Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
(Loopbaan)coaching In de bouw
2
Programma van vandaag Hallo MBO’er Loopbaancoaching
Wat is coaching wel/niet De coachmatrix Afsluiting
3
Hallo MBO’er Switch oorzaken:
Hoe zitten jouw leerlingen erbij? (bron: Kenmerkend MBO, onderzoek 2009 van Hiteq) Switch oorzaken: 29,1% opleiding heel anders dan men had verwacht. 9.1% had een heel ander beeld van het werk of de stage. 10% eigen capaciteiten schieten te kort. 9,4% met de opleiding verwacht men onvoldoende kansen op arbeidsmarkt. 8,2% Privé problemen. (bij niveau 1 het hoogst)
4
Hallo MBO’er Privéproblemen van de mbo’er:
9,2% is wel eens veroordeeld voor misdrijf. 33,5% heeft softdrugs gebruikt. 8,8% heeft harddrugs gebruikt. 12,3% heeft iemand mishandeld. 10,3% is mishandeld. 17,1% heeft dyslexie. 10,9% heeft ADHD of andere ziekte die gedrag beïnvloedt. 8,0% heeft iets in drugshandel gedaan. 8,9% moet thuis voor anderen zorgen. 8,0% heeft geen contact met (één van de) ouders. 5,2% heeft rugzakindicatie.(handicap of gedragsstoornis)
5
Loopbaancoaching is… (bron: handboek voor begeleiding van het Regio College uit 2006) Begeleiden naar een diploma… of naar de arbeidsmarkt. Aanwezigheid administreren en op aanspreken. Mogelijke problemen signaleren -> advies inwinnen bij SC en/of doorverwijzen naar SC. Coachen op: deelnemer is zelf verantwoordelijk voor leerproces. leren in de praktijk en leren van praktijksituaties.
6
Wat is coaching niet? Opleggen/ adviseren/ voorschrijven van
je eigen oplossing. Leren in meester-gezel verhouding. Werkbegeleiding. Therapie. Een gesprek met een goede vriend. Een interview over iemands privéleven.
7
Een voorbeeld van hoe het vooral wel/niet moet.
Coachgesprek filmpje Een voorbeeld van hoe het vooral wel/niet moet. Bad coach vs Good coach
8
maar achter de leerling.
Coachen is… Iets anders dan een competentiemeting afvinken. Iets anders dan een (BPV)functioneringsgesprek. Iets anders dan een slecht nieuwsgesprek. Iets anders dan een informerend gesprek. Je gaat niet voor de leerling staan, maar achter de leerling.
9
Coachen is… Een leerling zelf doelen laten stellen.
Een leerling van A naar B coachen, waarbij de leerling kan vertellen hoe hij/zij van A naar B is gekomen. Coachingsvaardigheden in zetten. Structurele contactmomenten.
10
Een leerling niet achterop nemen,
Coachen is… Een leerling niet achterop nemen, maar leren fietsen! De juiste vragen stellen. Leerling zelf stappen laten formuleren. Verschillende soorten gesprekstechnieken inzetten. Coachen is OEN: open, eerlijk en nieuwsgierig.
11
De juiste vragen stellen
Opdracht Gesloten vragen zijn vragen waar een leerling met een ja of nee antwoord op kan geven. Open vragen nodigen meer uit om over jezelf te vertellen. Wie kan de open vragen er uit vissen?
12
Coachen in het onderwijs
Vanuit je functie als: docent studiebegeleider Mentor Loopbaancoach Coach je collega’s of leerlingen: bij begeleidingsgesprekken (collega) bij groepsopdrachten/ samenwerkend leren bij projecten & het maken van werkstukken tijdens zelfwerkuren
13
Top 9 vaardigheden van een coach
Luisteren Samenvatten LSD Doorvragen & juiste vragen stellen Feedback geven Weerstand herkennen en inzetten (confronteren) Gedrag in het hier & nu benoemen Motiveren Je stijl bewust afstemmen op de coachee Deurtjes gebruiken & gespreksfases duidelijk doorlopen (1 situatie, 2 probleem, 3 doel, 4 actie)
14
De coachmatrix Coachingsgesprekken hebben bijna altijd
dezelfde structuur: 1. Situatie 2. Probleem 3. Doel 4. Actie Dit zijn 4 deuren om het doel van de coachee te bereiken en de coachvraag te onderzoeken.
15
Coachen via de 4 deuren: 1 Denkdeur: Situatie/Feiten Verzamelen
Toets aannames 4 Doedeur: Acties Hoe ga je het aanpakken? Wie/ wat betrek je er bij? 2 Gevoelsdeur: Probleem Analyseren van een kwestie Probleem is datgene waar iemand last van heeft (‘Nou, en?’) 3 Behoeftendeur: Doel Kiezen Vaak het omgekeerde v.h. probleem
16
Oefening met de matrix Deel A Schrijfopdracht: 5 min
Maak vragen voor bij de 4 deuren Deel B Gespreksopdracht in 2 rondes: Ronde 1: 10 min met daarin: a. Het “coachingsgesprek”; Collega 1= coachee; neem een eenvoudig/ klein probleem Collega 2= coach: situatie en probleem helder krijgen (waarbij je in ieder geval deur van je coachee ‘opent’) Ronde 2: idem, wissel van rol (ook 10 min.)
17
Nabespreken In tweetallen: Plenair: Is de situatie en probleem helder?
Welke tactieken gebruikte de coach? Welke vluchtwegen de coachee? Plenair: Wat werkte wel/niet; wie wil er wat over zeggen?
18
Doen: jouw LBC leerlingen
Bekijk je eigen lbc klassenlijst. Neem 5 minuten om langs de namen te gaan en te reflecteren op: Wat weet je van ze? Wie ga ik op korte termijn uitnodigen voor een loopbaancoachgesprek?
19
Geef je groepsgenoten allemaal een
Tot slot Geef je groepsgenoten allemaal een Compliment!
20
Een Quote ‘Praten over problemen creëert problemen,
‘Praten over problemen creëert problemen, praten over oplossingen creëert oplossingen’ Steve de Shazer ( )
21
Einde… Was het nuttig ? Zijn er nog vragen?
Gevraagd: twee vrijwilligers voor het schrijven van een korte feedback op deze workshop.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.