Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMathijs Verlinden Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
De EnterTrainer: Hans Agterberg
WELKOM De EnterTrainer: Hans Agterberg Openings dia
2
Wie denkt hans wel WAT/wIE hij is…
In 1977 om de hoek komen kijken, op de bank maar wel met de gordijnen dicht! Gelukkig en getrouwd met Sabine Trotse papa van een Stuiterbal Vanwaar die liefde voor bloed, zweet en vieze voeten? EHBO Midden Nederland en omgeving. 00-05 Hier ga ik mijzelf voorstellen aan de deelnemers.
3
Dit vind ik…. Leren moet leuk zijn. Zo haal je het beste resultaat uit je cursisten! 05-08 Presenteer de stelling: Leren moet leuk zijn. Laat men de voor- en tegen uitspreken in een discussievorm! Evt bordjes rood – groen om hun stelling kenbaar te maken.
4
Maar HOE? Hoe fix jij dit ? 08-10
Ga de zaal rond en vraag hoe de overige docenten die voor JA hebben gekozen dit fixen ! Lotus casus: De lotusen zit in de zaal en zal zich voordoen als deelnemer van de 1e Hulp Docentenbeurs. Op het teken van de Hans, zal de lotus een appel gaan eten en zich verslikken. De lotus reageert paniekerig. Doel is om te kijken hoe de docenten reageren en hoe adequaat er hulp wordt geboden. Het gaat niet zozeer om de 1e hulphandeling zelf, maar om de beleving!
5
Maar HOE? Leren is (didactisch) beleven !!
Leren door het te beleven, te durven en te doen! 10 – 12 Een leuke vorm van didactiek. Ons doel is weinig Bla bla veel praktijk, want men leert door te doen ! Terwijl de meeste trainingsbureaus zich slechts richten op het onderwijzen van kennis en vaardigheden, is onze voornaamste focus ‘entertainen’. Het is leren door het te beleven, te durven en te doen (staat de beleving centraal) In de zaal zitten 3 lotussen: 1 valt tijdens het zien van het logo “Je gaat t beleven” flauw van de stoel, nr 2 die er naast zit slaakt een gil en raakt in paniek, gilt en schreeuwt de hele boel bij elkaar. Nr 3 eet n lekker snoepje en schrikt van de gil en verslikt zich. Doel is om te kijken hoe de aanwezige reageren en of inderdaad handelen.
6
ENTERTRAINEN Wat is ENTERTRAINING eigenlijk?
Wij bieden 1e Hulp onderwijs middels ENTERTRAINING. ENTERTRAINEN = een samensmelting van Entertainer en Trainer! Binnen de Kaders van OK 12 – 15 Hoeveel van jullie hebben wel eens een training of presentatie gevolgd waarin de stof nog droger was dan de Sahara woestijn? Waarin de trainer maar door bleef ratelen? Waarin je na een dag trainen compleet geen energie meer had? Je doet het zo want anders ….. Oké misschien was het niet zo slecht maar we hebben allemaal wel eens een training gehad waar de saaiheid vanaf droop. Wat is entertraining eigenlijk….? Laat een discussievorm ontstaan, over wat men denkt wat entertraining is en hoe het gegeven moet worden. Gewoon een nieuwe hippe term voor uiteindelijk een standaard training? Integendeel. Het is een vorm van trainen en coachen waarin een uitdagende combinatie van amusement, training en persoonlijke ontwikkeling wordt toegepast. Juist om de mensen even wakker te schudden, bij de les te houden, extra inzicht te geven en in zijn/haar lijf te krijgen. Zoals in de casus van net! Binnen de kaders van het Oranje Kruis.
7
WAAROM ENTERTRAINEN 2 simpele vragen:
Hoeveel herinner je na 2 weken, 6 maanden of een jaar na een training? Wat is je rendement van het investeren na een training? 15 -17 Feit: Onderzoek toont aan dat deelnemers van trainingen gemiddeld 80% of meer van het materiaal dat ze geleerd hebben na slechts 24 uur al vergeten zijn! De belangrijkste reden hiervoor is dat mensen niet genieten tijdens het leren. Ze voelen zich niet verbonden met het trainingsonderwerp en worden niet geprikkeld tijdens het leren. Ze hebben geen echt leerdoel. Ze gaan iets leren waar ze eigenlijk niet achter staan. Echter wanneer leren wordt gecombineerd met humor, wordt effectiviteit tot 35% verhoogd! Conclusie: Bedrijven die structureel werken met humormanagement verdubbelen de effectiviteit van trainingen.
8
WAAROM ENTERTRAINEN 80% > zijn de stof na 24 uur weer vergeten!
