Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdPhilomena Martens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
UITGEVERIJ & IMPORTEUR 25 maart en 1 april 2011 Johan de Koning WPG Uitgevers België nv
2
De uitgeverij Uitgever en importeur Ideologie en inspiratie De markt Marktaandelen algemene markt aanbieders De uitgeverij als onderneming Omvang van de algemene markt Het boek tussen object en toegevoegde waarde Structuur WPG Uitgevers Belgie De uitgeverij: exploitant van copyrights of cultureel producent? De markt: uitgeven in het donker Van zolderkamerdichter tot celebrity Hoe vindt het boek zijn lezer? Verhouding Nederland – Vlaanderen Papier of digitaal
3
De uitgeverij Auteur Verkoop/Marketing Markt Uitgeverij Missie van WPG Uitgevers Belgie: Het creëren en aanbieden van zingeving, inspiratie, en verstrooiing als eerste partner voor auteurs, retail en lezers in het Nederlands taalgebied. Schoonheid, relevantie en inzicht A – W - S
4
Algemeen: • Ideologisch geïnspireerde informatiegroep • Familiebedrijven • Import en uitgeverij onlosmakelijk verbonden • Bloeitijd Vlaamse uitgeverij tijdens WO II: geen import uit Nederland • 1940 : 275 titels in VL • 1943 : 742 titels in VL • 1938-1944 : van 10.000 naar 2.000 in NL • Export problemen na WO II 1. Uitgever en importeur Ideologie en inspiratie
5
Algemeen: • Professionalisering Nederlandse uitgeverijen uitgeverijen met familiale aandeelhouders verdwijnen • Concernvorming Nederlandse uitgeverijen • Gebrek aan investeringen door Vlaams kapitaal • Verdwijnen van Vlaamse uitgeverijen in periode van toenemende welvaart (Heideland Orbis, Desclée De Brouwer,…) 1. Uitgever en importeur Ideologie en inspiratie
6
Oprichting De Standaard NV (krant, boekhandel en uitgeverij) Oprichting Scriptoria NV (Standaard Uitgeverij en Standaard Boekhandel) Faillissement krant: Scriptoria wordt verkocht aan Bürhmann Tetterode (grafische groep NL), krant wordt gered door VUM Opsplitsing van Scriptoria in 2 onafhankelijke bedrijven. Standaard Uitgeverij wordt enige malen verkocht 1919 1967 1976 1981
7
1. Uitgever en importeur Ideologie en inspiratie Manteau wordt imprint van Standaard Uitgeverij Standaard Uitgeverij/Manteau wordt onderdeel van PcM Algemene Boeken (A.W.Bruna, De Boekerij, J.M. Meulenhoff, Prometheus/Bert Bakker, Het Spectrum, Unieboek) Meulenhoff/Manteau imprint van Standaard Uitgeverij Van PCM naar De Persgroep 1986 1994 2003 2009
8
1. Uitgever en importeur Ideologie en inspiratie Van De Persgroep naar WPG Verkoop en marketing activiteit van WPG Uitgevers NL wordt samengevoegd met Standaard Uitgeverij nv Standaard Uitgeverij nv wordt WPG Uitgevers Belgie nv Meulenhoff/Manteau wordt De Bezige Bij Antwerpen Ludion wordt een imprint van WPG Uitgevers Belgie nv 2010
9
Naast eigen uitgeverij verzorgt SU ook import voor Nederlandse (zuster)maatschappijen ZNU 100% aandeelhouder Standaard Boekhandel 1932 1938 1971-78 1986 De 21 jarige Waalse Angèle Manteau start “Algemene Importboekhandel A. Manteau” Eerste uitgaven Elsevier Brussel-Amsterdam Leegloop Manteau Manteau wordt imprint van SU 1. Uitgever en importeur Ideologie en inspiratie
10
Kenmerken: • Overvol langs aanbodzijde: nieuwe titels in 2007 18.000 / in 1932 329 • 113 aanbieders 34 importeurs 21 wetenschappelijk- en educatieve uitgevers 11 informatieve uitgevers 47 algemene uitgevers 1. Uitgever en importeur De markt
11
Kenmerken: • Onevenwicht retailstructuur
12
1. Uitgever en importeur De markt Kenmerken: • Genres
13
