Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFerdinand Mulder Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
College 2, jaar 2, Zomer 2009 Waardecreatie (Aangepast programma voor deeltijd studenten) Docent Toine Nagel
2
Agenda •Waardecreatie •Aan de slag •Huiswerk
3
Beoordeling kwartaal •Eén opdracht... Als jullie tenminste een goede opdracht hebben geformuleerd. •Zo niet, dan is dit het alternatief:
4
Opdracht deel 1: Achterhalen heldere customerinsights Als je niet kunt observeren, dan kom je ook nooit achter de echte customer insights. Volgens Roland van Kralingen, marketeer, moeten bedrijven “zich gedragen als Madonna, die al meer dan twintig jaar de signs of the times herkent en haar identiteit daaraan aanpast.” In deze opdracht ga je op zoek naar de succesfactoren en de customer insights van Hema, Coca Cola, Harley Davidson, Marlies Dekkers, Apple of Starbucks (je kiest dus 1 merk). Met deze bagage schrijf je een kort advies voor een merk dat het in jouw ogen “slecht doet”. De gevonden insights voor het merk naar eigen keuze werk je uit in 8 visuals waarop maximaal 5 woorden worden gebruikt. Iedere visual dient krachtig te communiceren zowel in beeld als tekst. Het advies voor het “slecht presterende merk “werk je uit in een paper van maximaal 250 woorden (excl. bronvermelding). Beoordelingscriteria: Visuals Insights merk (4 punten) Hoe relevant zijn je visuals? Wat is de communicatieve waarde? Advies “slecht merk” (4 punten) Hoe is je advies onderbouwd, hoe bouw je de gevonden argumenten om naar een visie en een advies? Rapportagetechniek (2 punten) Bronnenvermelding, leesbaarheid, spelling, verzorgd, stijl, gedrag
5
Opdracht – deel 2: Businessmodel Je gaat een businessmodel ontwikkelen voor de game industrie. Volgens onderzoekers van TNO, SEO Economisch Onderzoek en het Instituut voor Informatierecht (IViR) is onbetaald downloaden goed voor de welvaart. “Consumenten krijgen als gevolg van file sharing toegang tot een breed scala aan cultuurproducten. Daar staat tegenover dat een daling van de omzet uit de verkoop van geluidsdragers, dvd’s en games als gevolg daarvan aannemelijk is”. Meer over dit onderzoek lees je op: http://www.businesscompleet.nl/kennisbank/1711-Downloaden-isgoed-voor-de- economie.html Met deze gegevens in je achterhoofd ontwikkel je een businessmodel voor de gameindustrie gericht op een specifieke doelgroep. Dat doe je aan de hand van een doelgroeponderzoek waarbij je écht in de huid kruipt van je doelgroep én de customerinsights weet te benoemen.. Doelgroeponderzoek Je begint je doelgroeponderzoek met desk-research. Adhv je bevindingen kies en benoem je een doelgroep-segment. In de stad leg je precies dat doelgroep-segment vast op beeld. Bespreek met hen hun game lifestyle en daarmee dus verschillende segmenten, en leg je verschillende doelgroepsegmenten vast in beeld. Op basis van visuele kenmerken in samenhang met de lifestyle / het segment.
6
Businessmodel Je ontwikkelt een businessmodel voor een gamebedrijf naar eigen keuze. Het is de bedoeling dat jullie businessmodel verschillende doelgroepsegmenten van de gamers doelgroep aanspreekt. Je leest ter verdieping eerst het volgende document: http://www.gamespace.nl/content/2008_Verdienmodellen_GMR_DBNieborg.pdf Je ontwikkelt een businessmodel dat gecombineerde elementen van gratis en betaald bevat. Dit businessmodel leg je vast in 9 bouwstenen model van Alex Osterwalder. Marketing Rationale In een kort marketingdocument van 300 woorden leg je uit waarom en hoe je tot bepaalde keuzen bent gekomen. Als bijlage van je rationale neem het 9 bouwstenen businessmodel op. Presentatie Je presenteert de resultaten van deze opdracht tijdens de les in week X in de vorm van een pitch à la Dragons Den. Je hebt per 10 minuten voor de presentatie. Beoordeling Doelgroeponderzoek, doelgroepomschrijving: (2 punten) Is je doelgroepomschrijving effectief en overtuigend? Goed afgebakend, levensecht? Is de lifestyle doeltreffend bepaald? Beeldonderzoek: (1 punt) Hoe goed heb je je doelgroep vastgelegd in beeld. Laat het beeld ook echt de ziel van de klant zien, zijn de customerinsights zichtbaar? Businessmodel: (4 punten) Is je businessmodel innovatief, onderscheidend en compleet? Gaat het werken?
7
We starten met een filmpje •http://video.google.nl/videoplay?docid=22979927758330 77636&ei=RowGSsHmGMHB- Ab00Yn3Bw&q=value+creation&hl=nlhttp://video.google.nl/videoplay?docid=22979927758330 77636&ei=RowGSsHmGMHB- Ab00Yn3Bw&q=value+creation&hl=nl •Wat is de essentie van dit filmpje?
8
Waardecreatie •Marketing kan je op vele manier beschrijven •Maar Marketing gaat altijd over hoe je waarde voor klanten kan creëeren door het oplossen van hun “probleem” of voorzien in hun behoefte en wel op een dusdanige manier dat de klant tevreden is
9
Waardecreatie •Eigenlijk moet je de klant beter kennen dan hij zichzelf kent •Dáárom zijn die customerinsights zo belangrijk •Pas dan kom je toe aan echte waardecreatie
10
Waardecreatie •In elke business gaat het kort door de bocht om meer te verdienen aan je bestaande klanten, om meer nieuwe klanten te verwerven en om een goede prijs te realiseren
11
Waardecreatie •Maar ja dan is het recessie en heb je als bedrijf een te grote voorraad en te lage omzet. •Dan geef je snel: tien, twintig, dertig of veertig procent korting of alles voor de halve prijs. •Kortom: afgezakt tot commodity… •Eind vorig jaar zagen we maffe voorbeelden
12
Waardecreatie •Een dealer die bij de aanschaf van een Renault Espace gratis een Twingo weggaf •Of Heijmans die korting gaf van € 50.000 op een nieuwbouwhuis (zie http://www.telegraaf.nl/overgeld/nieuws_overgeld/2704858/__Ook_huizen_weg_voor_stuntprijzen__.html)http://www.telegraaf.nl/overgeld/nieuws_overgeld/2704858/__Ook_huizen_weg_voor_stuntprijzen__.html •Het boek beleveniseconomie van Pine en Gilmore uit 1999 stelt juist dat het belangrijk is om uit de prijsspiraal te komen door serieus werk te maken van waardecreatie
13
Waardecreatie Pine en Gilmore •
14
Opdracht vorige week... Vervolg op ‘segmentering’ opdracht; 1. Zoek min 1 / max 3 (prijs)acties op 2. Wat houdt de actie in? 3. What’s in it for the customer? Wat is het klantvoordeel? Wat is de “waarde voor de klant” 4. Wat is de waardecreatie voor het merk? 5. Hoe kan jij één van de drie uitgekozen acties aanpassen waardoor er minder op de prijs en meer op de waardecreatie wordt gefocust? C
15
Nog een filmpje •Een korte lecture ( 5 minuten) http://www.youtube.com/watch?v=KH9cB-i2eqQ •Hierop aaansluitend (1 minuut): http://www.youtube.com/watch?v=JEITClNBeXY Wat bedoelt Tim Brown? Hebben jullie voorbeelden? Leg uit, voeg toe?
16
Vragen? •Download college: via mijn blog
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.