De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Proeverij van ondersteuningsmiddelen voor de rekenles

Verwante presentaties


Presentatie over: "Proeverij van ondersteuningsmiddelen voor de rekenles"— Transcript van de presentatie:

1 Proeverij van ondersteuningsmiddelen voor de rekenles
Henk Logtenberg (CPS) Suzanne Sjoers (APS)

2 Voorgerecht Er staan een aantal rekenmaterialen opgesteld die ingezet kunnen worden bij leerlingen met dyscalculie. De eerste 10 minuten van de workshop gebruiken we om deze materialen te bekijken. Neem een leerling uit jouw beroepspraktijk met mogelijke dyscalculie “in je achterhoofd” en bedenk welke materialen je zou kunnen inzetten!

3 Materialenmarkt

4 Startvraag 1. Met welke leerling in uw achterhoofd, bezoekt u deze workshop? 2. Wat zou voor u de opbrengst aan het einde van deze workshop moeten zijn? (in relatie tot de bedoelde leerling)

5 Aan het einde van de bijeenkomst hebt u:
kennis gemaakt met ondersteuningsmaterialen en -middelen die u kunt inzetten bij dyscalculische leerlingen en zwakke rekenaars op uw school de keuze bepaald wat u volgende week bij uw “dyscalculische leerling” gaat toepassen! Doelstelling

6 Materialenmarkt Intro Casus van een leerling Fase van ondersteuning – Wat kún je doen …? Wat ga jij doen …? Afsluiting

7 Situatie Wat is de situatie?
Leerlingen willen het diploma halen, maar dyscalculie kan soms een grote belemmering zijn om dit te behalen!

8 Andere technieken/middelen
Er zijn nieuwe “technieken en middelen” waarmee je de verhoogde late, ondanks je beperking, kunt halen!

9 Casus leerling Wat zou jij doen met deze leerling?
Welke belemmeringen ervaar je in de begeleiding? * Casus doorlezen, oveleggen twee aan twee

10 StiCoRDi – maatregelen
Het gaat soms anders!

11 1. Stimuleren Succeservaringen Rekenen (weer) leuk maken
Spelletjes Rekenmaterialen Voorkennis activeren Betekenisvol maken Contexten aanpassen

12 Videofragementen vanaf 2.15; 4.15 en 4.35

13 2. Compenseren Sterke kanten inzetten Rekenmachine Tafelkaarten
Meervoudige Intelligentie Rekenmachine Tafelkaarten Strategiekaarten Extra tijd Preteaching

14 3. Remediëren Bij een politiecontrole op 2 oktober bleek 1 van de 125 automobilisten te rijden onder invloed van alcohol. Bij een controle op 23 oktober waren er 21 van de 200 onder invloed. Maak met behulp van een verhoudingstabel een vergelijking van de aantallen onder-invloed-rijders op beide dagen in procenten

15 3. Remediëren Diagnostische rekencyclus Verbale hulp (V+)
Metacognitieve hulp Complexiteit verminderen (C-) Meer structuur (S+) Materiële hulp (M+) Modelleren (voordoen en na laten doen) Remediërend materiaal Betelgeuze Slagwerk rekenen

16 4. Dispenseren Extra tijd (examen) Zakrekenmachine
Let op verschil toegestane hulpmiddelen bij SE en CSE!

17 Websites: RekenenVO/ort

18

19 24Game

20 Wat past bij de leerling
Wat past bij jou? Wat pas bij jouw school ? Wat ga jij volgende week in de les toepassen en waarom?

21 __________________________________
Zeer belangrijk Parel: __________________________________ Niet belangrijk Zeer belangrijk Puzzel: __________________________________ Niet belangrijk Tip: __________________________________ Zeer belangrijk Afsluiting: Puzzels, Parels en Tips op gekleurde memokaartjes op vellen papier Niet belangrijk © CPS Onderwijsontwikkeling en advies

22 Henk Logtenberg Suzanne Sjoers


Download ppt "Proeverij van ondersteuningsmiddelen voor de rekenles"

Verwante presentaties


Ads door Google