Download de presentatie
GepubliceerdAlfons Smets Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
projectmatig onderwijs en projectmanagement hebben iets met elkaar
projectmatig onderwijs en projectmanagement hebben iets met elkaar Niki Vaes Inge Geurts Ad Paulissen Presentatie docentevent projectmatig onderwijs 10 april 2014
2
Opzet van de workshop introductie
introductie projectmatig onderwijs en projectmanagement hebben iets met elkaar: inventarisatie voorbeeld-1 (begeleiden en leiderschap) voorbeeld-2 (teamvorming – interactieve oefeningen) mogelijk vervolg en afsluiting kennisbank uitbreiden met projectmatig onderwijs kenniscafe – thema’s voor een vervolgbijeenkomst Opzet van de workshop
3
Opzet van de workshop introductie
introductie projectmatig onderwijs en projectmanagement hebben iets met elkaar: inventarisatie voorbeeld-1 (begeleiden en leiderschap) voorbeeld-2 (teamvorming – interactieve oefeningen) mogelijk vervolg en afsluiting kennisbank uitbreiden met projectmatig onderwijs Kennis cafe – thema’s voor een vervolgbijeenkomst Opzet van de workshop
4
project management (PM) projectmatig werken in onderwijs (PW)
status project project management (PM) projectmatig werken in onderwijs (PW) voorbereiden business case Project Initiatie Document (PID) TOKIG : Tijd, Organisatie en risico’s, Kwaliteit, Informatie, Geld project inrichten project kick off wie is de opdrachtgever wie zit er in stuurgroep (BUS, business-user-supplier vertegenwoordigers) wie is de projectleider wie zijn de teamleden start bijeenkomst (verheldering, teamvorming, motivatie, afstemming, eerste afspraken,) project loopt projectleider managet het project (zorgt dat iedereen aan het werk kan en is, lost conflicten op, houdt TOKIG in de gaten en stelt bij) projectleider rapporteert periodiek aan opdrachtgever/stuurgroep, legt beslispunten voor projectleider rapporteert issues (noodsituaties, risico’s) aan opdrachtgever/stuurgroep, legt beslispunten voor project afsluiten projectleider maakt eindrapportage voor akkoord opdrachtgever en stuurgroep lessons learned projectleider zorgt voor goede overdracht projectresultaten projectleider wikkelt projectorganisatie af
5
project management (PM) projectmatig werken in onderwijs (PW)
status project project management (PM) projectmatig werken in onderwijs (PW) voorbereiden business case Project Initiatie Document (PID) TOKIG : Tijd, Organisatie en risico’s, Kwaliteit, Informatie, Geld leerplan, leerdoelen, waarom werkvorm PW inhoudelijk en leerdoelen; beschrijving groepsopdracht of projectopdracht tijd, organisatie van de groepen/groepsindeling, gewenste kwaliteit werk, informatievoorziening, middelen project inrichten project kick off wie is de opdrachtgever wie zit er in stuurgroep (BUS, business-user-supplier vertegenwoordigers) wie is de projectleider wie zijn de teamleden start bijeenkomst (verheldering, teamvorming, motivatie, afstemming, eerste afspraken) project loopt projectleider managet het project (zorgt dat iedereen aan het werk kan en is, lost conflicten op, houdt TOKIG in de gaten en stelt bij) projectleider rapporteert periodiek aan opdrachtgever/stuurgroep, legt beslispunten voor projectleider rapporteert issues (noodsituaties, risico’s) aan opdrachtgever/stuurgroep, legt beslispunten voor project afsluiten projectleider maakt eindrapportage voor akkoord opdrachtgever en stuurgroep lessons learned projectleider zorgt voor goede overdracht projectresultaten projectleider wikkelt projectorganisatie af
6
project management (PM) projectmatig werken in onderwijs (PW)
status project project management (PM) projectmatig werken in onderwijs (PW) voorbereiden business case Project Initiatie Document (PID) TOKIG : Tijd, Organisatie en risico’s, Kwaliteit, Informatie, Geld leerplan, leerdoelen, waarom werkvorm PW inhoudelijk en leerdoelen; beschrijving groepsopdracht of projectopdracht tijd, organisatie van de groepen/groepsindeling, gewenste kwaliteit werk, informatievoorziening, middelen project inrichten project kick off wie is de opdrachtgever wie zit er in stuurgroep (BUS, business-user-supplier vertegenwoordigers) wie is de projectleider wie zijn de teamleden start bijeenkomst (verheldering, teamvorming, motivatie, afstemming, eerste afspraken,) project loopt projectleider managet het project (zorgt dat iedereen aan het werk kan en is, lost conflicten op, houdt TOKIG in de gaten en stelt bij) projectleider rapporteert periodiek aan opdrachtgever/stuurgroep, legt beslispunten voor projectleider rapporteert issues (noodsituaties, risico’s) aan opdrachtgever/stuurgroep, legt beslispunten voor project afsluiten projectleider maakt eindrapportage voor akkoord opdrachtgever en stuurgroep lessons learned projectleider zorgt voor goede overdracht projectresultaten projectleider wikkelt projectorganisatie af ?