Kenmerken: • Leenvergoeding • Vaste boekenprijs • Beperkte oppervlakte • Vermindering aantal winkelpunten • Belang van het niet-boekhandelskanaal • Afwezigheid Nederlandse ketens 1. Uitgever en importeur De markt
14
1. Uitgever en importeur Marktaandelen algemene markt aanbieders
15
De Markt
17
•Vermoedelijke omvang – netto omzet Vlaanderen 130 miljoen28 % Nederland 338 miljoen72 % Totaal 468 miljoen 100 % •Aandeel Nederlandse import in Vlaanderen: +/- 40 % 2. De uitgeverij als onderneming Omvang van de algemene markt
18
• Economisch kleine sector: +/- 2500 mensen - totaal 315 mio netto omzet • 43 mio exemplaren • S boeken: 70 mio netto • W boeken: 115 mio netto • A boeken: 130 mio netto • Klein speelveld voor de Vlaamse uitgevers (60% 80 mio) Import noodzakelijk
19
• Beperkte markt resulteert in beperkt risico (weinig vertalingen, breed fonds en import) • Export naar Nederland 2. De uitgeverij als onderneming Omvang van de algemene markt
20
• Auteur en/of uitgever gedreven onderneming • Vertalen of creëren • De uitgeverij als selectiebureau • De toegevoegde waarde van de uitgever • Opvoeding of ontspanning en informatie? (need to have & nice to have) 2. De uitgeverij als onderneming Het boek tussen object en toegevoegde waarde
21
• Selectie/creatie • Redactie • Vormgeving • Productie • Marketing • Verkoop 2. De uitgeverij als onderneming Het boek tussen object en toegevoegde waarde
22
Structuur WPG Uitgevers België 2. De uitgeverij als onderneming
23
Prijsstelling (kostenstructuur van de uitgeverij) 106 incl. BTW 100 excl. BTW 46 % retailkorting 54 13 % auteursrechten 24 % productiekosten 4 % distributiekosten 13 Toegevoegde waarde 4 % promotiekosten 3 % pers + overige kosten 6 % Bedrijfsresultaat voor afschrijvingen en belastingen 2. De uitgeverij als onderneming Het boek tussen object en toegevoegde waarde
24
Waardedrijvers: Oplage (hoe hoger hoe lager de kostprijs/ex.) Marketinggeld Mogelijke impact digitale boeken op waardeketen 2. De uitgeverij als onderneming Het boek tussen object en toegevoegde waarde
25
Calculatie • Opstartkost: Vertalingen / Tikwerk / Illustratierechten / Afkoopsom / OCR • Redactie • Prepress: Scanwerk / Tekenwerk / Kaftontwerp / Opmaakstramien / Zetwerk / Kleurproeven • Druk: Offsetdruk / Rotatiedruk/ Digitale druk / Kopies / CD-duplicatie / Afwerking van het boek / Papier / Uitbelichten films/POD/App • Afwerking: CD insteken bij boek / Sealen / Manueel werk / Stickeren • Co-editie
26
• Merken Uitgever als merk 2. De uitgeverij als onderneming Het boek tussen object en toegevoegde waarde
27
• Merken Uitgever als merk • Bezige Bij • Arbeiderspers • Lannoo • Penguin • Gallimard • Suhrkamp • Meulenhoff
28
• Merken Auteur als merk 2. De uitgeverij als onderneming Het boek tussen object en toegevoegde waarde
29
• Merken Reeks als merk 2. De uitgeverij als onderneming Het boek tussen object en toegevoegde waarde
30
3. De uitgeverij: exploitant van copyrights of cultureel producent? • De relatie met de auteur staat centraal • Juridische en feitelijke relatie met auteurs • Toegevoegde waarde in redactie (meer dan taalredactie) • Toegevoegde waarde in marketing & verkoop
31
Het auteurscontract • Alle niet expliciet overgedragen rechten blijven bij auteur • De uitgever heeft het recht om voor een bepaalde duur een bepaalde tekst in een bepaalde vorm tegen een bepaalde vergoeding te exploiteren • Toenemend belang van afgeleide rechten 3. De uitgeverij: exploitant van copyrights of cultureel producent?
