Download de presentatie
GepubliceerdJosephus Beckers Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
nEUroBlend Een voorbeeld van moderne mogelijkheden om je vak bij te houden. Winny Depaepe CNS Neuro HHRM Voorzitter Belgische vereniging voor neuroverpleegkundigen
2
Klein onderzoekje Wie is er van mening dat een pas afgestudeerde verpleegkundige nog bijkomende opleiding nodig heeft om goed op een gespecialiseerde afdeling te werken? Wie is er van mening dat verpleegkundigen tijdens hun loopbaan zich verder moeten kunnen bekwamen in hun specialiteit?
3
Even nadenken… Competentiegericht onderwijs Vereniging:
Opleiding door deelname aan congressen Tijdschrift Eventueel een specialisatiecursus Bijscholingen in ziekenhuis Opleidingsstrategie????? E-learning????? Life-long learning?????
4
Klein onderzoekje in BVNV
Wie is van mening dat het verplegen van patiënten met een neurologische of neurochirurgische aandoening extra deskundigheid vraagt van de verpleegkundige? Wie krijgt er voldoende extra scholing om als neuroverpleegkundige te werken? Wie is van mening dat neuroverpleegkunde een specialiteit is?
5
neuroverpleegkunde Even verder kijken ….. Afdeling patiënten
6
Wat is zo bijzonder aan neuro patienten?
Het gaat vaak om chronische aandoeningen Patienten hebben hulp nodig bij ADL, mobiliteit, slikken etc. Het gaat om patienten die ernstig beperkt en invalide worden
7
Wat is zo bijzonder aan neuro patienten?
Patiënten met een neurologische of neurochirurgische aandoening kunnen vitale functiesstoornissen hebben en hebben vaak een mix van sensomotorische, cognitieve en psycho-emotionele stoornissen. Dit maakt dat neuroverpleegkundigen competent moeten zijn in een wijde schakering van hulpverlening, van levensbedreigende situaties, via begeleiding bij herstel tot zorg in chronische en langdurige situaties.
8
Drie specifieke domeinen voor de neuroverpleegkundige
Acute neurozorg Neurorevalidatie Neuropalliatieve en lange termijn zorg A R P
9
European Function Profile of a neuroscience nurse Oktober 2005
10
nEUroBlend
11
Community Vocational Training Action Programme, Second phase: 2000-2006
nEUroBlend European competence based blended learning framework for life-long vocational training of neuroscience nurses. Europees curriculum competentie gericht leren Goed gevuld e-learning inhoud en contactonderwijs Blended Learning Life long learning Leren op de werkplek
12
competence?? Levels Criteria, Reflection
A competence describes behaviour needed to be successful in a professional context. Criteria, Reflection
13
nEUroBlend Competentie gericht leren
Leren is gericht op het aktief construeren van kennis in een betekenisvolle en relevante omgeving Een competentie is gelinkt aan betekenisvolle taak-specifeke leeromgevingen Ontwikkeling van competenties vereist het gebruik van kennis, vaardigheden en attitudes op een geintegreerde wijze in een authentieke leeromgeveing (e.g. patient video cases, virtual company) Geintegreerd leren is gericht op coherentie in plaats van losse feiten Actieve reflectie Waar mogelijk samenwerken zoals op de werkvloer Flexibele leerroutes, afgestemd op behoeftes en elders verkregen competenties van individuele studenten Competenties kunnen niet geleerd worden in een moment, het zijn groeiprocessen Individuele studenten zijn verantwoordelijk voor het eigen leerproces De docent faciliteert het leerproces en is coach
14
Competence based learning
Competence development requires the use of knowledge, skills an attitudes in an integrated way within an authentic learning environment Different every time standards & routines Anticipate Plan care or treatment situation Meta-action Result/product action Knowledge Skills Attitudes roles Criteria for action Reflection Justify actions Explain why Product criteria
15
nEUroBlend Context van het project: Europese Unie:
meer dan patiënten Enorme vergrijzing verpleegkundigen (# opleidingen) Zeer groot opleidingsvraagstuk en –behoefte Specialisatie en opleiding neuroverpleegkundigen Noord en West Europa: leiders Zuid en centraal Europa: volgers nieuwe EU lidstaten: situatie onbekend Grote verschillen in wet- & regelgeving Verscheidenheid in onderwijssystemen Uiteenlopende cultuur Europese Identiteit: neuroverpleegkunde is specialiteit acute neuro care neuro rehabilitation neuro palliative/longterm care
16
Het project: Partners Silent Partners Mikkelli University
Radcliffe infermary, Oxford Heilig Hart Ziekenhuis, Roeselare-Menen University medical center St Radboud, Nijmegen Univerity Hospital, Helsinki Oulu Polytechnic, Oulu Lund University Hospital Landspitali University Hospital Reykjavik Örebro Universität, Jonkoping University St. Luke’s hospital, Malta Mikkelli University Silent Partners (European Associations) EANN EFN (nurses EU) FINE (nurse educators) (National Associations) BE: BVNV/ABIN DK: DANN UK: BANN FI: FANN SE: SANN NL: NVNV IS: IANN IT: ANIN SW: SGNP
17
Kost veel tijd en geld om goed onderwijsmateriaal te maken
The project: context Competence based training is een rising star, maar nog nergens echt geimplementeerd Kost veel tijd en geld om goed onderwijsmateriaal te maken Schaarse expertise We moeten wel samenwerken: EU & tijd/geld problemen Halen en brengen principe Creative commons licentie Delen van herbruikbare leerobjecten (via repository)
18
nEUroBlend doelstelling van het project
Een competentiegericht Europees curriculum Een digitale virtuele leeromgeving en repository Lessen en modules (geen opleidingen!) Op 11 gebieden Blauwdrukken voor het maken van lessen/modules Een projectplan voor train de trainers
19
Hoe ziet het nEUroBlend project er uit?
