Download de presentatie
GepubliceerdChristiaan Devos Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
ROEIDAG 2012 Sponsoring uit eigen identiteit 1
2
Wie komt op het idee van sponsoring
Organisch proces Bestuur? Commissie? Lid van de roeiclub? Zakelijke relatie van de vereniging? Een ouder? 2
3
Aan wie wordt de vraag gesteld?
Lid met professionele achtergrond (marketing-/communicatieachtergrond) Lid met een groot netwerk b.v. ondernemer Bestaande sponsorcommissie Een op te richten sponsorcommissie 3
4
Eerste stap Stel een commissie samen Kom tot een heldere taakverdeling
Voorzitter Secretaris Leden met specifieke taken (communicatie/pr, acquisiteurs, liaison officers) Plan de vergaderingen Inhoudelijke vergaderingen (over voortgang) Met bestuur Stel een sponsorplan op 4
5
Wat is sponsoring? Sponsoring is:
Een zakelijke overeenkomst tussen de roeivereniging en een bedrijf. Merk of persoon met prestaties over en weer. De sponsor stelt geld, goederen en/of diensten beschikbaar die voor de gesponsorde een bron van inkomsten vormen of anderszins ondersteunend zijn in het uitoefenen van de activiteiten. De gesponsorde stelt hier een of meer rechten tegenover die tot doel hebben de sponsor direct of indirect in zijn commerciële ontwikkelingen te ondersteunen op het gebied van naamsbekendheid, imago, product, promotie en/of relatiebeheer. Uiteindelijke doel is om bepaalde activiteiten mogelijk te maken. 5
6
En Sponsoring is het creëren van toegevoegde waarde voor de vereniging, leden en sponsoren. 6
7
Sponsoring keiharde business?
Gift Zakelijke transactie 7
8
Sponsors? Individuen (periodieke schenkingen, giften, sponsoritems, loterijen, gala’s,etc.) Gemeentes (subsidies) Bedrijven (landelijk - lokaal) Fondsen 8
9
Plaats sponsors dichtbij bekend koud 9
10
Sponsoring uit identiteit (de match)
Wat moet er gesponsord worden? Past het sponsordoel bij de identiteit van uw vereniging? 10
11
Wat moet gesponsord worden?
Evenementen Wedstrijden Team Persoon Accommodatie Identiteit van sponsorproject Wat? Wanneer? Voor wie? Wie zijn de toeschouwers? Publieksbereik? 11
12
Wat is de identiteit van je vereniging?
Recreatie roeien of wedstrijdroeien Opbouw populatie (demografische opbouw) Imago van de vereniging Wat is de missie van de vereniging (formeel/informeel) Traditie Binding 12
13
Aan de slag! Voorbereiding Sponsorplan Ontwerp sponsorpakket
Potentiële sponsors selecteren Sponsorbrief, brochure & presentatie Acquisitie Sponsors benaderen Oriënterend gesprek met de sponsor Ontwerp sponsor aanbod op maat Onderhandelen & sponsorcontract Implementatie Activering & coördinatie Effectmeting & evaluatie 13
14
Opstellen van sponsorplan
Wie bent u Wat heeft u nodig Wat gaat u vragen Wat heeft u te bieden, sponsorvoorstel (USP’s) (Beter dan de concurrent) Wie gaat u benaderen (sponsors benaderen) Communicatieplan!!!!!! (intern en extern) Acquisitieplan Stappenplan Begroting van het evenement 14
15
Ontwerp Sponsorpakket
Wat zijn de behoeftes van de sponsor, maak de 180 gradendraai Wat heeft u uw sponsors te bieden (Flexibel) Communicatiedragers en toegevoegde waarde hiervan Mogelijkheid bieden om reclame voor producten om promotie te maken Media Hospitality (stel programma op) Wat kan de commerciële waarde zijn voor de sponsor. Denk mee Maak duidelijk wat de kosten zijn en voor wie 15
16
Sponsors selecteren Maak gebruik van de sponsorcirkels
Maak een longlist en daarna een shortlist van sponsoren Loop de ledenlijst door (rijken, netwerkers) Relaties van leden/ouders Zoek bedrijven die matchen (regionaal – landelijk) 16
17
Sponsorbrief, brochure
Maak helder en inspirerend wat je te melden hebt. Kort en bondig. Maak goed de 180 graden draai. Maak een gepersonaliseerd en passend voorstel. 17
18
Sponsors bezoeken en benaderen
Wie kan het? Persoon die: Overtuigend is Hart voor de zaak heeft Zakelijk kan denken Verkoper is Goed voorbereid is EN Is voorbereiding voor een volgend gesprek 18
19
Sponsorcontract Laat sponsorcontract opstellen door bevriende jurist.
Veel voorbeelden zijn te vinden op internet KNRB conceptcontract? 19
20
Uitvoering Naar de sponsor Doe wat je beloofd hebt Zorg voor aandacht Terugkoppeling Laat de zon schijnen 20
21
Evaluatie Kies voor verschillende momenten, tijdens en na afloop zowel als commissie als met sponsoren Probeer afspraken te maken op deze momenten voor sponsoring voor volgende jaren. 21
22
Een vraag Kern van het verschil tussen burger- en studentenroeiverenigingen op sponsorvlak? Traditie(verenigingsleven - evenementen) Sterke gebondenheid Interessante doelgroep voor bedrijven (personeel) Veel toppers 22
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.