Reden: Men geniet niet tijdens de training! Voelen zich niet verbonden met het onderwerp Worden niet geprikkeld tijdens de training Hebben geen leerdoel Gaan iets leren waar men niet achter staat Conclusie: Trainers die structureel werken met humormanagement verdubbelen de effectiviteit van de trainingen. 17-20 Feit: Onderzoek toont aan dat deelnemers van trainingen gemiddeld 80% of meer van het materiaal dat ze geleerd hebben na slechts 24 uur al vergeten zijn! De belangrijkste reden hiervoor is dat mensen niet genieten tijdens het leren. Ze voelen zich niet verbonden met het trainingsonderwerp en worden niet geprikkeld tijdens de training. Ze hebben geen echt leerdoel. Ze gaan iets leren waar ze eigenlijk niet achter staan. Echter wanneer leren wordt gecombineerd met humor, wordt effectiviteit tot 35% verhoogd! Conclusie: Trainers die structureel werken met humormanagement verdubbelen de effectiviteit van de trainingen.
9
De ENTERTRAINER Zorg altijd voor een speelse interactie met de cursisten. Gebruikt Powerpoint op een unieke wijze, door een combi van animaties, muziek en video’s. Brengt de leerstof met positieve energie Laat leren met een knipoog Prikkelt de cursisten tot nadenken, wijze uitspraken of hilarische actie’s rondom een onderwerp Hij zorgt altijd voor een speelse interactie met de cursisten. Hij gebruikt Powerpoint op een unieke wijze, door een combinatie van animaties, muziek en, video’s. Hij brengt de leerstof met positieve energie Laat leren met een knipoog Prikkelt de cursisten tot nadenken, wijze uitspraken of hilarische actie’s rondom een onderwerp.
10
VERPLICHT NUMMERTJE 23 – 25 Iedereen binnen het eerste hulp onderwijs zal nu en dan de verplichtingen moeten afnemen. Oftewel het verplichte nummertje. Een van deze verplichte nummertjes zijn de 5 punten van EHBO, BLS –AED. Laten we Entertraining nu eens gaan toepassen op de 5 punten van EHBO !
11
VERPLICHTE NUMMERTJES LOTERIJ
Team Captain 1: Team Captain 2: Team Captain 3: Team Captain 4: Team Captain 5: 25 – 30 We gaan de toko verdelen in 5 groepen onder leiding van een 1 team captain. De team captain stelt zijn groep verder samen. Max. 10 deelnemers per groep! Dit doen we met een Loterij op diploma nummer Oranje Kruis. Team Captain 1: Team Captain 2: Team Captain 3: Team Captain 4: Team Captain 5: , Jeanette Zuidema
12
VERPLICHT NUMMERTJE Team 1: Aanspreken/Aanschudden slt
Team 2: Controle Ademhaling Team 3: Alarmeren 112 Team 4: Reanimatie Team 5: Gebruik AED 30 – 35 Je krijgt 10 minuten de tijd om een onderwerp voor te bereiden en middels Entertraining te geven in 5 minuten. Je kunt gebruik maken van het Enter-trainings Tool. Het wordt dus een les waarin geïmproviseerd moet worden. Het is geheel aan jullie hoe dat in te vullen! Ook de input vanuit jullie team is aan jullie om te verdelen! Gebruik de kennis, ervaring en vaardigheden van elkaar !
13
KLAAR VOOR DE START…………….
35 – 45 Voorbereiden items.
14
Team 1: Aanspreken aanschudden
Team Captain: 45-50
15
Team 2: Controle ademhaling
Team Captain: 50-55
16
Team 3: Alarmeren 112 Team Captain: 55-1:00
17
TEAM 4: Reanimatie Team Captain: TIP: www.supersexycpr.com ;-)
01:00 – 01:05
18
Team 5: Gebruik AED Team Captain: 01:05-01:10
19
MEET the real RESCUE ANNE
01:10 -01:15 In de late jaren 1880, werd het lichaam van een 16-jarig meisje uit de Seine gehaald. Het was blijkbaar zelfmoord, maar haar schoonheid en haar raadselachtige glimlach leidde een Parijs anatoom-patholoog om een gipsen dodenmasker van haar gezicht te maken. Ironisch genoeg, in 1958 de anonieme meisje features zijn gebruikt bij de EHBO-etalagepop Rescue Annie, waarop duizenden studenten hebben geoefend CPR te modelleren. Hoewel het meisje identiteit blijft een mysterie, haar gezicht, het is gezegd, is uitgegroeid tot "de meest kuste gezicht van alle tijden."
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.