32
• Zakelijker wordende relatie (agenten, managers) hogere royalties, hogere voorschotten • Voor internationale auteurs is lokale persoonlijke band minder belangrijk • Koop internationale rechten moeilijk voorspelbaar : Dan Brown, Hosseini, Jamie Oliver, J.K. Rowling, Nicci French, Stieg Larsson, Zafon 3. De uitgeverij: exploitant van copyrights of cultureel producent?
33
• Evans, Paardenfluisteraar :Hfl 100.000, • Even grote successen Redfield, De Celestijnse beloft en Chang, Wilde Zwanen: Hfl 10.000 • Koop op proposal Tony Blair, Memoires € 135.000, Mevrouw Blair € 50.000 • Zoe Ferraris, Finding Nouf € 70.000 • Gautam Malkani, Londonstani € 50.000,
34
3. De uitgeverij: exploitant van copyrights of cultureel producent? • Voorschot € 70.000 8% royaltie over verkoopprijs € 18,95 = € 1,43 royaltie Inhalen voorschot 48.951 ex. + vertaal- en marketingkosten + rol Boekenclub/ECI • Dwingt tot selectiviteit en grotere marketing campagnes
35
3. De uitgeverij: exploitant van copyrights of cultureel producent? • Bestselleritis : top 100 = • 20% van omzet in 2006 • 19,6% in 2007 • 16,8% in 2008 • 16,4% in 2009 • 20082009 > 150.000 ex.4 titels 10 titels ts. 100 & 150.000 ex.710 • Slowseller = bestseller (2008 Hosseini, 2009 Stieg Larsson)
36
3. De uitgeverij: exploitant van copyrights of cultureel producent? Top 10 2009
37
• Toenemende concurrentie tussen uitgeverijen (men biedt op elkaars auteurs) • Iedereen uitgever: sinds begin 2008 > 10 nieuwe uitgeverijen in Vlaanderen • Voor internationale auteurs is lokale persoonlijke band minder belangrijk 3. De uitgeverij: exploitant van copyrights of cultureel producent?
38
• Van onbekende lezer tot doelgroep • Omgevingsbewustzijn • Smaak of “trial en error”? • De genres (omzet grootheden) • Van boekhandel tot supermarkt • Overproductie of rijkelijk aanbod • Een nieuw boek elke 30 sec. • 80 à 100 mio boeken wereldwijd 4. De markt: uitgeven in het donker
39
• Media minder aandacht voor boeken • Strengere selectie door retail • Inkoop meer door marketingverhaal dan op inhoud • Bestselleritis • Gecentraliseerde inkoop, eenvormiger aanbod • Groter belang van e-marketing 4. De markt: uitgeven in het donker
40
Datum1450 (Gutenberg) 1950 (Televisie) 2000 Titels per jaar100250.0001.000.000 Bevolking (in mio) 50025006000 Titels per mio inwoners 0.2100167
41
• Centraal Boekhuis: 45 miljoen ex. op voorraad • 15 miljoen ex. kennen nauwelijks commerciële beweging • Bijna 20.000 titels hebben in 2010 nul keer “bewogen” • 70.000 titels verkochten minder dan 250 ex. • 5,7 miljoen boeken worden jaarlijks versnipperd 4. De markt: uitgeven in het donker cijfers en weetjes
