Download de presentatie
GepubliceerdIvo Brabander Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Nieuwe Businessmodellen (Aangepast programma voor deeltijd studenten)
Docent Toine Nagel
2
Agenda Business Models Verdienmodellen Aan de slag Status opdracht
3
Businessmodel: Innovatie?
Waarom Google in de auto-industrie terecht kan komen... Een voorbeeld: Voorkennis activeren Voor we gaan beginnen eerst een kort filmpje: de kracht van een goed doordacht businerss model: is de kracht van innovatie, traditionele ketens worden keihard ingehaald (boeken, muziek, reizen oké, maar luister eens naar deze futuroloog…) Wordt het waarheid? Na filmpje: Ja, een andere kijk op je businessmodel is dé manier om strategisch te innoveren! Het gaat snel in deze tijd. Buisness case en verdien model. Hoe verhouden die zich tot elkaar? 3
4
Energie der Zukunft: VW baut Mini-Kraftwerke für Zuhause
No limits... Energie der Zukunft: VW baut Mini-Kraftwerke für Zuhause Alternative zur Atomkraft: Der Volkswagen-Konzern steigt großflächig in die Energieproduktion ein. Zusammen mit dem Ökostromanbieter Lichtblick will der Autobauer gasbetriebene Blockheizkraftwerke für den Hausgebrauch auf den Markt bringen.
5
Businessmodellen Business model wordt vaak verward met de verdienmodel. Een verdienmodel gaat in op de vraag hoe een organisatie meerwaarde creëert, bijvoorbeeld geld. Een businessmodel beschrijft alle facetten die invloed hebben op het creëren van deze meerwaarde. De term business model heeft dus een ruimere betekenis. Alex Osterwalder heeft negen bouwstenen ontwikkeld waar dit proces mee is te beschrijven. Deze bouwstenen worden samen het ‘Business model canvas’ genoemd. Gebruik dit model in je opdracht! (8 min) Voorkennis activeren. Stel de vraag: Verdienmodel onderdeel van businessmodel
6
Verdienmodellen Vandaag gaan we in op verdienmodellen
We beginnen weer met een filmpje: Chris Anderson, auteur van de Longtail licht een aantal verdienmodellen toe: (4 min)
7
Chris Anderson en verdienmodellen
Welke verdienmodellen hebben jullie in het filmpje voorbij zien komen? Schrijf voor jezelf op voor de film en na de film: bedenk na de film een voorbeeld erbij. Rondje ophalen van bedachte en op flip noteren. Maak onderscheidt in model en methode. Daarna check met slides
8
Een nadere kijk op verdienmodellen 2.0
FREE Het klassieke model waarbij de inkomsten uit de advertenties komen Soms gaat het zover dat de content alleen door de gebruikers wordt gemaakt (user generated content) Eens kijken of we ze allemaal hebben:
9
Van Free naar Freedom to pay
Je bepaalt zelf of je betaalt voor de waarde die je krijgt (donatie) Wikipedia bijvoorbeeld: De Wikimedia Foundation organiseert regelmatig donatierondes om de benodigde fondsen te verwerven die nodig zijn om onder andere de servers draaiende te houden. Eind 2008 werd 6 miljoen dollar opgehaald. Op dit moment loopt er een Nederlandse campagne… Coltplay: gratis downloaden van album: revenu 6 miljoen. Album van marillion wordt voorgefinaciert door fans! Goede band opbouwen en betrouwbaar zijn.
10
Free to use, pay for related services
Je mag het basisproduct gratis gebruiken, bijvoorbeeld open source software MovableType (blogsoftware) Maar je betaalt voor een luxere variant, een stuk customizing, support en training, addons, consultancy etc Typepad Killing voor bepaalde bedrijven die geld verdienen met het verkopen van zelfgeprogrammeerde pakketten. A New Spring
11
Freemium Een model waarvan veel Web 2.0 services gebruik maken
Ook hier is het basisproduct gratis, tenminste tot op zekere hoogte Ben je een bepaalde gebruikerslimiet voorbij gaat of wil je van meer services gebruik maken dan wordt het een betaalde service Flickr LinkedIn Hyves Ook virusscanners die homeedition gratis weggeven en voor bedrijven of meerdere gebruikers geld vragen.
12
Nothing Free Je moet gewoon betalen ITunes Hebben we alles? Nee.
13
Maar hoe verdien je dan? De verdienmodellen kennen weer verdienmethodes: Makelaars model (tussen vraag en aanbod zit een provisie) Advertentie model (er moet betaald worden per klik, view of per transactie) Infomediairy model (info over klanten levert geld op) / /
14
Maar hoe verdien je dan? De verdienmodellen kennen weer verdienmethodes zoals bijvoorbeeld: Merchant model (product wordt elders ingekocht) Manufacturing model (tussenhandel wordt uitgeschakeld) Affiliate model (producten verkopen via derden)
15
Genoeg gepraat nu aan de slag!
Met Twitter
16
Opdracht in groepjes: wat is het verdienmodel van Twitter?
Ik wil dat jullie minimaal twee doelgroepen voor Twitter benoemen + Benoem het ‘offer’, valuepropositie van Twitter NU en in de toekomst Wat is het verdienmodel nú en hoe gaat Twitter geld verdienen in de toekomst? 15 minuten daarna woordvoerder die de resultaten toelicht.
17
Terugkoppeling
18
Opdracht Hoe staat het ermee?
19
Afronding en vragen? Vragen? Feedback op de les...
Download college:
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.