Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Opdrachttaak kennissystemen:
Neurale netwerken Opdrachttaak kennissystemen: Door: Jeroen Van den Elsen Piet Vermeir Koen Van Campenhout
2
Inleiding Geschiedenis Wat is een neuraal netwerk?
3
Biologisch Neuron
4
Artificieel Neuron
5
Artificieel Neuraal Netwerk
Een eenvoudig voorbeeld van een artificieel neuraal netwerk met drie lagen.
6
Eigenschappen van Artificiële Neurale Netwerken
Local processing Parallel processing Leren Geheugen Bestand tegen ruis
7
Definitie van Artificiële Neurale Netwerken
Een ANN is een rekenmodel, gebaseerd op het dierlijk neuraal netwerk, waarbij een invoer verwerkt wordt door een parallel netwerk van neuronen, de een al belangrijker dan de andere, en verbindingen om zo tot een uitvoer te komen. Elk van die neuronen verwerkt simpele functies en beschikken over een geheugen waardoor ‘leren’ mogelijk wordt gemaakt.
8
Mogelijkheden van een Artificiële Neurale Netwerken
Classificatie Voorspellen Data associatie Data conceptualisatie Data filtering
9
Enkele toepassingen Muis en trackerball Kunstmatige intelligentie
Handschrift herkenning
10
Eigenschappen van verschillende soorten ANN
Type Neuronlagen Soort invoer Activatie functie Leermethode Leeralgoritme
11
Eigenschap 1: het type Feedforward type Feedback type
Eenrichtingsinformatiestroom Alleen verbindingen met andere neuronlaag Feedback type Ook verbindingen met eigenlaag
12
Eigenschap 2: de neuronlaag
Input layer Output layer Hidden layer Matrix layer Map layer
13
Eigenschap 3: Soort invoer
Binaire waarde Reële waarde
14
Eigenschap 4: activatie functie
Verschillende types onderscheiden zich van elkaar door het type output die ze geven
15
Eigenschap 5: Leermethode
Supervised learning Met antwoordboekje Generaliserend gedrag Unsupervised learning Zonder antwoorden Gebruiken van patronen Reinforcement learning Met een goed/fout signaal
16
Eigenschap 6: leeralgoritme
Hebb learning rule Delta learning rule Backpropgation Simulated annealing: gebruikt bij feedback types Self organization: gebruikt bij kohonen Maken gebruik van supervised learning
17
Enkele verschillende soorten:
Perceptron Multilayer perceptron Backpropagation net Hopfield net Kohonen Kaart Boltzmann Machine
18
Het perceptron Type Feedforward Neuron Lagen 1 inputlaag 1 outputlaag
Input Waarde Types Binair Activatie Functie Hard Limiter Leermethode Supervised Leeralgoritme Hebb Learnig Rule Wordt vooral gebruikt bij Simpele logische operaties patroon classificatie
19
Het multilayer perceptron
Type Feedforward Neuron Lagen 1 inputlaag of meer verborgen lagen outputlaag Input Waarde Types Binair Activatie Functie Hard Limiter / Sigmoid Leermethode Supervised Leeralgoritme Delta Learnig Rule Backpropagation (meest gebruikt) Wordt vooral gebruikt bij Complexe logische operaties patroon classificatie
20
Backpropagation
21
Topografische Kaarten
Een groep units heeft verbindingen naar elke unit in een competitieve laag. De units zijn geordend Dit wil zeggen de unit die het sterkst reageert op een invoer omringt wordt door de units die ook, maar minder sterk, reageren. En hoe verder de units liggen hoe minder sterk deze reageren.
22
Vervolg De topografische kaart ordent zich
Leert reageren op een extern invoer Past zich aan de invoer aan Heeft geen hulp nodig van buiten af Wordt ook wel self organizing map genoemd
23
Leren in een competitieve map
Definitie: Wanneer een axon van cel A dicht genoeg staat om een cel B te exciteren, en dit herhaaldelijk of continu activeert, dan ontstaat er een groeiproces of metabolische verandering in 1 of beide cellen. Hierdoor stijgt A’s efficiëntie.
24
Minimale competitieve kaart
Twee invoervectoren p1 en p2 en gewichten u1 voor unit 1 en u2 voor unit 2. De bedoeling is dat tijdens het lerev de vectoren van de gewichten zich verplaatsen naar de invoervectoren.
25
Reactie van ongetrainde units
26
Training van minimale competitieve netwerken
27
Reactie van getrainde units
28
Vergelijking van reactie door ongetrainde en getrainde units
29
Analyse van complexe data
Hoe kan data (items met een label en een reeks getallen die een statistische eigenschap van het item representeren) in beeld gebracht worden zodat er verbanden kunnen gelegd worden tussen de items? De meest simpele oplossing:
30
Andere oplossingen Een kohonen kaart met minimal spanning tree
31
Andere oplossing Merge clustering algoritme
32
Enkele Toepassingen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.