De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

DYSLEXIE VOORLICHTING

Verwante presentaties


Presentatie over: "DYSLEXIE VOORLICHTING"— Transcript van de presentatie:

1 DYSLEXIE VOORLICHTING
Dare to be a winner

2 Dyslectisch? Vlgones een oznrdeeok op een Eglnese uvinretsiet mkaat het niet uit in wlkee vloogdre de ltteers in een wrood saatn, het einge wat blegnaijrk is, is dat de eretse en de ltaatse ltteer op de jiutse patals saatn. De rset van de ltteers mgoen wllikueirg gpletaast wdoren en je knut vrelvogens gwoeon lzeen wat er saatt. Dit kmot drooadt we niet ekle ltteer op zcih lzeen maar het wrood als gheel.

3 Protocol dyslexie Visie Beleid opzetten
Praktische invulling (talen, zaakvakken, exacte vakken en creatieve vakken)

4 Taal en dyslexie Klank herkenning Letter Woord betekenis Schema
lezen → decoderen grafeem – foneem letter – klank spellen → coderen foneem – grafeem klank – letter Schema Automatiseren/werkgeheugen (opslaan/terughalen) Lees- en schrijfdyslectici

5

6 Begeleiding op SG Newton
Faciliteiten Introductie training Kurzweil en gebruik hiervan Vergoeding gebruik Daisy en KES bestanden methoden Gebruik eigen laptop/Daisy-speler Gebruik overige eigen hulpmiddelen (BB afnemende mate) Meer tijd bij afname van toetsen Gebruik van werkboeken (NL, EN, WI) Mondelinge afname van toetsen (afspraken per vakgroep) Foutentolerantie (fonetisch geschreven/repeterende fouten m.b.t. spelling en grammatica) Zoveel mogelijk teksten aanbieden in Arial pnt 12 regelafstand 1,5

7 Begeleiding op SG Newton
Verdere ondersteuning Begeleidingsgesprekken klas 1 t/m 3 (2 keer per jaar) Begeleidingsgesprek klas 4 (1 keer per jaar) Taalondersteuning (woensdag 1e uur) Sociaal-emotionele ondersteuning (woensdag 1e uur) Vergroting alleen klas 1 (afhankelijk onafhankelijk)

8 Evaluatie 2013 Niet gebruiken van werkboeken hinderlijk
Docenten houden rekening met dyslexie Duidelijkheid over begeleiding Leerlingen voelen zich gezien en gehoord : herzien van faciliteiten pas en nieuwe leerlingen kennis geven van foutentolerantie

9 SE en CE SE Meer tijd Verklanking/mondeling overhoren Foutentolerantie
Gebruik onthoudkaartjes

10 CE BBL en KBL: Mavo: Meer tijd (max. 30 minuten)
Digitale afname theorie examen Vergroting (Arial punt 12) Mavo: Verklanking/voorlezer (noodzaak verklaring)

11 EINDE VAN DE PRESENTATIE GELEGENHEID TOT HET STELLEN VAN VRAGEN
Voor vragen en/of opmerkingen kunt u contact opnemen met: Sascha van der Zon of Bettina Giovannangelo dyslexie coördinaat SG Newton


Download ppt "DYSLEXIE VOORLICHTING"

Verwante presentaties


Ads door Google