De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Efficiënt en effectief het leereffect vergroten Olaf Spittaels

Verwante presentaties


Presentatie over: "Efficiënt en effectief het leereffect vergroten Olaf Spittaels"— Transcript van de presentatie:

1 Efficiënt en effectief het leereffect vergroten Olaf Spittaels
Feedback Efficiënt en effectief het leereffect vergroten Olaf Spittaels

2 Wat is “effectieve feedback”?
Wat zorgt er voor dat studenten optimaal “leren” van feedback?

3 Wat is “effectieve feedback”?
Toont kloof tussen huidig en te bereiken resultaat Zoekt informatie over de oorzaak van de kloof Effectieve feedback… Levert info om actie te ondernemen om kloof te dichten met aandacht voor talent Feed-Up Feed-Back Feed-Forward

4 Hoe geef je feedback op…
Reflectie-verslagen (100 st)

5 Hoe geef je feedback op…
Meer-keuze examen (200 st)

6 Hoe geef je feedback op…
Praktijk-opdracht in groep (15 gr)

7 Feedback actoren Student Docent Peers Zelf

8 Criteria voor “effectieve feedback”
Maakt duidelijk wat een goede prestatie is Uitgeschreven criteria Voorbeelden Ontwikkelt zelfreflectie bij het leren Tevredenheid laten aanduiden Gewenste feedback laten aanduiden Levert informatie over het leerproces Alternatieve strategieën Mogelijkheden voor zelftesting

9 Wat is “effectieve feedback”?
Biedt mogelijkheden om ‘de kloof’ te dichten Remediëring Actiepunten formuleren motiveert en stimuleert de overtuiging Sterktes Herwerken Moedigt aan tot dialoog met docent en peers (Peer)discussie Informeert over het onderwijsproces 1-minute papers

10 Effectieve feedback … is persoonlijk Wat bij grote groepen?

11 VB: Antwoordsleutel Antwoord Essentieel, Belangrijk, Aanvullend
Vraag op 5 punten Managers kunnen verschillende leiderschapsstijlen vertonen. Geef aan de hand van een voorbeeld aan wat de ‘country club’-leiderschapsstijl is. Antwoord Essentieel: 2 punten: WERKNEMERSGERICHTE leiderschapsstijl Aspect: 1 punten: INDIRECT toegespitst op doelen Aspect: 1 punten: via SOCIALE RELATIES Aanvullend: telkens 0.5 punt: Stimulerend, betrokkenheid, vertrouwen, respect

12 VB: Klassikaal Exemplars Clickers Ad random voorbeeld
Meest voorkomende fouten Goed voorbeeld / slecht voorbeeld Clickers Ontlok discussie Stimuleer peer-feedback

13 Is detaillistisch en diepgaand
Effectieve feedback … Is detaillistisch en diepgaand Wat bij weinig tijd?

14 VB: Rubrieken en schalen
Vb: Reflectieverslag Vb: Medewerking Onvol-doende (-) Vol-doende (+-) Goed (+) Zeer goed (++) F 1: Je omschrijft je doel/taak binnen de situatie en context X F 2: Je omschrijft concreet wat je zag, deed, dacht en voelde F 3: Je geeft aan wat het probleem/ontdekking is en de oorzaak F 4: Je geeft alternatieven of kansen om uit te proberen Zwak Onvoldoende Voldoende Sterk Wacht af tot anderen actie ondernemen en doet zelf niets. Onderneemt enkel actie wanneer er gezegd wordt wat hij/zij moet doen of als de verantwoordelijke in de buurt is. Onderneemt spontaan actie bij toewijzing van taken die bij het omschreven takenpakket horen. Onderneemt spontaan actie bij taken, ook al horen ze niet strikt genomen bij het omschreven takenpakket.

15 VB: Feedbackformulier
Correct answer Difficulty Psycho-pathology Psychoanalysis Behaviorism Humanistic Psychology Cognitieve Psychology System theory Biological psychology Knowledge Reasoning Connections Applications Question 1 A 44 % Question 2 D 17 % Question 3 50 % Question 4 13 % Question 5 80 % Question 6 B 48 % Question 7 51 % Question 8 28 % Question 9 58 % Question 10 45 % Question 11 C 49 % Question 12 57 % Question 30 73 % SUM Of 5 Of 9 Of 7 Of 8 Of 6

16 VB: feedbackformulier
Correct answer Difficulty Psycho-pathology Psychoanalysis Behaviorism Humanistic Psychology Cognitieve Psychology System theory Biological psychology Knowledge Reasoning Connections Applications Question 1 A 44 % Question 2 D 17 % Question 3 50 % Question 4 13 % Question 5 80 % x Question 6 B 48 % Question 7 51 % Question 8 28 % Question 9 58 % Question 10 45 % Question 11 C 49 % Question 12 57 % Question 30 73 % SUM 2 van 3 1 van 3 1 van 2 2 van 2 0 van 2 2 van 5 2 van 4 3 van 4

17 Wat bij onmogelijkheid?
Effectieve feedback … is een gesprek Wat bij onmogelijkheid?

18 VB: Digitale leeromgeving
Fora Portfolio Oefeningen

19 VB: Simulatie in dig. leeromgeving
Werkcollege ‘onderzoekscyclus’ Fictief onderzoeksproces: computersimulatie Beslissen & keuzes maken Feedback + Argumenten Meerdere pogingen Alle fasen doorlopen

20 VB: Peersassessment

21 VB: Studiewijzer ‘Consumentengedrag’
… overloop de inhoudstafel van je cursus en formuleer voor elke titel de kern en een voorbeeld. … blader door een weekblad en ga na : Waarom je bij een bepaalde advertentie blijft stilstaan Hoe het merk zich laat categoriseren? Hoe het merk zich differentieert van concurrenten? Lukt je dit niet, vraag dan hulp aan een klasgenoot

22 Wat bij zwakke en sterke studenten?
Effectieve feedback … is selectief Wat bij zwakke en sterke studenten?

23 VB: ‘Groei’-advies Zwakke prestatie Sterke prestatie
Wat vond je er zelf van? Wat vond jij er zelf van? Wat lukte wel goed? Wat vond je nog moeilijk? Wat kan je er aan doen? Wat ga je er aan doen? Leercoaching nodig? Extra bronnen nodig? Kleine haalbare stappen Uitdagingen

24 Bedankt voor uw aandacht


Download ppt "Efficiënt en effectief het leereffect vergroten Olaf Spittaels"

Verwante presentaties


Ads door Google