Project Board Full Partners Project Management Project Advisory Group Silent Partners Work package 1: Curriculum Development Work package 2: Conferences & Publications Work package 3: Evaluation, Surveys, and Monitoring of Effects Work package 4: Educational Design and Development Work package 5: ICT Support and Production Follow up projects: Train the trainer Quality assurance, accreditation and certification Adding more training materials
20
European function profile
Taakgericht, geeft praktische tips European competence profile Competentie georiënteerd, informatie over de rollen, context, out-comes & product en hun criteria, reflectie European Learning Plan Informatie over de filosofie van leren en les geven Module Descriptions Inhoudelijke gebieden in relatie tot de competenties Flexible Learning Paths Alternatieven voor individuen om competenties op een bepaald niveau te halen Blended Learning Plan Alternatieven voor het gebruik van verschillende leermodi Educational Organisation Alternatieven voor instellingen of scholen om het ECP in te implementeren in lessen en leren Plan for Professionalising Teachers Train de trainer plan Implementation plan Strategie, ‘do’s and don’ts’ voor verschillende context Virtual Patient Cases De mogelijkheid om competenties te ontwikkelen met echte patiënten in Real life situaties, authentieke leeromgeving Virtual Ward Cases Om competenties te ontwikkelen in coaching, mentoring, managing op de afdeling en visie op de verdere ontwikkeling van het beroep
21
e-Tools overzicht 2. Virtual Learning Environment
Learning Objects/ Digital Repository 3. Virtual Patient Case/ Virtual Ward Case 4. Community of Practice for teachers
22
Repository of Reusable Learning Objects
Repository for reusable learning objects Opslaan, zoeken, ophalen Multimedia Peer reviewed Repository of Reusable Learning Objects Rating mogelijk Informed Consent Metadata beschrijving Creative Commons
24
Virtual Learning Environment
25
nEUroBlend VLO en Virtuele Patiënten Casuïstiek voor competentie gericht Blended Learning
Virtuele Leer Omgeving: tijd en plaats onafhankelijk leren, actuele materialen uit de repository, mix van E learning en contactonderwijs Virtuele Patiënten Casuïstiek: authentieke leermaterialen, verschillende niveaus, systematisch opgezet voor verpleegkundigen Virtuele Ziekenhuis Simulator: e-coach, echte situaties en interventies, oefenen zonder risico, werken in groepen en multidisciplinaire samenwerking is mogelijk. MIX ! F2F en e-learning, werken in groepen, thuis,op het werk of in de klas, video’s, boeken, protocollen, andere bronnen
26
Community of practice for teachers and educators: a virtual workspace
Community of Practice / website Community of practice for teachers and educators: a virtual workspace Nieuws Documenten Kennis basis samenwerking Discussie Focus Groepen Design & ontwikkeling Surveys Subprojecten kalender … Open source! Website open 31 oktober 2006
27
nEUroBlend Community of Practice voor docenten: een virtuele werkruimte
28
nEUroBlend belangrijke beperkingen van het project
Tijdsduur ‘maar’ 2 jaren Alles minimaal in de Engelse taal, andere talen kan ook maar veel zal nog vertaald moeten worden Niet alle ziektebeelden Beperkt aantal materialen, wel sjablonen voor maken van nieuw materiaal Niet alles kan in volle omvang tegelijkertijd gebeuren, vervolgprojecten zijn nodig
29
Enkele voorbeelden Verschillende mogelijkheden om patiëntencasussen te maken: Observatie patiënt op verschillende tijdstippen Bevindingen noteren Testen uitvoeren Vragen stellen aan peers, coach of andere Care plan opmaken, verpleegkundige interventies bepalen Systematische aanpak van problemen
30
nEUroBlend Virtuele Patienten Casuistiek
31
Virtual Patient Case PDP portfolio learning outcomes Info &
learning resources videocase, digital patiënt record, guidelines, handbooks, opinion of collegues or other disciplines websites Case intro Patient & care problem Assignment Products, learning outcomes Competences Learning outcomes, criteria Processing Work out the case Reflection Learning outcomes, products, performance Feedback Teacher, coach, peer Products portfolio Diagnosis, Care plan, etc Digital Portfolio Store products, reflection, and assessment, Learning outcomes, adapt PDP Assessment product, coach, peers, test, portfolio,products
37
Virtual ward case Opzetten van mentor en coaching systeem
Introductie van nieuwe methoden van verpleegkundige interventies bij revalidatie op de afdeling Starten met evidence based practice Maken van een training plan voor de afdeling Budget cut, reorganisatie: veranderd management Ontwikkeling van een beleid voor de 3 volgende jaren Management: planning Introductie van de multidisciplinaire approach
38
vragen??
39
nEUroBlend Contact drs. Nicolai van der Woert drs. Paul van Keeken
Winny Depaepe Tel
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.