7
project management (PM) projectmatig werken in onderwijs (PW)
status project project management (PM) projectmatig werken in onderwijs (PW) voorbereiden business case Project Initiatie Document (PID) TOKIG : Tijd, Organisatie en risico’s, Kwaliteit, Informatie, Geld leerplan, leerdoelen, waarom werkvorm PW inhoudelijk en leerdoelen; beschrijving groepsopdracht of projectopdracht tijd, organisatie van de groepen/groepsindeling, gewenste kwaliteit werk, informatievoorziening, middelen project inrichten project kick off wie is de opdrachtgever wie zit er in stuurgroep (BUS, business-user-supplier vertegenwoordigers) wie is de projectleider wie zijn de teamleden start bijeenkomst (verheldering, teamvorming, motivatie, afstemming, eerste afspraken) project loopt projectleider managet het project (zorgt dat iedereen aan het werk kan en is, lost conflicten op, houdt TOKIG in de gaten en stelt bij) projectleider rapporteert periodiek aan opdrachtgever/stuurgroep, legt beslispunten voor projectleider rapporteert issues (noodsituaties, risico’s) aan opdrachtgever/stuurgroep, legt beslispunten voor project afsluiten projectleider maakt eindrapportage voor akkoord opdrachtgever en stuurgroep lessons learned projectleider zorgt voor goede overdracht projectresultaten projectleider wikkelt projectorganisatie af
8
project management (PM) projectmatig werken in onderwijs (PW)
status project project management (PM) projectmatig werken in onderwijs (PW) voorbereiden business case Project Initiatie Document (PID) TOKIG : Tijd, Organisatie en risico’s, Kwaliteit, Informatie, Geld leerplan, leerdoelen, waarom werkvorm PW inhoudelijk en leerdoelen; beschrijving groepsopdracht of projectopdracht tijd, organisatie van de groepen/groepsindeling, gewenste kwaliteit werk, informatievoorziening, middelen project inrichten project kick off wie is de opdrachtgever wie zit er in stuurgroep (BUS, business-user-supplier vertegenwoordigers) wie is de projectleider wie zijn de teamleden start bijeenkomst (verheldering, teamvorming, motivatie, afstemming, eerste afspraken) voor wie werkt de projectgroep (docent? extern zoals bedrijfsmentor, gesimuleerde opdrachtgever?) B: inhoudelijk deskundige (docent?) U: gebruikers, doelgroepen (van de projectproducten) S: wie zorgt voor de noodzakelijke middelen (docent? stafbureau?) rol in groep andere rollen in groep? eerste bijeenkomst van de groep (met docent? verheldering, teamvorming (rollen?), motivatie, afstemming, eerste afspraken) project loopt projectleider managet het project (zorgt dat iedereen aan het werk kan en is, lost conflicten op, houdt TOKIG in de gaten en stelt bij) projectleider rapporteert periodiek aan opdrachtgever/stuurgroep, legt beslispunten voor projectleider rapporteert issues (noodsituaties, risico’s) aan opdrachtgever/stuurgroep, legt beslispunten voor groep werkt (volgens rollen?) docent begeleidt de groep, lost problemen mee op (inhoudelijk, groepsproblemen) groep rapporteert tussentijds aan docent (zoals afgesproken), docent geeft feedback groep/groepslid rapporteert noodsituatie aan docent project afsluiten projectleider maakt eindrapportage voor akkoord opdrachtgever en stuurgroep lessons learned projectleider zorgt voor goede overdracht projectresultaten projectleider wikkelt projectorganisatie af groep maakt eindrapport voor docent; docent beoordeelt de groepsopdracht (cijfer?, cijfer voor groep, cijfer voor groepsleden individueel; geeft feedback, lessons learned studenten) groep draagt groepsproducten over docent wikkelt werkvorm af (cijfers vastleggen, lessons learned en evaluatie tbv volgende keer; (feedback op leerplan, evaluatie werkvorm, administratief)
9
project management (PM) projectmatig werken in onderwijs (PW)
