Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAndrea Wouters Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Crisisberaad Branche Overleg Binnenvaart Wim van Sluis
2
Wie is Wim van Sluis? Registeraccountant te Rotterdam; Oud Havenwethouder Rotterdam; Voorzitter van het Crisisberaad Binnenvaart (in opdracht van het Brancheoverleg Binnenvaart -BOB); Voorzitter van de werkgroepen Financiering en Capaciteit.
3
Opdracht Haalbare en betaalbare oplossingen om negatieve gevolgen crisis te dempen; Financiering van de branche/afspraken met banken en overheid maken; Tijdelijke Capaciteitsreductie; Draagvlak vinden in sector; Tussenrapportage rond 18 juni 2009; Plannen klaar: na de zomer.
4
Analyse situatie Van kredietcrisis; Naar verlies van vertrouwen in de wereldwijde financiële systemen en handelsrelaties; Naar exceptioneel sterke wereldwijde vraaguitval van duurzame consumptiegoederen en investeringsmiddelen (- 25%); Naar scherpe wereldwijde daling grondstoffenmarkt & goederenvervoer.
5
Reactie wereldwijde partijen Overheden stellen financiële systeem zeker; Financiële instellingen moeten kapitaal versterken; Consumenten houden hand op de knip; Wereldwijde fabrikanten sluiten geheel of gedeeltelijk productiefaciliteiten; Handelsstromen drogen op, voorraden worden afgebouwd.
6
2008 420 miljoen ton
7
2008 goederenoverslag januariaugustusmeidecember 2008 2007 +20-10 +10=
8
Overslag 1 e kwartaal 2008 - 2009 - 21,3% - 1,5% - 18,2% - 16,2% Eenheid: x 1 miljoen ton
9
94 miljoen ton goederen (-10,8%) 1 e kwartaal 2009:
10
Verwachting komende maanden droge bulk en containers April droge bulk min 40% tot 60%; April containers min 18,5%; Komende maanden stabilisatie op lage niveau; Wellicht na zomermaanden voorzichtig herstel containers; Vooruitzichten droge bulk negatief; Sterke prijserosie.
11
Positief blijven! Crisis heeft ons allen overvallen, niemand in binnenvaart is schuldig aan de crisis; Tot augustus 2008 geen overcapaciteit; nu 30%, straks alle schepen weer nodig! Crisis is psychologie, vertrouwen terugwinnen kost tijd, er zijn kleine tekenen van herstel; Rekening houden met enkele magere jaren; Banken willen binnenvaart door crisis trekken; Na de crisis: extra expansie, extra vervoer; Extra zuinig zijn op schepen beneden 1500 ton.
12
Droge lading motorschepen/bakken Tot 1.500 ton2.600 schepen 1,9 mln. ton Boven1.500 ton1.305 schepen 3,0 mln. ton Nieuwe capaciteit op komst; Vraaguitval 20% tot 50%; Veel aanbieders; Overcapaciteit in 2009 (30%?), lange termijn investeringen; Geen coördinatie in exceptionele situatie; Zonder ingrijpen dreigt koude sanering en scherpe waardedaling alle schepen.
13
Doelstelling Crisisplan Breed gedragen gesprek tussen: •binnenvaartondernemers •en hun organisaties •banken •overheid •makelaars •bevrachters •accountants gespecialiseerd in de binnenvaart Binnenvaartbedrijven met voldoende continuïteitsperspectief door de crisis heen loodsen; Nieuwe lading gaan zoeken.
14
Hoofdlijnen Crisisplan Voorkom faillissementen en veilen; voorkom dat de bodem onder sector uitvalt; Opschorten van aflossingsverplichtingen tot 1 juli 2011 voor alle ondernemers met voldoende continuïteitsperspectief, maximaal 2 jaar uitstel; Ondernemer houdt eigen keuze en verantwoordelijkheid bij financiering; Bank houdt eigen verantwoordelijkheid om uitstel individueel toe te staan of te weigeren; Overheid verruimt borgstellingkrediet.
15
Hoofdlijnen Crisisplan Op vrijwillige basis aansluiten bij schepenpools om gezamenlijk: • Omzet te generen; • Kosten te besparen; • Tijdelijke oplegging te financieren; • Oplossing voor schepen uit faillissementen in plaats van veilen. Logistiek adviseur aanstellen voor ladingacquisitie.
16
Perspectief op langere termijn Herstel economische groei in komende jaren en daarmee van wereldhandel; Vele investeringen in Haven (Rotterdam en elders) gaan door; Binnenvaart van essentieel belang voor het effectief en efficiënt vervoeren van goederen; Alle schepen zijn weer nodig; vooral zuinig zijn op schepen beneden 1500 ton.
18
Oplossingen?
19
verkeersvraag 2015200720092020 ombouwperiode A15 2015 infrastructuur aanbod 2013
21
Het woord is aan de werkgroepen Werkgroep Financiering Werkgroep Capaciteitsbeheersing Paneldiscussie
22
Dank voor uw aandacht! Wim van Sluis
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.