffice zijn hetzelfde (woord) Er zit dus een generiek dienstverleningsproces onder (cirkel) Gézieta: DAT SNAP IK! Ja en hij gelukkig ook! Aan de hand van zaakgericht en procesgericht werken hebben we nog even doorgepraat, want hij vroeg zich nog wel af hoe hij dit dan moest aanpakken. FrontOffice Basisregistraties
13
Generieke oplossingen
Intake Leveren Besturen Bewaken Beheren Behandelen Besluiten Meest nabije overheid Vraag centraal Snel & Zeker, Transparant & Aanspreekbaar Efficiënt werken Eenmalige uitvraag van gegevens Generieke oplossingen Klantcontacten bundelen & Kanalensturing Zaakgericht werken Zaakgericht werken, inzetten generieke processen en voorzieningen Basisregistraties invoeren en koppelen Kijk zei ik, als je nu eerst gaat kijken of processen wel nodig zijn en of ze eenvoudiger kunnen De eenvoudige processen vul je dan in de midoffice in met zaakgericht werken obv de inzet van generieke processen en voorzieningen. * FrontOffice MidOffice Basisregistraties
14
Intake Leveren Besturen Bewaken Beheren Behandelen Besluiten Meest nabije overheid Vraag centraal Snel & Zeker, Transparant & Aanspreekbaar Efficiënt werken Eenmalige uitvraag van gegevens Proces inrichting Klantcontacten bundelen & Kanalensturing Zaakgericht werken, inzetten generieke processen en voorzieningen Proces sanering en vereenvoudiging Basisregistraties invoeren en koppelen De complexere processen in de backoffice vullen ze dan zelf op de afdelingen in. Mits ze natuurlijk gebruik maken van de Basisregistraties en aansluiten op de midoffice. Het zaakgericht werken spreek je dus af met de hele organisatie. * FrontOffice MidOffice BackOffice Basisregistraties
15
De virtuele verbindingsdienst.
Intake Leveren Besturen Bewaken Beheren Behandelen Besluiten Meest nabije overheid Vraag centraal Snel & Zeker, Transparant & Aanspreekbaar Efficiënt werken Eenmalige uitvraag van gegevens In plaats van losse applicaties aan elkaar te knopen, los je dat nu in de midoffice op. In de midoffice komen dan alle processen en informatie uit de vakafdelingen en de frontoffice bijelkaar. * De virtuele verbindingsdienst. MidOffice FrontOffice BackOffice Basisregistraties
16
Intake Leveren Besturen Bewaken Beheren Behandelen Besluiten Meest nabije overheid Vraag centraal Snel & Zeker, Transparant & Aanspreekbaar Efficiënt werken Eenmalige uitvraag van gegevens Efficiency Klantcontacten bundelen & Kanalensturing Zaakgericht werken, inzetten generieke processen en voorzieningen Proces sanering en vereenvoudiging Basisregistraties invoeren en koppelen De verandering zit dus daar en dat levert efficiency op. (radertjes bouwen op) Gézieta: NOU DAT SCHEELT JE DAN VEEL APARTE APLLICATIES EN KOPPELINGEN! EN HET WORDT EEN STUK OVERZICHTELIJKER. * FrontOffice MidOffice BackOffice Basisregistraties
17
Alle informatie bij elkaar!
Intake Leveren Besturen Bewaken Beheren Behandelen Besluiten Meest nabije overheid Vraag centraal Snel & Zeker, Transparant & Aanspreekbaar Efficiënt werken Eenmalige uitvraag van gegevens Zaakgericht werken Inzetten generieke processen en voorzieningen Alle informatie bij elkaar! VORMT DE BASIS VOOR: Goede dienstverlening Efficiënte processen Goed toegankelijk en geordend digitaal archief Management en stuurinformatie Ja, en omdat alle informatie bij elkaar komt, wordt het hoofd DIV daar ook erg blij van want die heeft meteen een goed toegankelijk digitaal archief. Het MT overigens stuurinformatie op concernniveau. Ook niet onbelangrijk! En wat nu leuk was, ik sprak ‘m een tijdje later nog een keer en zaakgericht werken had ineens hoge prioriteit gekregen in die gemeente! FrontOffice MidOffice BackOffice Basisregistraties
18
Klantcontacten bundelen & Kanalensturing Zaakgericht werken
Intake Leveren Besturen Bewaken Beheren Behandelen Besluiten Meest nabije overheid Vraag centraal Snel & Zeker, Transparant & Aanspreekbaar Efficiënt werken Eenmalige uitvraag van gegevens Dienstverlening Informatie management Bedrijfsvoering en organisatie Gegevensbeheer Klantcontacten bundelen & Kanalensturing Zaakgericht werken Alle informatie bij elkaar Proces sanering en vereenvoudiging Basisregistraties invoeren en koppelen ….die komen dan op hun plek, want ze zijn onderdeel geworden van het plan dienstverlening en bedrijfsvoering. NUP-bouwstenen zijn ondersteunend aan de veranderingen van de gemeenten maar wat denk je, zouden meer gemeenten zich herkennen in deze ervaringen die wij hebben gedeeld ? ----- Notulen ( :42) ----- Overgang naar moderating. FrontOffice MidOffice BackOffice Basisregistraties
19
NUP Bouwstenen Animatie: Blauwe groep klikken, rest volgt vanzelf
Meest nabije overheid Vraag centraal Snel & Zeker, Transparant & Aanspreekbaar Efficiënt werken Eenmalige uitvraag van gegevens Webrichtlijnen Antwoord voor bedrijven MijnOverheid 14+ Netnummer DigiD eHerkenning DigiD Machtigen BSN DigiLevering DigiKoppeling Resultaatafspraak 14: Gebruik van alle basisregistraties NHR BAG BRT BRK BGT BRO DigiMelding BLAU BRI BRV GBA / RNI WOZ Animatie: Blauwe groep klikken, rest volgt vanzelf Navigatie: over elke blok staat een transparante rechthoek, als je daar op klikt ga je naar de bijbehorende detail slide, op deze detail slide staat weer een object om terug te keren naar deze slide Basisregistraties BackOffice MidOffice FrontOffice
20
Functies & Voorzieningen MidOffice
NUP voorziening Relatiebeheer Zakenbeheer Processturing CRM Zaaksysteem WFM Service catalogus Zakenmagazijn BPM Contentbeheer Zaaktypencatalogus CMS PDC Formulieren generator RSGB Verbinden Documentenbeheer Gegevensontsluiting DMS Dossierbeheer Gegevensmagazijn DigiLevering Broker Basisregistraties Kernregistraties Archief beheer DigiKoppeling RMA
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.