De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Sponsorwerving – Welkom!.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Sponsorwerving – Welkom!."— Transcript van de presentatie:

1 Sponsorwerving – Welkom!

2 Sponsorwerving – Planning Avond Introductie aanwezigen
Theorie Sponsorwerving Pauze Opdracht, maken en presenteren Vragen stellen mag altijd!

3 Sponsorwerving – Introductie: Wie zijn jullie? Wat is jullie functie?
En waarom doen jullie mee aan deze kennisavond?

4 Sponsorwerving – Vertrekpunt: De gouden ingeving Een projectplan
Financieringsstrategie

5 Sponsorwerving – HET PROJECTPLAN 1) CONCEPT
1.1 Inleiding tot het evenement 1.2 Doelstellingen 1.3 Kenmerken algemeen (beschrijving concept) 2) PROGRAMMA 3) MARKETING 3.1 Doelgroepen 3.2 Communicatie / Marketing Doelen 3.3 SWOT 3.4 Publiciteitsplan 4) ORGANISATIE 4.1 Stichting 4.2 Organisatie & partners 4.3 Organisatie / Planning 5) FINANCIËN

6 Sponsorwerving – Financieringsstrategie: Mogelijkheden
Deelnemersbijdragen Horeca inkomsten Subsidies Structureel (Rijk, EU, Provincie, Gemeente) Subsidies Incidenteel (Rijk, EU, Provincie, Gemeente) Fondsenbijdragen (VSB, Prins Bernhard, Volkskracht, Erasmus etc.) Sponsorgelden: commercieel interessante projecten

7 Sponsorwerving – Inzoomen op Sponsorwerving: Sponsoring algemeen
Bedrijven Aanpak sponsorwerving

8 Sponsorwerving – Sponsoring = communicatie door associatie
Sponsoring is een overeenkomst met rechten en plichten tussen twee partijen: de sponsor en de gesponsorde. De sponsor stelt geld, goederen en/of diensten ter beschikking van de gesponsorde. De gesponsorde stelt daar prestaties tegenover; die bijdragen aan de marketing- en/of communicatiedoelstellingen van de sponsor.* * ) W.J.P.M. Lokerman en M. Westermann

9 Sponsorwerving – Soorten Sponsoring: Geld Natura Diensten Media

10 Sponsorwerving – Wie worden gesponsord: Sport (49%)
Maatschappelijk (16%) Events (8%) Media (8%) Kunst & Cultuur (8%) Wetenschap (3%) Entertainment (3%)

11 Sponsorwerving – Trends:
Budgetten stijgen: sponsoring wordt meer en meer erkend als serieuze vorm van marketing Maatschappelijke sponsoring in de lift ‘Intiemere’ samenwerking: partnership Professionalisering (aan beide kanten) Schaalvergroting Toename creativiteit

12 Sponsorwerving – Mogelijke doelstellingen vanuit het bedrijf*:
Positionering merk (83%) Image verbetering (79%) Relatiemarketing (69%) Naambekendheid (65%) Motivatie werknemers (50%) Nieuwe klanten ( 27%) Verkoop / omzet (27%) Arbeidsmarktcommunicatie (10%) Product advertentie (10%) Platform voor experiences (10%) *) uit: Benchmark sponsoring 2006

13 Waar letten bedrijven op bij de keuze van een sponsorproject?
Sponsorwerving – Waar letten bedrijven op bij de keuze van een sponsorproject? Winst maken: hoe draagt de sponsoring bij aan mijn bedrijfsvoering? Betrouwbare organisatie / bewezen succes Uitstraling / thema Relevante doelgroep (Media)bereik Mogelijke tegenprestaties (welk doel wordt gediend) Verhouding sponsorbijdrage / tegenprestaties Andere sponsorprojecten Beschikbaar budget Timing

14 Sponsorwerving – Plan van aanpak: Voorbereiding Werving Uitvoering
Evaluatie

15 Sponsorwerving – Voorbereiding:
Andersom denken: Hoe kan een bedrijf geld verdienen met mijn activiteit? I.p.v. Hoe vind ik geld voor mijn project? SWOT analyse van het project: Wat zijn interessante onderdelen voor een bedrijf? Waar liggen kansen / bedreigingen?

16 Sponsorwerving – Voorbereiding:
Mogelijke tegenprestaties inventariseren: Logovermelding / Adoptie Relatiemarketing / Klantenacties Etc. Sponsorpakketten opstellen

17 Sponsorwerving – Voorbereiding:
Projectpresentatie speciaal voor bedrijven: Kort en bondig Visueel aantrekkelijk Inzichtelijk wat je wil en wat je daarvoor teruggeeft

18 Sponsorwerving – Voorbereiding: Wie ga ik benaderen?
Wie heeft een commercieel belang bij mijn activiteit? Bestaande relaties / netwerk Bij welk bedrijf voel ik me goed / heb ik een leuk idee? Juiste proportie (multinational / lokaal bedrijf)

19 Sponsorwerving – En dan op pad…

20 Werving: Bedrijven benaderen
Sponsorwerving – Werving: Bedrijven benaderen Opwarmen: Persoonlijk contact / Interesse kweken Afspraak: Kennis maken / Doelen inventariseren Onderhandelen: Sponsorvoorstel / Maatwerk leveren Contract: Heldere afspraken maken Factuur Wanneer betalen

21 Uitvoering: Tegenprestaties leveren
Sponsorwerving – Uitvoering: Tegenprestaties leveren Afspraken nakomen Regelmatig overleggen met de sponsor Drukwerk ALTIJD ter controle voorleggen bij de sponsor Gezamenlijke acties goed organiseren (reserveer hiervoor aandacht, geld, tijd) Kan ik iets extra’s doen voor de sponsors

22 Sponsorwerving – Evaluatie: Wat ging goed, wat kan beter?
Knipselmap persberichten e.d. Evaluatierapport en bedankbriefje Volgende keer weer? Een tevreden sponsor is een trouwe partner!

23 Sponsorwerving – Valkuilen: Externe factoren Interne factoren
Tegenzittende economie Saneringen Omgeving (Concurrentie andere evenementen) Sponsor moeheid Interne factoren Organisatie vindt een sponsor meer een donateur Er moeten te veel nieuwe dingen voor de sponsor in gang gezet worden, waardoor daar het sponsorbedrag aan op gaat. Te overtuigd zijn van het eigen project Te laat begonnen

24 Sponsorwerving – Een opdracht:
Bedenk een project en breng daarvoor in kaart: Een lijst met potentiële sponsors voor uw project (waarom is die partij een logische partner?) Bedenk een goede tegenprestatie of een creatieve actie voor uw grootste potentiële sponsor


Download ppt "Sponsorwerving – Welkom!."

Verwante presentaties


Ads door Google