Download de presentatie
1
Creatieve opwarmingen Niveau 1
Docent: Guy Peeters Progress Sports vzw Creatieve opwarmingen Niveau 1
2
Wat is een leuke opwarming?
Filmpje opwarming: is dit leuk?
3
Is dit niet veel leuker?
4
Theorie 20 min Praktijk deel 1 40 min Pauze 10 min Praktijk deel 2 Besluit & Evaluatie
5
Terreinafbakening Gericht naar kinderen tot 12 jaar
Voor trainers/coaches … die de kinderen begeleiden in clubs (trainingen, stages, …) Tijdens initiaties/sportdagen in scholen Voor leerkrachten lichamelijke opvoeding in scholen
6
Creatief denken
7
Stappen creatief denken
Breed/divers denken Stap 2 Keuze maken Stap 3 Breed/divers denken in de gemaakte keuze
8
Attitudes creatief denken
Stap 1 Alle ideeën zijn goed - totale openheid geen ja-maar Stap 2 Durven kiezen Niet alles willen doen Stap 3 Alle deelideeën zijn goed
9
Drie hoofd-elementen
10
WAT ? Inhoud Organisatie Methode HOE ? WAAR ?
11
Inhouden Wat gaan we de kinderen laten doen ? WAT ?
12
Diverse materialen Ritmic warming – up Algemene – natuurlijke motoriek – sporttakoverschrijdend
13
Organisatie WAAR ? WAARMEE ?
Waar/Waarmee ga ik aan de slag met de kinderen ? WAAR ? WAARMEE ?
14
Van individueel naar kleine groepjes
Iedereen op elk moment in beweging Opstelling in functie van kern
15
Methode Hoe ga ik om met de kinderen ? HOE ?
16
Van makkelijk naar moeilijk
Van gesloten naar open Van oefening naar spel
17
Praktijk basisprincipes
18
Kracht van diversiteit benutten
Diverse sporttakken Diverse diploma’s (gediplomeerden/ A,B,C,aspirant-initiator) Diverse ervaringen Iedereen is gelijk Leren van elkaar
19
Van consumeren naar co-creëren
Iedereen heeft goede ideeën
20
Nemen – Geven – Delen Geven Nemen Delen 1 3 4 2 Docent Jullie
Deel 1 praktijk Deel 2 praktijk Nemen (opnemen op video) Delen Oefeningen worden gedeeld met deelnemers van andere bijscholingen , oefeningen van vorige bijscholingen krijgen jullie ook! 1 3 4 2
21
Jullie als bron van creativiteit
mentaliteit Open Jullie als bron van creativiteit Concept-versterking Nemen – geven –delen Krachten bundelen Deelnemers vormingen
22
Praktijk deel 1 Consumeren
23
Sporttakoverschrijdend – Inhoud 1
Ritmic warming – up Coördinatie in 4 tijden Voetenbewegingen Armbewegingen Rompbewegingen Met materiaal Diverse materialen Algemene – natuurlijke motoriek – sporttakoverschrijdend Organisatie Iedereen is altijd in beweging Straatvorm L-vorm Kruis-vorm Methode
24
Sporttakoverschrijdend – Inhoud 2
Ritmic warming – up Diverse materialen Stok en bal Kegel en tennisbal Hoepel en stok Algemene – natuurlijke motoriek – sporttakoverschrijdend Organisatie Per 2, 3, 4 Methode
25
Sporttakoverschrijdend – Organisatie 1
Inhoud Individueel : Lopen met tennisbal en oefeningen doen per 2 : idem en op signaal speler met bal tikt speler zonder bal per 4 : achter elkaar lopen en bal over hoofd doorgooien (voorste start met 2 ballen en achterste loopt naar voren) Organisatie Van individueel naar kleine groepjes Iedereen op elk moment in beweging (ster) Opstelling in functie van kern Methode
26
Sporttakoverschrijdend – Organisatie 2
Inhoud Ster (met 2 materialen) Dubbele cirkel (met 4 materialen) Organisatie Van individueel naar kleine groepjes Iedereen op elk moment in beweging (ster) Opstelling in functie van kern Methode
27
Iedereen heeft goede ideeën
Praktijk deel 2 Iedereen heeft goede ideeën Co-creëren
28
Materiaal is uitgangspunt
Zoek creatieve oefeningen met maximum 5 verschillende materialen Algemene motoriek is uitgangspunt Kies minstens 5 motorische basiseigenschappen (lopen, klimmen, klauteren, zwaaien, kruipen, steunen, hangen, vangen en gooien, springen, draaien, ….) Methode is uitgangspunt Van makkelijk naar moeilijk Van gesloten naar open Van oefening naar spel
29
9 gouden praktijktips Inhouden Organisatie Methode
Varieer in materialen Las regelmatig ritmische oefeningen in Versterk de algemene motoriek Organisatie Begin individueel en eindig in kleine groepjes Geef elk kind de kans om op elk moment in beweging te zijn Win tijd door een opstelling te kiezen die je zoveel mogelijk kan laten staan de ganse training lang. Methode Begin makkelijk en maak het stap voor stap moeilijker Begin met vaste oefeningen van uzelf en evolueer stap voor stap naar inbreng van de kinderen zelf, zo ontwikkel je de creativiteit van uw spelers Spelen is leren, las dus spelvormen in… en kinderen vinden dit bovendien erg leuk.
30
Dank u voor uw co-creativiteit persoonlijke eigenheid geven-nemen-delen
31
Progress Sports vzw www. progresssports. com info@progresssports
Progress Sports vzw (0) 474/ Met dank aan Jan Cuypers
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.