status project project management (PM) projectmatig werken in onderwijs (PW) voorbereiden business case Project Initiatie Document (PID) TOKIG : Tijd, Organisatie en risico’s, Kwaliteit, Informatie, Geld leerplan, leerdoelen, waarom werkvorm PW inhoudelijk en leerdoelen; beschrijving groepsopdracht of projectopdracht tijd, organisatie van de groepen/groepsindeling, gewenste kwaliteit werk, informatievoorziening, middelen project inrichten project kick off wie is de opdrachtgever wie zit er in stuurgroep (BUS, business-user-supplier vertegenwoordigers) wie is de projectleider wie zijn de teamleden start bijeenkomst (verheldering, teamvorming, motivatie, afstemming, eerste afspraken, voor wie werkt de projectgroep (docent? extern zoals bedrijfsmentor, gesimuleerde opdrachtgever?) B: inhoudelijk deskundige (docent?) U: gebruikers, doelgroepen (van de projectproducten) S: wie zorgt voor de noodzakelijke middelen (docent? stafbureau?) rol in groep andere rollen in groep? eerste bijeenkomst van de groep (met docent? verheldering, teamvorming (rollen?), motivatie, afstemming, eerste afspraken) project loopt projectleider managet het project (zorgt dat iedereen aan het werk kan en is, lost conflicten op, houdt TOKIG in de gaten en stelt bij) projectleider rapporteert periodiek aan opdrachtgever/stuurgroep, legt beslispunten voor projectleider rapporteert issues (noodsituaties, risico’s) aan opdrachtgever/stuurgroep, legt beslispunten voor groep werkt (volgens rollen?) docent begeleidt de groep, lost problemen mee op (inhoudelijk, groepsproblemen) groep rapporteert tussentijds aan docent (zoals afgesproken), docent geeft feedback groep/groepslid rapporteert noodsituatie aan docent project afsluiten projectleider maakt eindrapportage voor akkoord opdrachtgever en stuurgroep lessons learned projectleider zorgt voor goede overdracht projectresultaten projectleider wikkelt projectorganisatie af groep maakt eindrapport voor docent; docent beoordeelt de groepsopdracht (cijfer?, cijfer voor groep, cijfer voor groepsleden individueel; geeft feedback, lessons learned studenten) groep draagt groepsproducten over docent wikkelt werkvorm af (cijfers vastleggen, lessons learned en evaluatie tbv volgende keer; (feedback op leerplan, evaluatie werkvorm, administratief)
10
project management (PM) projectmatig werken in onderwijs (PW)
status project project management (PM) projectmatig werken in onderwijs (PW) voorbereiden business case Project Initiatie Document (PID) TOKIG : Tijd, Organisatie en risico’s, Kwaliteit, Informatie, Geld leerplan, leerdoelen, waarom werkvorm PW inhoudelijk en leerdoelen; beschrijving groepsopdracht of projectopdracht tijd, organisatie van de groepen/groepsindeling, gewenste kwaliteit werk, informatievoorziening, middelen project inrichten project kick off wie is de opdrachtgever wie zit er in stuurgroep (BUS, business-user-supplier vertegenwoordigers) wie is de projectleider wie zijn de teamleden start bijeenkomst (verheldering, teamvorming, motivatie, afstemming, eerste afspraken, voor wie werkt de projectgroep (docent? extern zoals bedrijfsmentor, gesimuleerde opdrachtgever?) B: inhoudelijk deskundige (docent?) U: gebruikers, doelgroepen (van de projectproducten) S: wie zorgt voor de noodzakelijke middelen (docent? stafbureau?) rol in groep andere rollen in groep? eerste bijeenkomst van de groep (met docent? verheldering, teamvorming (rollen?), motivatie, afstemming, eerste afspraken) project loopt projectleider managet het project (zorgt dat iedereen aan het werk kan en is, lost conflicten op, houdt TOKIG in de gaten en stelt bij) projectleider rapporteert periodiek aan opdrachtgever/stuurgroep, legt beslispunten voor projectleider rapporteert issues (noodsituaties, risico’s) aan opdrachtgever/stuurgroep, legt beslispunten voor groep werkt (volgens rollen?) docent begeleidt de groep, lost problemen mee op (inhoudelijk, groepsproblemen) groep rapporteert tussentijds aan docent (zoals afgesproken), docent geeft feedback groep/groepslid rapporteert noodsituatie aan docent project afsluiten projectleider maakt eindrapportage voor akkoord opdrachtgever en stuurgroep lessons learned projectleider zorgt voor goede overdracht projectresultaten projectleider wikkelt projectorganisatie af groep maakt eindrapport voor docent; docent beoordeelt de groepsopdracht (cijfer?, cijfer voor groep, cijfer voor groepsleden individueel; geeft feedback, lessons learned studenten) groep draagt groepsproducten over docent wikkelt werkvorm af (cijfers vastleggen, lessons learned en evaluatie tbv volgende keer; (feedback op leerplan, evaluatie werkvorm, administratief) leiderschap en begeleiding (kennisbank)
