Download de presentatie
1
Wat verbruikt een vliegtuig?
Fuel Wat verbruikt een vliegtuig?
2
Hoeveel wil je meenemen
Neem niet te veel mee Maar zeker niet te weinig Maar hoe weet je wat de juiste hoeveelheid fuel is Hiervoor moet je wel het verbruik en afstand weten om veilig de bestemming te bereiken Touch & Go FUEL
3
Verbruik per type vliegtuig
Verbruik van een Boeing Dat is 45 Kg per minuut Airbus A Deze verbruikt 41,6 Kg per minuut Touch & Go FUEL
4
Berekening van minuten
Je weet altijd de afstand tussen A (departure) en B (destination) En je weet de kruissnelheid Dan is het aantal minuten Afstand / Snelheid Touch & Go FUEL
5
Belangrijke regels De afstand naar Alternate moet je ook mee berekenen! Je moet 3 % extra rekenen Voor het taxiën moet je ook fuel berekenen (afhankelijk van afstand) En je moet voor 30 minuten extra meenemen (FINAL RESERVE FUEL) Touch & Go FUEL
6
De berekening Vliegminuten vermenigvuldigd met het verbruik, inclusief naar Alternate Plus de 3 % Plus de 30 min. FINAL RESERVE FUEL Plus Taxi Fuel Touch & Go FUEL
7
Nu met getallen Van A naar B is 1320 NM
En van B naar Alternate is 40 NM De snelheid is 340 Knots per 60 min. Dan zijn het aantal minuten: ( )X60 / 340 = 240 minuten Touch & Go FUEL
8
Wat gaat er dus in de tank
Dat is voor de 737: 240 X Kg Plus 3% Plus 30 min Plus taxi Totaal Kg Touch & Go FUEL
9
Naar andere rekeneenheid
Naar Lbs is dit: 12974 X 2,2046 = 28602,4804 Lbs Afgerond Lbs (Pounds) Een Gallons is 6 Lbs of pounds Touch & Go FUEL
10
Andere rekenmethode Wat is de maximum tankinhoud (mt)
Wat is de maximum vlieg range (vr) Wat is de kruissnelheid (sp) Dan is de berekening van verbruik (mt / vr) X sp / 60 = verbruik per min. Touch & Go FUEL
11
Bijzonderheden Bereken je de eenheden in een metrisch stelsel, dan krijg je ook een uitslag in Kg En via het Engels stelsel, dan krijg je de uitslag in Lbs of Pounds Dus wordt het verbruik in Lbs berekend Touch & Go FUEL
12
Hoe wordt er afgetankt? Eerst de vleugeltanks vullen
Daarna de centertank(s) Denk er aan dat de schakelaar in het overheadpanel op closed staat (vertikaal) indien de centertank leeg is Touch & Go FUEL
13
Onverwachte omstandigheden
Hoger brandstofverbruik door: Tegenwind of crosswind; zie METAR Te laag vliegen; dus hoe hoger je vliegt hoe minder weerstand In een HOLD gezeten; drukte bij een vliegveld Veel gewicht in het vliegtuig (bagage) Touch & Go FUEL
14
Met hoeveel brandstof landen
Indien je op vliegveld B bent geland, dus de bestemming, Moet je minstens de 1350 Kg aan boord hebben (veiligheidsmarge) Anders zijn er onverwachte dingen onderweg gebeurd Touch & Go FUEL
15
In Flightsimulator Je kunt indien je het niet vertrouwt:
Extra fuel innemen bijv Kg Bij de volgende vlucht kun je deze hoeveelheid iedere keer minderen. Hou een verbruik bij, zeker in het begin Dan weet je precies hoeveel je verbruikt Touch & Go FUEL
16
Hulp bronnen (i)Pad e.d. iPad (FS Calc) of andere Pad of LAPTOP
Excel sheet, andere hulpprogramma’s Andere hulpbronnen Zorg dat alle gegevens op papier of in KLADBLOK staat Touch & Go FUEL
17
CI (Cost Index) Dat is een mix van: Bedrijfskosten
Salaris en andere personele kosten Brandstof prijs Beperkingen die extra kosten met zich mee brengen enz. Een getal tussen 0 en 400 Touch & Go FUEL
18
De volgende lezing gaat over
IVAO IVAP inclusief TEAMSPEAK Vliegen in IVAO netwerk FS COMMANDER DE FMC NAVIGRAPH Andere toepassing AD-ON’s of een ander thema Touch & Go FUEL
19
De Flight Management Computer Voor de volgende keer??
FMC De Flight Management Computer Voor de volgende keer??
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.