Download de presentatie
GepubliceerdCasper Lemmens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Het Horizon College en R.O.C. van Amsterdam heten u van harte welkom
Aad Vreeswijk Autoschade collega Mario Spee Henk van Tongeren
2
Programma(tjes) Raakvlakken en tegenstellingen tussen
jongeren en opleiden. Als aanloopje naar competentiegericht onderwijs. R.O.C. van Amsterdam Horizon College
3
Generatie Einstein De generatie geboren na 1988 en opgegroeid in
de digitale informatiemaatschappij.
4
U kent het wel.. Schooluitval groter dan ooit Niveau lager dan ooit
Niet meer kunnen schrijven, spellen, msn-taal… Jongeren moeilijkste doelgroep om te bereiken
5
Op internet houden ze hun sociale contacten bij.
Uit onderzoek blijkt dat 87 procent van de jongeren dagelijks op MSN zit. In de top zes van internetactiviteiten staat on-linegames spelen op een tweede plaats. Community’s b.v. Hyves ( NL leden)
6
Op internet houden ze hun sociale contacten bij.
Verder downloaden jongeren muziek, surfen ze, zoeken ze plaatjes en en ze. p.s. dat en gebeurt alleen nog als het echt nodig is.
7
Op internet houden ze hun sociale contacten bij.
Chatten is 'in', mailen is 'meer voor oude mensen'.
8
Valkuilen “Ik ben toch zelf ook kind/jongere geweest?”
“Mijn zoon, neefje, buurjongen doet de hele dag niets anders dan...” “Als we met jongeren willen communiceren, moeten wij dan ook iets doen met een game/internet/SMS/klimwand?”
9
Valkuilen “Als we met jongeren willen communiceren moeten we dan niet ook hip worden met een hip logo, website met lifestyle en zo?” “Ach, de jeugd van tegenwoordig kan niet eens meer normaal communiceren, die SMS-en alleen maar!”
10
Typische onderwijsvalkuilen
Ze zijn te lui om nog iets te leren Die jongeren zijn zo gebekt, die hoef je niets meer bij te brengen Als we onze opleidingen/school een hippere naam geven, dan komen de studenten vanzelf Ze hebben een hele korte spanningsboog
11
Multitaskers
12
Multitaskers Een verschil tussen deze generatie jongeren en de vorige, is dat ze veel dingen tegelijk kunnen. Jongeren zijn fanatieke mediaconsumenten. Televisie, tijdschriften, radio, websites en weblogs. 1-3
13
Multitaskers Jongeren gebruiken al deze media intensief en vaak ook tegelijkertijd. Daarin zappen ze moeiteloos van het ene naar het andere kanaal, van de ene naar de andere URL, tegelijkertijd bellend, sms-end en chattend met hun vrienden en bekenden.
14
Multitaskers Ze luisteren muziek op een clipstation, terwijl ze een game spelen op hun console en een afspraak regelen via sms." 3-3
15
Multitaskers Deze generatie jongeren leert op een andere manier: niet meer lineair, zoals hun voorgangers gewend zijn, maar lateraal. Ze halen hun informatie overal vandaan. Jongeren mobiliseren hun netwerk bij alles wat ze doen. Bijvoorbeeld bij de aanschaf van spullen en bij vragen waar ze zelf niet uitkomen. 3-3
16
(voorlopige) Conclusie
Generatie X is opgegroeid met het meer individualistisch, rationeel, logisch en lineair denken van Isaac Newton. Generatie Einstein is minder individualistisch maar meer collectivistisch ingesteld.
17
Praktijkopleider of docent
Help de leerling – de leerling is onzeker en kan alle hulp gebruiken Neem de leerling altijd serieus Wees betrokken Leer leerlingen persoonlijk kennen Ontwikkel competenties Wees een vakidioot Hou van ze 5 minuten
18
CompetentieGericht Onderwijs
Uitdaging Doe de ‘Generatie Einstein’ een eigen(tijds) aanbod waarmee ze aan het werk kunnen. CompetentieGericht Onderwijs Dank u. 5 minuten
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.