Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdDina Gerritsen Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Diagnostiek en ontwikkeling van emotionele vaardigheden bij kinderen met autisme
2
Inhoud Beschrijving artikel Emoties uiten Emoties waarnemen
Reageren op emoties Instrumenten Van onderzoek naar praktijk
3
Beschrijving artikel Doel:
-> Wetenschappelijke informatie <-> omschrijving van DSM Om: -> Wetenschappelijk onderzoek <-> praktijk onderzoek -----> VERBETEREN!
4
Emoties uiten Grote invloed bij sociale interacties
Zorgt voor terugkoppeling LF-ASS: Minder spontane uiting en gebruik van emoties Nut emoties uiten niet begrijpen HF-ASS: Geen/minder afwijking op vlak van emoties uiten
5
Emoties waarnemen Voorkeur voor menselijke gezichten (Niet-ASS-Baby)
Gestage groei vanaf peutertijd (Niet-ASS) LF-ASS: Moeilijkheden om gezichten te herkennen tot 9e -12e levensjaar ---> details vallen het meest op Problemen met emoties herkennen tot +- 6e levensjaar Informatie opvangen oogomgeving 10e – 15e levensjaar
6
HF-ASS: Niet-sociale stimuli beter onthouden dan gezichten Details
Nemen onderdelen van gezicht anders waar Weinig/geen verschil bij waarnemen basale emoties (boosheid, angst, blijdschap,….) Minder beïnvloeding van emoties door derden Problemen met waarnemen complexe emoties ( jaloezie, trots…)
7
Reageren op emoties 1 uur na geboorte -> expressie imitatie
Gedrag aanpassen aan emoties van anderen LF-ASS: Minder goede timing en coördinatie van emoties Geen verschil in lichamelijke reacties op emoties Reageren minder op staren of verdriet van anderen
8
HF-ASS: Vanaf 6e levensjaar -> instaat emoties te benoemen
Reageren normaal op emoties Begrijpen emoties van anderen Hulpvaardige reacties op leed van ander -> indien aangemoedigd Verminderde reactie op emoties van anderen bij adolescentie
9
Instrumenten ADOS = Autism Diagnostic Observation Schedule
ANT = Amsterdamse Neuropsychologische Test ACES = Assessment of Children’s Emotion Scales CCC = Children’s Communication Checklist CHAT = Checklist for Autism in Toddlers LEAS = Levels Of Emotional Awareness Scale For Children NPV-J = Subschaal Sociale Inadequatie van de Nederlandse Persoonlijkheidsvragenlijst R(ADI-R) = Autism Diagnostic Interview VABS = Vineland Adaptive Behavior Scales VISEON = Volginstrument Sociaal Emotionele Ontwikkeling VISK = Vragenlijst voor Inventarisatie van Sociaal gedrag van kinderen YSR = Youth Self Report
10
Van onderzoek -> praktijk
Wat moet er veranderen?: Onderscheid maken tussen beperkt- en normaal intelligente kinderen met ASS. Homogeniteit verbeteren door ernst van symptomen te meten (directe- & observatie door derden) Kinderen onderdelen in sociale subtypen (Wing en Gould)
11
Dank u voor de aandacht !
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.