42
• Maakbaarheid van bestsellers/longsellers/ concepten • Inspelen op maatschappelijke trends • Rol uitgever wordt beconcurreerd door magazines/bedrijfsbrochures en internet (bvb. Encyclopedieën; cultuur) • Herexploitatie • Reeksen 5. Van zolderkamerdichter tot celebrity
43
Auteur • “Uitgevers verkopen geen boeken. Dat doen boekhandelaren. Ze drukken ze niet, dat doen drukkers. Ze schrijven ze niet, dan doen schrijvers. Net als diplomaten, hoeren en makelaars verkopen ze service.” (Arnon Grunberg, 1996) • “de gieren en de Dachau-bewakers van onze geesteskinderen” (Hugo Claus, begin jaren 50 over De Bezige Bij) • “een drukwerkbandiet” (Willem Frederik Hermans over Bert Bakker) • “Hij koop zijn vrienden. Als hij ze heeft, verkoopt hij ze weer. De winst steekt hij in zijn zak.” (Jan H. de Groot over Bert Bakker) 5. Van zolderkamerdichter tot celebrity
44
Uitgever • Uitgevers schermen contact af tussen auteurs en markt • Uitgevers verzoenen kunst met zakelijke belangen • Schrijvers moeten niet zelf verkopen en behouden zo imago van onbaatzuchtige kunstproducent • Behoud van artistieke zuiverheid • Geen contact met correctoren, persklaarmakers, typografen, drukkers, binders, verkopers, pers, verdelers, etc. 5. Van zolderkamerdichter tot celebrity
45
• Reeksen: alleenstaand boek duur in ontwikkelingskosten, promotie inspanning voor slechts 1 titel • Reeks: moet behoefte dekken (bv reisgids, woordenboek), herkenbaarheid, eenheid van vorm en inhoud, prijs, vast verschijningsmoment
46
5. Van zolderkamerdichter tot celebrity • Reeks: ook fictie bv Aspe • Kenmerken: • Vaste verschijningsmomenten • Duidelijk coverconcept, formaat, papier en logo • Inhoudelijk format: • Spanning, maar niet te erg, om een middle of the road publiek niet af te schrikken • Erotiek: dreiging tot overspel, maar nooit uitvoeren >< vrouwelijke lezer • Nabijheid/herkenning: geen superheld • Aspirationeel: de relatie met mooie, jonge echtgenote • Strijd tegen het systeem • Humor en setting (Brugge), duvel
47
5. Van zolderkamerdichter tot celebrity • Kenmerken: • Consequente promotie rond diverse pijlers: • Het verhaal – veelal gelijklopend, maar gebruik maken van setting (Antwerpen, huwelijk) • De persoon Aspe • Het succes zelf (de prijzen die het boek kreeg, de vertalingen die er zijn, de verkoop (het 1,5 miljoenste exemplaar))
48
• De 5 P’s + Passie: personeel, product, prijs, promotie, plaats • Media: betalende en free-publicity • PR voor de uitgeverij/ auteurs, relaties • Contact lezer-auteur • Festivals • Boekenbeurs • Positionering 6. Hoe vindt het boek zijn lezer?