12
Opzet van de workshop introductie
introductie projectmatig onderwijs en projectmanagement hebben iets met elkaar: inventarisatie voorbeeld-1 (begeleiden en leiderschap) voorbeeld-2 (teamvorming – interactieve oefeningen) mogelijk vervolg en afsluiting kennisbank uitbreiden met projectmatig onderwijs kenniscafe – thema’s voor een vervolgbijeenkomst Opzet van de workshop
13
Achtergrond onderwijs en projectleiderschap
Vanaf 2001 werkzaam bij Fontys Hogeschool Sociale Studies Colleges projectmatig werken, begeleiding en beoordeling projectmatig werken Vanaf 2012 werkzaam bij de diensten als projectmanager, o.a. implementatie HR2day Voettekst
14
Projectmatig werken succesfactoren
Projectleider zorgt voor strak beheer en voortgang (tokig) Samenwerking Iedereen kent het doel en staat daarachter Communicatie Teamsamenstelling Juiste persoon op de juiste plek Voettekst
15
Problemen in onderwijsproject
Inhoud of doel is niet helder Samenwerking loopt niet Teamsamenstelling klopt niet Doelen lopen door elkaar projectmatig werken versus inhoudelijk doel Motivatie van de projectleden: waarom projectmatig werken, wat heb ik daar aan? Voettekst
16
Teamsamenstelling en samenwerking
Verschillen tussen onderwijs en praktijk Wie stelt het team samen? Op basis waarvan wordt het team samengesteld? Leren samenwerken of samenwerken Voettekst
17
Teamsamenstelling praktijk
Uit te voeren door Projectleider, op basis van: Competenties en vaardigheden Productkennis en specialismen Teamrollen, rollen van belbin of hoeden van bono; Eigenschappen die nodig zijn in het project Werkstijlen Praktische omstandigheden Voettekst
18
Teamsamenstelling onderwijsproject
Uit te voeren door docent of student, op basis van: Praktische omstandigheden samenstelling lesgroep op basis van alfabet? Vrienden en hij woont ook nog lekker dichtbij eigenschappen: hij is ook een doener etc. Wij vinden het zelfde onderwerp interessant of liepen op dezelfde plek stage Al lerende elkaars competenties ontdekken Voettekst
19
Oefening 1 Ga allemaal op een stoel zitten verspreid door de ruimte, de stoel moet vrij staan in de ruimte 1 persoon staat op en gaat zo ver mogelijk van zijn/haar stoel weg staan Het is zijn/haar doel om weer op een lege stoel terecht te komen Moet altijd op rustig tempo lopen Spelregels: Rest mag rennen, vliegen etc om te voorkomen dat persoon op lege stoel gaat zitten. eenmaal opgestaan mag je niet terug naar je eigen stoel. Wel naar een andere lege stoel. Als je staat moet je lopen Groep moet samenwerken Er mag een geluid worden gemaakt Er mogen geen gebaren worden gemaakt Er mag niet geduwd of getrokken worden Mogelijkheid oefening nog een keer (afhankelijk van de eerste keer en van de tijd) Iedereen is reactief en introvert, wat gebeurt er nu? Iedereen is actief en extravert en wil de leiding nemen, wat gebeurt er nu? Voettekst
20
spelregels Rennen, vliegen etc om te voorkomen dat persoon op lege stoel gaat zitten is toegestaan Eenmaal opgestaan mag je niet terug naar je eigen stoel. Wel naar een andere lege stoel. Als je staat moet je lopen!!! Er mag géén geluid worden gemaakt Er mogen geen gebaren worden gemaakt Er mag niet geduwd of getrokken worden Voettekst
21
Oefening 2 Voorbereiding: Verdeel rollen over de groep, maak afspraken wie welke rol heeft! Reactief/actief Extravert/introvert Zelfde regels! Voettekst
22
Conclusie teamsamenstelling
Zorg indien mogelijk dat studenten invloed hebben bij het samenstellen van de projectgroep Hou rekening met diverse factoren/rollen bij het samenstellen van de projectgroep Leer studenten hoe een projectgroep samen te stellen Zorg voor diversiteit!
23
Opzet van de workshop introductie
introductie projectmatig onderwijs en projectmanagement hebben iets met elkaar: inventarisatie voorbeeld-1 (begeleiden en leiderschap) voorbeeld-2 (teamvorming – interactieve oefeningen) mogelijk vervolg en afsluiting kennisbank uitbreiden met projectmatig onderwijs (> KB) Kennis cafe – thema’s voor een vervolgbijeenkomst Opzet van de workshop
24
Presentatie docentevent projectmatig onderwijs 10 april 2014
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.