Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLeona Kuipers Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Gastcollege Utrecht 17 oktober 2013 Thomas van Essen Spam & social media
2
Inhoud Deel I Spam Deel II Social media
5
Doel Spam Reclame:
6
Doel Spam Spoofing: identiteitsvervalsing. Je voordoen als iets of iemand anders (vervalst IP- of e-mailadres).
7
Doel Spam Phishing: ‘vissen’ naar vertrouwelijke informatie Gepaard met o.a. hacking, spoofing, trojaans paard
8
Doel Spam Harvesting: het afzoeken van het internet naar e-mailadressen door middel van ‘bots’.
9
Doel Spam Hacking: illegaal toegang verschaffen tot informatie/computersysteem.
15
Wat is spam? Ongevraagd Grote hoeveelheid (bulk) E-mail Commercieel doeleinde
16
Waarom spam? Zeer lage kosten Een reactie meestal al voldoende Handel in e-mailadressen
17
Lage kosten
18
Kosten botnet
20
Nadelen spam Tast consumentenvertrouwen aan Kosten afgewenteld op ontvanger –Internetverbinding –Tijd om het te verwijderen –Kosten spamfilters e.d. Neemt netwerkcapaciteit in beslag Irritatie / inbreuk op de privacy
21
Wetgeving Artikel 11.7 Tw Hoofdregel: alleen bij toestemming Uitzondering: –Klantrelatie –Eigen, gelijksoortige producten –Opt-out Bedrijven
22
Artikel 11.7 lid 1 Tw Het gebruik van automatische oproepsystemen zonder menselijke tussenkomst, faxen en elektronische berichten voor het overbrengen van ongevraagde communicatie voor commerciële, ideële of charitatieve doeleinden aan abonnees is uitsluitend toegestaan, mits de verzender kan aantonen dat de desbetreffende abonnee daarvoor voorafgaand toestemming heeft verleend, onverminderd hetgeen is bepaald in het tweede en derde lid
23
Art. 11.7 lid 3 Tw (soft opt-in) Een ieder die elektronische contactgegevens voor elektronische berichten heeft verkregen in het kader van de verkoop van zijn product of dienst mag deze gegevens gebruiken voor het overbrengen van communicatie voor commerciële, ideële of charitatieve doeleinden met betrekking tot eigen gelijksoortige producten of diensten, mits bij de verkrijging van de contactgegevens aan de klant duidelijk en uitdrukkelijk de gelegenheid is geboden om kosteloos en op gemakkelijke wijze verzet aan te tekenen tegen het gebruik van die elektronische contactgegevens, en, indien de klant hiervan geen gebruik heeft gemaakt, hem bij elke overgebrachte communicatie de mogelijkheid wordt geboden om onder dezelfde voorwaarden verzet aan te tekenen tegen het verder gebruik van zijn elektronische contactgegevens. Artikel 41, tweede lid, van de Wet bescherming persoonsgegevens is van overeenkomstige toepassing.
24
ACM beleidsregels OPTA Handhavingsbeleid Spam Boetebeleidsregels ACM –Maximaal EUR 450.000,-- per overtreding (zeer ernstige overtreding) –Normaal minder ernstige overtreding
25
Deel II
26
Social media Nieuwe manieren om consumenten te bereiken via social media Is de spam-wetgeving daarop ook van toepassing?
27
Tell-a-friend Actie waarbij consument wordt aangezet om deze door te geven aan vrienden. Gelden de regels voor e-mailberichten ook voor dergelijke acties?
28
Rechtsoordeel CBP en OPTA Vier voorwaarden waaraan een tell-a-friend actie moet voldoen: 1.communicatie gebeurt volledig op initiatief van de consument. Geen beloning, noch voor afzender, noch voor ontvanger; 2.voor de ontvanger moet duidelijk zijn wie de afzender is; 3.er moet vooraf inzage zijn in het bericht dat verstuurd wordt; en 4.verantwoordelijke mag e-mailadressen slechts voor eenmalige verzending gebruiken
29
Facebook acties
31
Facebook Acties
32
Voorwaarden
33
Tell-a-friend?
34
Linkedin
35
Twitter
37
Mogelijkheden
38
Risico’s
40
Vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.