Download de presentatie
GepubliceerdJonathan Adam Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
(Streaming) video aan de Universiteit Gent: stand van zaken
Danny Schellemans Directeur Informatie- en CommunicatieTechnologie
2
Inhoud Overzicht van toepassingen met streaming video i.h. onderwijs
Videoconferentie en teleclassing Vernieuwing van de multimediazaal in S9 Aanbieden van videomateriaal via ELO Weblectures: opnemen van hoorcolleges of lezingen en beschikbaar stellen via het web Webconferentie
3
1. Overzicht van toepassingen met streaming video in het onderwijs
Live communicatie met video via internet (live stream) Videoconferentie en Teleclassing: (grote) groepen in verschillende ruimtes Webconferentie: (kleine) groepen, dikwijls één PC per deelnemer Webcast: live uitzenden van evenement via het web Beschikbaar stellen van video via web (on demand) Streaming video: digitaal videomateriaal (van derden of zelf opgenomen) Weblectures (opnames van hoorcolleges of lezingen, eventueel met meerdere beelden synchroon)
4
2. Videoconferentie en teleclassing
Videoconferentie: live communicatie tussen (grote) groepen Twee of meerdere locaties Goede beeld- en geluidkwaliteit Videobeelden en presentatiemateriaal afzonderlijk doorgezonden Doctoraatsverdedigingen, vergaderingen, lessen, … Teleclassing: geoptimaliseerde videoconferentie setup om face-to-face onderwijs in leslokaal zo goed mogelijk te benaderen Inrichting: visueel contact en directe interactie tussen lesgever en studenten op de verschillende locaties mogelijk Uitgebreide presentatiemogelijkheden Opleidingsonderdelen gezamenlijk met andere instellingen (alliantie met VUB, associatie, KULeuven, …) Eerste les in vernieuwde Multimediazaal S9 op 14 februari 2011 Marine and Lacustrine Science and Management (Interuniv. Opl. UGent-VUB)
5
3. Vernieuwing multimediazaal S9
2 HD-projectoren 2 PC’s met touchscreen controlepaneel 3 beweegbare HD-videocamera’s Controlemonitor voor lesgever
6
3. Vernieuwing multimediazaal S9
Videoconferentie in HD Controlepanelen voor zowel lesgever als regie: Selectie video-outputs (o.a. projectieschermen en monitors) Opstarten videoconferentie Lesopnames mogelijk met o.a. Opencast recorder (zie verder) Lesgever: schrijfbord via PC-touchscreen met stylus
7
3. Doelstellingen teleclassing
Ervaring opdoen met teleclassing Uitbreiding van aantal leslokalen met teleclassing-faciliteiten Eén per jaar: streven naar geografische verdeling over de verschillende UGent-campussen Financiering opgenomen in UGent meerjarenbegroting ( ) Aansluitend: uitbreiding van faciliteiten voor lesopnames (zie verder)
8
4. Aanbieden van videomateriaal via ELO: aandachtspunten
Via ELO-platformen Minerva en Zephyr: eenvoudig uploaden van videomateriaal en bekijken als stream Video-lesmateriaal van lesgevers, video-bijdrages van studenten (individuele opdracht, groepswerk, e-portfolio) Streaming video niet op ELO zelf, maar op afzonderlijk platform: Mediamosa Platform- en browseronafhankelijk Ondersteund bronmateriaal: zoveel mogelijk formaten Toegankelijkheid instelbaar per videobestand
10
4. Voorbeeld: videomateriaal toevoegen
11
4. Voorbeeld: een video bekijken
Volledig scherm
12
4. Aanbieden van videomateriaal via ELO: implementatie en doelstellingen
Mediamosa-platform beschikbaar sinds academiejaar , na pilootfase in Momenteel ongeveer een 500-tal videobestanden (80 Gb) waarvan de helft publiek beschikbaar Toename gebruik: grote storage-capaciteit nodig, archivering Beschikbaar stellen van videomateriaal in andere websites zoals UGent-portaal Mobile…
