Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdStijn Janssen Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Herfst 2009
Het Branddesign Model Docent: Toine Nagel
2
Agenda Weekindeling herfstkwartaal Hoe staat het met de opdrachten?
Branddesign model Oefeningen Touchpoints creëeren Oefening Afsluiting: vragen?
3
Weekindeling herfstkwartaal Werkcolleges
WC 1: Introductie, organisatie etc, inhoudelijke start, Branding: the essentials WC 2: Branding: onderzoek & strategie + begeleiding project WC 3: Branddesign Model en ontwerpen voor Brands WC 4: Ontwerpen voor brands, inleveren en presenteren groepsopdracht Week 44: inleveren individuele opdracht
4
Weekindeling Hoorcolleges
HC 1: Wk 36 Essentials van Branding (Wheeler part 1) HC 2: Wk 38 Het Branding Proces (Wheeler part 2) HC 3: Wk 42 Het vormgeven van Brands (Wheeler part 3)
5
Hoe staat het met de opdrachten?
Let op volgende week deadline groepsopdracht
6
TIP: Het boek.. Vanaf pagina 110 van het boek staan allerlei zinnige dingen over o.a kleur en typografie Handig voor het uitwerken van de visuele merkidentiteit
7
Brand Design Een goed uitgekiende mentale en visuele merkidentiteit maken jouw merk onderscheidend Voor sommige merken is dit soms de enige mogelijkheid
8
Brand Design De benzinemarkt bijvoorbeeld....
Want wat is het productonderscheid eigenlijk? De shops, toiletten, zegeltjes, acties, wel of geen vers brood maken het VERSCHIL!
9
Brand Design Wat ook vaak het verschil maakt zijn
consequent gebruikte design kenmerken Onderscheid creëert herkenning
10
Brand Design Heineken is GROEN
11
Brand Design KLM is BLAUW
12
Brand Design Ferrari heeft het steigerende paard
13
Korte oefening in tweetallen
Noem 10 andere voorbeelden (kleur, vorm, verpakking etc)
14
De kracht van de visuele identiteit
Hoe sterker de design elementen gekoppeld zijn aan het merk, hoe sneller het merk wordt herkend Zelfs als het merk wordt toegepast voor producten die we niet zo snel zouden verwachten bij dat bepaalde merk
15
ZOALS......
16
Oefening Bij de bespreking van de mentale merkidentiteit, hebben we veel nadruk gelegd op het belang van consistentie (samenhang) Dat geldt ook voor de visuele merkidentiteit! Alina Wheeler benadrukt dat belang van consistentie ook in Designing Brand Identity
17
Oefening: consistentie
Heb je je boek bij je? Kies dan een casus uit het boek waarin de samenhang binnen de verschillende uitingen van de visuele merkidentiteit je opvalt (pag, 178 en verder). Heb je je boek niet bij je? Geef dan een voorbeeld uit de praktijk van een visuele merkidentiteit waarbinnen de samenhang ontbreekt! Werk dit uit aan de hand van beeldmateriaal dat je via internet verzamelt.
18
Centraal Beheer/Achmea
Wat roepen jullie als eerste bij dit merk?
19
Centraal Beheer/Achmea
Deze befaamde pay off staat centraal in vele vele commercials Klik op de foto voor het youtube filmpje
20
Mentale merkidentiteit Centraal Beheer/Achmea
Merkvisie: De maatschappij verzakelijkt, zorg is niet meer vanzelfsprekend. Achmea kan hierin een dominante rol spelen in het overnemen van de zorg en de risico’s van consumenten, zorginstellingen en de overheid. Hierbinnen kan het merk Centraal Beheer als direct writer de positie van snel en gemakkelijk claimen. 20
21
Mentale merkidentiteit Centraal Beheer/Achmea
Merkmissie: Centraal Beheer / Achmea ontzorgt: wil mensen op een makkelijke en directe wijze zorg uit handen nemen met financiële diensten, zekerheid en zorg Merkwaarden: zekerheid, direct, snel, probleemoplossend, Apeldoorn, humor, lid Achmea groep 21
22
Mentale merkidentiteit Centraal Beheer/Achmea
Gewenste merkpersoonlijkheid: Sympathiek, toegankelijk, humoristisch, recht door zee, relativerend Merkbelofte:1 telefoontje is genoeg om het probleem op te lossen: Even Apeldoorn bellen Merk kernconcept: Makkelijk en snel (verzekerd) 22
23
Oefening in tweetallen
Maak in tweetallen een moodboard (gebruik internet) waarin de mentale en visuele merkidentiteit van Centraal Beheer / Achmea duidelijk naar voren komen. Voor de visuele merkidentiteit zul je dus nog wat aanvullend onderzoek moeten doen. In het moodboard gebruik je ook beperkte tekst (steekwoorden) Presentatie voor de klas 23
24
Brand touchpoints Een merk kent een groot scala aan contactmomenten
Deze contactmomenten vormen de totale merkervaring
25
Brand touchpoints
27
Brand touchpoints Laat alle touchpoints werken als een marketingtool
Hou de needs en wants van je doelgroep goed in de gaten
28
Starbucks Touchpoints
28
29
Oefening individueel Analyseer welke touchpoints er gebruikt worden voor het merk waar je werkzaam bent (bijbaan) Adviseer 3 touchpoints die verbeterd kunnen worden of die je als nieuw of misschien wel “infinite”zou kunnen benoemen Presentatie voor de klas 29
30
Vragen? Download college: http://docent.cmd.hro.nl/brega/jaar2/crm
Tot volgende week! ( INLEVEREN OPDRACHT ! )
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.