Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdStefan Segers Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Elektronische Overheid (ELO) in aanbouw (Basispresentatie versie 1.0) 100
2
ELO? WAAROM IS ELO NODIG? (verhuizing) WAT IS ELO PRECIES? (bouwtekening) HOE ELO REALISEREN? (bouwproces) 110
3
Waarom is ELO nodig? Het huis van Thorbecke is verouderd Bewoners en bezoekers zijn mondiger geworden De omgeving verandert voortdurend 120
4
Waarom is ELO nodig? Huize Thorbecke moderniseren (bedrijfsvoering) Vele verbouwingen gehad (schaalvergroting voldoet niet) Nieuwe eisen maken renovatie nodig (transparant, klantgericht, efficiënt) Modern kantoor motiveert (betere arbeidsmarktpositie overheid ) 210
5
Waarom is ELO nodig? Nieuwe bewoners en bezoekers (toegankelijkheid) Burger is mondiger (veeleisend en digiweet, maar ook digibeet) Burger als klant en als participant (verschillende hoedanigheden) Diverse soorten “klanten” (burger, bedrijf, instelling) 220
6
Waarom is ELO nodig? Omgeving verandert (dienstverlening) Verwachtingen overheid (eisen versus maakbaarheid) Netwerksamenleving (vraagsturing, ketenomkering) E-commerce, e-Europe (meekomen of voorop lopen) 230
7
Waarom is ELO nodig? De overheid is elektronisch, of de overheid is niet 240
8
Wat is ELO precies? De elektronische belofte Concrete verbeteringen Verandering organisatie 300
9
Wat is ELO precies? Elektronische belofte Overheidsinformatie is vraaggericht, laagdrempelig, permanent en actueel beschikbaar Overheidsdiensten bereikbaar via ingang naar keuze (loket, brief, telefoon, e-mail) Aanvragen digitaal indienen en behandeling volgen Eenmaal verstrekte gegevens niet opnieuw gevraagd Tijdig en op maat op de hoogte gehouden door overheid Elektronisch verkeer verloopt betrouwbaar en veilig Burgers zijn (inter)actief betrokken bij beleidsvorming en inrichting leefomgeving 310
10
Wat is ELO precies? Concrete verbeteringen elektronische inkomstenbelastingaangifte WOZ-waarde of huursubsidie berekenen downloaden kamerstukken chatten met bestuurders on line aangifte doen diefstal gemeentelijk call center 24 x 7 elektronische opgave meterstanden nutsbedrijf milieu-informatie op internet (DCMR) reserveren trouwdatum eenmalig adreswijziging via internet doorgeven 320
11
Wat is ELO precies? Verandering organisatie Meervoudige toegang (multi-channel management) Vraagsturing (customer relations management) Digitalisering werkprocessen (business process redesign) 330
12
Wat is ELO precies? Nationaal aktie- programma, maar lokale en sectorale invulling 340
13
Hoe ELO realiseren? Stimuleringsprogramma’s als bouwstenen Sturingsmodel Samenwerken vanuit eigen verantwoordelijkheid 400
14
320 Stimulerings- programma’s
15
Hoe ELO realiseren? Bouwstenen Toegang tot informatie en diensten (OL2000, Advies Overheid.nl, Xpin) Digitalisering werkprocessen (SBG, GBA, DD/DB, ON21, EHD) Veilige communicatie (PKI, eNik, RYX, Cert-RO 410
16
Hoe ELO realiseren? Sturingsmodel experimenten en voorbeelden handboeken en instrumenten subsidies en regelingen applicaties en standaarden architectuur en certificering brede uitrol 2002 - 2006 420
17
Hoe ELO realiseren? Samenwerken Verantwoordelijkheid bestuur en management Werkprocessen vraaggestuurd herinrichten Keuze voor tempo: nu sturen of straks gestuurd worden 430
18
Hoe ELO realiseren? Organisatie analyseren en kantelen 440
19
Conclusies en Tips Heeft u organisatie en ELO-visie en weet u hoever u bent? ELO-plan verbinden met actuele thema’s (dualisering, veilligheid, lastenverlichting, vergunningverlening, kostenbeheersing, waliteitsverbetering) Maakt u gebruik van de ICTU / ELO - programma’s en subsidieregelingen? 500
20
ELO-communicatieprogramma ICTU, Nieuwe Duinweg 24-26, Den Haag elo@ ictu.nl (tel. +31708887839) 510
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.