49
7. Verhouding Nederland – Vlaanderen Citaten De vader van de Vlaamse beweging Jan-Frans Willems acht het ‘niet broederlyk van de Hollanders dat zijn laatstelyk uitgegeven werk geene eene recensie kregen’. (1825) “Veel uitgevers in Vlaanderen lieten hun publicaties nalezen op Vlaamse ‘eigenaardigheden’. Veel baatte het niet. ‘Zodra hij merkt met een Vlaams boek te doen te hebben, bijvoorbeeld als er een Vlaams adres op het titelblad staat’, zegt de Nederlandse boekhandelaar al te gemakkelijk: ‘dan zal de taal ook wel “Vlaams” zijn’, schreef Eugène de Bock.” (1961)
50
7. Verhouding Nederland – Vlaanderen • Ondanks inspanningen van o.a. Taalunie wordt de culturele kloof groter • Doordat we dezelfde taal spreken lijkt het alsof we elkaar begrijpen “Ik liep, enkele maanden geleden, op het Damrak, een welbekende Amsterdamse boekhandel binnen … er is nog veel vraag naar Vlaamse boeken – al is het nog zo makkelijk niet. Op zijn toonbank lagen hoge stapels Gijsen-omnibus en Elsschots Verzamelde werken. Ik toonde ze hem en zei: ‘Vlaamse auteurs schijnen anders toch wel goed te verkopen’. Zijn reactie liet niet op zich wachten: ‘Ja, maar mevrouw, deze schrijven Nederlands’.” (A. Manteau, 1984)
51
7. Verhouding Nederland – Vlaanderen • Meer en grotere uitgeverijen in Nederland (groter speelveld) • Nederlands uitgeversvak sneller verzakelijkt (concernvorming) • 1948 sluiten van de grenzen. Import stop om inflatie af te remmen • Dat is 60 jaar geleden
52
7. Verhouding Nederland – Vlaanderen Stellingen • In hun relatie met buitenlandse auteurs hebben Nederlandse uitgevers een quasi monopolie • Nederlandse consumenten kopen meer boeken dan Vlaamse • Nederlandse uitgeverijen zijn de grootste/best georganiseerde uitgeverijen
53
7. Verhouding Nederland – Vlaanderen • Nederlandse consumenten kopen meer boeken dan Vlaamse: consumenten omzet NL € 568 mio bevolking NL = 16 mio € 35,50 / inwoner vs. consumenten omzet VL € 21O mio bevolking Vl = 6 mio € 35,00 / inwoner
54
7. Verhouding Nederland – Vlaanderen • Nederlandse uitgeverijen zijn de grootste/best georganiseerde uitgeverijen: de 3 grootste uitgeverijen in Nederlands taalgebied = Standaard Uitgeverij/Manteau, Lannoo, ZNU
55
7. Verhouding Nederland – Vlaanderen • Nederland: > 70% van de omzet wordt gemaakt door 3 concerns: VBK, WPG, Lannoo/Meulenhoff • Concerns zijn opgebouwd rond kleine uitgeverijen (+/- 20 à 30 personen) • Ook de zelfstandige uitgeverijen zijn kleinschalige bedrijven (Rainbow, Podium, De Harmonie, Van Oorschot, Wereldbibliotheek, Lemniscaat, De Geus, Prometheus/Bert Bakker)
56
7. Verhouding Nederland – Vlaanderen • Vlaanderen grotere structuren (+/- 100) met gespecialiseerde functies • Taal en redactie • Vormgeving
57
7. Verhouding Nederland – Vlaanderen Top 10 fictie Vaststelling: • Fictie lijsten = gedomineerd door internationale bestsellerauteurs uitgegeven door Nederlandse uitgeverijen (80%) • Vlaamse fictie auteurs uitgegeven door Vlaamse én Nederlandse uitgeverijen • Nederlandse fictie auteurs nauwelijks in top-10
58
7. Verhouding Nederland – Vlaanderen Top 10 non-fictie Vaststelling: • Non-Fictie lijst = gedomineerd door Vlaamse auteurs uitgegeven door Vlaamse uitgeverijen (80%) • Nederlandse uitgeverijen alleen vertegenwoordigd door internationale auteurs • Vlaamse auteurs breken ook moeilijk door in Nederland
59
7. Verhouding Nederland – Vlaanderen Naamsbekendheid auteurs (bron: Taalpeil NTU 2005) •48% van Vlaamse ondervraagden kent geen enkele Nederlandse auteur Meest bekend: Annie M.G. Schmidt, Harry Mulisch •72% van de Nederlandse ondervraagden kent geen enkele Vlaamse auteur Meest bekend: Hugo Claus
