Download de presentatie
GepubliceerdMirthe Bauwens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
LOB Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
2
Keuzes maken richting beroep
3
LOB: De jongere helpen in de ontwikkeling van:
Loopbaancompetentie: zelfstandig op basis van de juiste argumenten keuzes kunnen maken Beroepsidentiteit: beroepsbeeldvorming en reflectie op eigen persoonlijke voorkeuren en talenten voor een beroep
4
Kiezen als proces Definitie: proces van voortdurend bewust en actief onderzoeken en realiseren van mogelijkheden, waarden en ambities Van: plannen en implementeren van een loopbaan voor je leven Naar: experimenteren en leren
5
Loopbaanleren Opdoen van ervaringen, prestatiebewijzen en netwerkcontacten Ontdekken, ontwikkelen en laten zien van talent en passie
6
Loopbaanleren cyclus
7
Uitgangspunt loopbaanleren m.b.t de begeleiding van leerlingen
Monoloog versus Dialoog
8
Loopbaancompetenties (Kuijpers)
Kwaliteitenreflectie Motievenreflectie Netwerken Werkexploratie Loopbaansturing
9
1. Zelfbeeld: inzicht in kwaliteiten en competenties
Cyclus loopbaanleren VOORUITKIJKEN Kwaliteiten- en motievenreflectie Werkexploratie & Netwerken (verdiepen) Loopbaansturing Netwerken (verbreden) Kwaliteiten- en motievenreflectie & loopbaansturing 1. Zelfbeeld: inzicht in kwaliteiten en competenties 2. 3. Ervaring opdoen 4. Delen van de ervaring 5. In dialoog; feedback vragen TERUGKIJKEN
10
Ontdekken van kwaliteiten (wat je wel kunt)
Ervaring Dialoog Vervolgstap Ontdekken van kwaliteiten (wat je wel kunt) en motieven (wat je zelf belangrijk vindt) Mensen leren kennen die een voorbeeld zijn Loopbaankeuzes Arbeidsidentiteit Oefenen wat je wil leren Uitproberen wat je niet durft Laten zien wat je kunt Ontdekken van werkzaamheden, uitgangspunten
11
Voorwaarden voor LOB-gerichte leeromgeving:
Praktijkgerichte leeromgeving: kunnen ervaren Vraaggerichte leeromgeving: oefenen om kleinere keuzes te maken Dialogische leeromgeving: kunnen praten over ervaringen en keuzes
12
Het (studie)loopbaangesprek
Leerlingen zijn positief over de ‘helpende’ component van gesprek (vertrouwen en adviezen) Minder positief over de loopbaancomponent •Bij % komt niet aan bod: - het aan het denken zetten over de toekomst - het diep ingaan op dingen die de leerling echt belangrijk vindt. - het aanmoedigen om dingen te doen die de leerling eigenlijk niet durft
13
Hoe gaan de gesprekken?
14
In begeleidingsgesprek van belang:
Leerling ook aan het woord. (ruimte voor verhaal, open vragen, verplaatsen in de leerling) Leerling wordt begrepen (meedenken, duiden van bedoeling en emotie) Zelfvertrouwen vergroten (waarderen, eigen verantwoordelijkheid) Leerling ontdekt kwaliteiten en motieven (reflecteren o.b.v. concrete betekenisvolle ervaringen) Leerling zelf aan zet (uitdagen, profileren) Integratie theorie en praktijk (relatie met wat op school geleerd wordt)
15
Professionalisering van begeleiders
Professionalisering in begeleiding: Niet alleen in school Professionalisering van begeleiders met werkomgeving als leeromgeving
16
Uitgangspunten gedeelde verantwoordelijkheid voor loopbaangerichte begeleiding
Voorbereiding op stage Aansluiten op school Aansluiten op stage Loopbaangerichte leerlijn Begeleiders school en bedrijf werken samen Managers en collega’s maken de loopbaangerichte leerlijn mogelijk
17
Oratio Marinka Kuijpers met filmpje: (“10 jaar studie in 8 minuten”)
18
Loopbaanleren moesten wij eerst alleen leren
moeten wij nu ook nog loopbaanleren! het moet niet gekker worden
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.