13
5. Weblectures: opnames van hoorcolleges met Opencast Matterhorn platform
Opnemen van hoorcolleges of lezingen met recorder 2 videokanalen (lesgever en presentatie) en audio Geautomatiseerd opnemen met planner Automatische media-verwerking door backend server Omzetten naar streaming formaat Media-segmentering op basis van verandering van slides Media-analyse met OCR: metadatering van slides Indexering van fragmenten op basis van deze metadata (zoeken) Bekijken van opnames met 2-scherm mediaspeler in uw favoriete browser
14
5. Weblectures: schematische voorstelling
15
5. Bekijken van opgenomen lezing met OpenCast 2-schermen mediaspeler
2 schermen: lesgever en presentatie Grootte afzonderlijk instelbaar Zichtbare tijdsbalk met segmenten Oplijsting van slide-afbeeldingen Zoekmogelijkheden
16
5. Weblectures: doelstellingen
Ervaring opdoen met geautomatiseerde lesopnames Eerste vaste recorder staat opgesteld in de multimediazaal Uitbreiden van aantal leszalen met opname-faciliteiten wordt voorbereid naar volgend academiejaar toe Centrale financiering Verbeteren van integratie met Mediamosa en ELO
17
6. Webconferentie Platform: BigBlueButton
Onbeperkt aantal afzonderlijke sessieruimtes Twee rollen mogelijk per sessie: moderator (lesgever) of viewer (student) Lesgever(s) aan eigen PC met webcam en microfoon, studenten aan eigen PC (eventueel ook met webcam en microfoon) Enkel uw favoriete browser nodig Mogelijkheden: presentaties (PPT, PDF, Word, …), whiteboard-opties, desktop sharing Toekomst: mogelijkheid tot opnemen van een sessie
18
6. Webconferentie: sessie met BigBlueButton
19
Informatie Ondersteuning: Directie ICT- Afdeling Onderwijstechnologie
Vragen en suggesties: Multimediazaal: Algemene informatie: Streaming video-portaal: Probeer het in de DICT-demostand (16 PC’s): Eigen videomateriaal uploaden en bekijken Opgenomen lezingen van deze studiedag bekijken (opencast) Webconferentie opzetten met uw collega’s
20
Streaming video platform: systeemvereisten
Webservice-gebaseerde technologie Toegang vanuit ELO (Minerva, Zephyr) en andere webapplicaties Schaalbaarheid van de verschillende services Redundantie van de serverinfrastructuur Capaciteit: opslag op centrale storage Mogelijkheden qua metadatering Bevraagbaar door search engine van de UGent bibliotheek
21
Mediamosa (open source)
schaalbaar Middleware Media Distribution Platform (gebaseerd op Drupal CMS) Biedt toegang tot en gebruik van (gedeelde) storage capaciteit, metadata databases, transcoding- and streaming servers. Functionaliteiten : zoeken, afspelen, uploaden, transcoderen, fijn instelbaar toegangs-controlesysteem Streamen van Flash, H.264 MPEG-4 and Windows Media transcoderen m.b.v. FFmpeg (open source) flexibele Metadata Element Sets (o.a. Dublin Core) Webinterface: REST-architectuur Cfr. SURFMedia
22
Aandachtspunten Bewaren van primaire bronbestanden
Streaming video <-> download (“vodcast”) Auteursrechten Preservering (langetermijn-bewaring) Bijdrages lesgever <-> bijdrages studenten High Definition nodig?
23
Karakteristieken implementatie
Bronmateriaal getranscodeerd naar: Formaat: mp4 (stream + download) Codec: H.264 MPEG-4 (video), AAC (audio) Resolutie: 640x350 (video bitrate 512kb/s, audio bitrate 128kb/s, stream bitrate 640kb/s) Plugin voor afspelen van video in browser: Flowplayer (Flash plugin, beschikbaar voor alle populaire browsers)
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.