60
7. Verhouding Nederland – Vlaanderen Citaten “Want ja, het echte literaire leven begint slechts boven de Moerdijk.” “Waarom debuteert een Vlaamse auteur pas echt als hij in Nederland wordt uitgegeven? Ik denk nu aan een jonge geleerde en blonde schrijfster die haar eerste roman publiceerde bij een Vlaamse uitgeverij in Leuven. Het werd een bescheiden succes en de media maakten er niet veel beslag van. De tweede roman van de jonge geleerde en blonde schrijfster verscheen evenwel bij een grote Nederlandse uitgeverij, die goede ogen heeft en die haar in alle stilte had opgemerkt. Op de Nederlandse flap lazen we toen, dat dit een debuut was. Want ja, het echte literaire leven begint slechts boven de Moerdijk.” (Gaston Durnez, Vers voor de pers, 1994)
61
7. Verhouding Nederland – Vlaanderen Conclusies Import/export gegevens tonen aan dat boeken van Nederlandse uitgevers ruim toegang hebben tot Vlaamse markt ( 35% omzet). Quasi alle Nederlandse uitgeverijen worden vertegenwoordigd op de Vlaamse markt Een aanzienlijk deel van deze omzet wordt gemaakt door generieke werken; reisgidsen, woordenboeken, vertaalde fictie en non-fictie, culinaire uitgaven en dan vooral door internationale (fictie) bestsellers. Import/export gegevens tonen aan dat boeken van Vlaamse uitgevers moeizaam toegang hebben tot Nederlandse markt ( 11 % omzet ?).. Van de drie grootste uitgeverijen uit het Nederlandse taalgebied is ZNU op de Nederlandse markt aanwezig via Deltas, Lannoo via Terra, De Boekerij/Meulenhoff en Unieboek/Het Spectrum, en WPG Uitgevers Belgie en Clavis via eigen organisatie.
62
• Crossmediaal uitgeven: inhoud of techniek? • POD • Luisterboeken • E-boeken Aanbod e-readers / e- boeken stijgt • Ipad 8. Papier of digitaal Uitgeven
63
• CB leverde in 2010 351.877 e-boeken • +/- 0.75% van folio • Discussie over prijszetting/verdienmodel • Ontlening/verhuur • Ipad versus android 8. Papier of digitaal Uitgeven
64
Aanbod content Rechten, redactie, productie, marketing Prijsbepalingcoördinatie ProductieFysieke distributieVerkoop via bricks of clicks retailmarketing Kassa aanslag AuteurUitgeverPre press en drukkerij CBBoekhandel / boekverkoper Koper/lezer Aanbod contentRechten, redactie, marketing, realisatie, coördinatie VormgevingBeveiligingDragerVerkoop, marketing, prijsbepaling klantenkennis Kassa aanslag AuteurUitgeverPre pressAdobe?Ebook readerE retailerKoper/lezer
65
8. Papier of digitaal Uitgeven Chronische chaos Volledige versnippering Digitale desillusie Crossmediale consolidatie Adoptatiegraad nieuwe media Marktdynamiek
66
Digitale desillusie • Markt = overschat: • Negatieve gebruikservaringen • Schendingen privacy & veiligheid • Consument wil niet permanent “in control” zijn 8. Papier of digitaal Uitgeven Chronische chaos • Heel veel initiatieven binnen medialandschap: • Enorme concurrentie • Consument ziet door bomen bos niet meer • Bedrijven hopen nog op “de pot met goud”
67
Crossmediale consolidatie • Hoge adoptie door consumenten en bedrijven: • Goed functionerende, betalende, diensten • Makkelijke cross-over van ene medium naar andere • Mediabedrijven zijn zeer winstgevend (merken) • Keerzijde: menig partij wordt uit markt gedrukt = innovatieremmend 8. Papier of digitaal Uitgeven Volledige versnippering • Consumenten aanvaarden snel de vele nieuwe diensten en technologieën (user-generated) • Deze zijn gebruiksvriendelijk, laaggeprijsd en/of gratis. • Keerzijde: veel concurrentie, marges zijn laag
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.