De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Digitale dienstverlening

Verwante presentaties


Presentatie over: "Digitale dienstverlening"— Transcript van de presentatie:

1 Digitale dienstverlening
Gemeente Assen Jan van der Ploeg, Informatieanalist SGBO Benchmark bijeenkomst | woensdag 6 september 2006

2 Agenda Aanleiding: Verbetering dienstverlening
Beter gebruik van Internet Één klantcontactpunt, de Publieksbalie Onze ICT Architectuur Aanpak, realisatie, aandachtspunten etc. Vragen

3 Verbetering dienstverlening
Organisatie veranderingstraject (K2) Betere informatievoorziening Meerdere kanalen (o.a. digitaal loket) Één klantcontactpunt (de Publieksbalie) Processturing (transparant) ICT Vernieuwen website Persoonlijke webportaal voor Assenaren Beter gemeentelijke gegevensbeheer Één Workflow Management systeem Centralisatie van ICT verantwoordelijkheid

4 Beter gebruik van het Internet
Internet voor een brede doelgroep Assen.nl Internet voor speciale doelgroepen Wazzup.nl (Jongeren) Bredeschool-Assen.nl (Wijkbewoners) ISD-Assen.nl (Werkzoekenden) Internet voor de individuele klant Asserloket.nl

5 Actueel nieuws en informatie Stads informatie.
INFORMATIE diensten Actueel nieuws en informatie Stads informatie. Raadsinformatie. Nieuws Archief. Agenda Leden B&W Leden Raad Portefeuilles Info dualisme Raadsprogramma Vergunningen Calamiteiten en rampenplan. Speciaal. Kindersite. Allochtonen info. …… Geschiedenis . Dienst -verlening. Bezoeker ondersteuning. Interactie en contact. Vroeger en Nu !!! Stads informatie. Persberichten Toerisme. Evenementen. Instellingen. Bedrijven. Organisatie. Overzicht persberichten Hoe is de gemeente georganiseerd. Projectinformatie. Bijv. Kloosterveen of andere stadsontwikkelingen. Interactie. Dig. Vragen uurtje. Poll.s Contact Info. Dienstverlening. Geo. Informatie Ondersteuning. Adressen. Openingstijden. Dig. meldpunt. Aanvragen producten. Opvragen Informatie. …. Plattegronden Bestemmingsplan Bouwprojecten ….. Nieuw op de site. Help. Sitemap. Zoekmachine. F.A.Q. Meertalige info (Duits / Engels). Colofon / Disclaimer. Visueel gehandicapten versie Brochures. Product info. Middels vind catalogus.

6

7 Asserloket.nl Webportal voor inwoners van Assen Informatie inzien
Producten en diensten afnemen Toekomst: Processen volgen Documenten inzien Gegevens beheren

8

9 Verbetering dienstverlening
Organisatie veranderingstraject (K2) Betere informatievoorziening Meerdere kanalen (o.a. digitaal loket) Één klantcontactpunt (de Publieksbalie) Processturing (transparant) ICT Vernieuwen website Persoonlijke webportaal voor Assenaren Beter gemeentelijk gegevensbeheer Één Workflow Management systeem Centralisatie van ICT verantwoordelijkheid

10 Één klantcontactpunt Loket A Afdeling A Loket A Loket B Afdeling B
PUBLIEKSBALIE PUBLIEKSBALIE Loket A Afdeling A Loket A Loket B Afdeling B Loket B Loket C Afdeling C Loket C Loket D Afdeling D Loket D

11 Één klantcontactpunt WFM PUBLIEKSBALIE Afdeling A PUBLIEKSBALIE
Afdeling B Afdeling C Afdeling D

12 ICT-Architectuur Workflow Management Document Management
Internet Workflow Management Taakspecifiek systeem Intranet Taakspecifiek systeem CRM Document Management Taakspecifiek systeem GIS Gegevensmagazijn (ODS) Taakspecifiek systeem Asserloket DigiD

13 ICT-Architectuur Workflow Management Document Management
Internet Workflow Management Taakspecifiek systeem Intranet Taakspecifiek systeem CRM Document Management Taakspecifiek systeem GIS ODS (Gegevensmagazijn) Taakspecifiek systeem ASSERLOKET DigiD

14 ? Proces reguliere bouwvergunning XML XML OpenCMS (java) Back-Office
XML ? OpenCMS (java) Back-Office XML DATA-VIEW ODS

15 ODS (Operational Data Store)
Generieke gegevens overal beschikbaar Personen (GBA) Rechtspersonen (KvK gegevens) Kadastrale objecten Gebouwen Straten Specifieke gegevens overal beschikbaar Belastingen Heffingen Processen (zaken binnen WFM)

16 WFM (Workflow Managent)
Invoer in de publieksbalie Invoer vanuit ASSERLOKET geautomatiseerd Bij implementatie worden processen herontworpen Één gemeentebreed WFM systeem !

17

18 Organisatie en aanpak Goede architectuur
Steun van Management en Bestuur Projectorganisatie Stap voor stap implementeren Goede voorlichting: Eenvoudig en helder Geen geheimen of verrassingen Duidelijke beslissingen

19 Realisatie Bij start geen producten op de markt Asserloket in OpenCMS
Aansluiting DigiD zelf ontwikkeld EGEM advies Gemotiveerde projectgroep Visie Doelen Resultaten vieren

20 Resultaten Asserloket eerste versie, februari 2006
ODS basis, januari 2006 WFM eerste proces, april 2006 Organisatie aanpassing Cluster Informatievoorziening Integratie ASSERLOKET / FLOWER / DOCBASE Implementatie op grote schaal

21 Toekomst Asserloket uitbreiden Asserloket op WFM aansluiten
Gegevensbeheer beter organiseren Architectuur voor toekomst Basisregistraties Persoonlijke internet pagina Procesmatig werken Self service

22 Aandachtspunten Zorg voor een visie en I-plan
Zorg voor draagvlak bij bestuur en management (o.a. voor €) Zorg voor goed team met voldoende tijd Weet wat je de leverancier vraagt (PvE’s)

23 Bedankt voor uw aandacht.
Tot zover Bedankt voor uw aandacht. Jan van der Ploeg 0592 –


Download ppt "Digitale dienstverlening"

Verwante presentaties


Ads door Google