Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdKaren Peters Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Welkom Automotive 2020 5 juni 2012 Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 1
2
Clem Dickmann - Markt - Aumacon Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 2
3
Automotive landschap anno 2012 - Officiële (after)salesoutlets2.800 - Officiële erkend reparateurs700 - Deelnemers garageformules1.000 - Onafhankelijke werkplaatsen4.000 - Fastfitters (w.o. glas)1.000 - Overigen (w.o schade)2.000 Totaal werkplaatsen11.500 Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 3
4
40 jaar autoverkoop Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 4
5
Aftermarketomzet - 9,1% - 2,9% - 8% - 10,2% - 1% Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 5
6
Niets aan de hand! Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 6
7
Zomaar een dag in de autobranche Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 7
8
Dealercongres 2012 Eric Tak: alle seinen op rood 27-03-2012 13:12 Alle indicatoren in het dealerlandschap staan momenteel op rood. Dat zei Eric Tak, voorzitter van Bovag Autodealers, vandaag in zijn jaarrede tijdens het Bovag Dealercongres. Het gemiddelde dealerrendement is in 2011 gezakt naar 0,78% en zal dit jaar verder zakken naar tussen de 0 en 0,5%, aldus Tak. Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 8
9
Marktomstandigheden ‘gunstig’ + Veroudering en hoge kwaliteit van het wagenpark + Relatief hoge onderhoudsconsumptie Nederland Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 9
10
Marktomstandigheden ‘(on)gunstig’ + Veroudering en hoge kwaliteit van het wagenpark + Relatief hoge onderhoudsconsumptie Nederland +/- Complexiteit +/- Verlenging garantietermijnen +/- Liberalisering technische kennis +/- Hoge prijs imago merkdealer Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 10
11
Perceptie - imago - vooroordelen Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 11
12
Marktomstandigheden ‘ongunstig’ -Neergaande conjunctuur -Verschraling modelmix -Stagnatie wagenparkgroei -Teruglopende automobiliteit Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 12
13
Ontwikkeling wagenpark Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 13
14
Autostroom 2012 -Nieuw verkoop480k(-14%) -Occasionimport 70k(-11%) -Occasionexport350k(+11%) -Sloop250k(=) -Δ wagenpark PC -50k Stagnatie wagenparkontwikkeling Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 14
15
Afnemend autogebruik Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 15
16
Marktomstandigheden ‘ongunstig’ -Neergaande conjunctuur -Verschraling modelmix -Stagnatie wagenparkgroei -Teruglopende automobiliteit -Lage servicebehoefte EV -Hoge werkplaats- en showroomdichtheid -Verlenging service (en APK)-intervallen -Veranderend consumentgedrag Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 16
17
Werkplaatsdichtheid (bron: Wolk) Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 17
18
APK basis: personen- + bestelauto's jan. t/m december20112010% +/- totaal merkdealers2.281.6042.369.313-3,7% totaal universelen4.249.5914.232.861+0,4% 6.531.1956.602.174-1,1% Bron: RDC; bewerking: AUMACON Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 18
19
Nieuwe klant -Ouder, meer vrouwen en singles -Meer (online) koopervaring -Minder merk/winkeltrouw -Re-actieve onderhoudsattitude -Erosie rolattribuutfunctie van de auto -Moeilijk segmenteerbaar (= onvindbaar) - Oriënteert & koopt online (= prijsgevoelig) > 80% slecht nieuws Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 19
20
Oplossing 1 Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 20
21
Risico Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 21
22
Oplossing 2 Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 22
23
Dealerholding Top 50: % van nieuw verkoop Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 23
24
Doelgroep (wie sleutelt aan wat?) Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 24
25
Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 25
26
Garageformules naast merkformules Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 26
27
Garageformules: oud -Parts & equipment -Retailmarketing (ab mobile, quick rs) -Ex-dealers (cosis, vetos) Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 27
28
Garageformules: nieuw -Parts & equipment -Retailmarketing (abm, qrs) -Ex-dealers (cosis, vetos) -Leasemaatschappijen (athlon) -Dealerholdings (service only, autorob) -Autofabrikanten (motrio, eurorepar) Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 28
29
Garageformules EU (bron: Wolk) Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 29
30
Garageformules NL (bron: AUMACON Top-30) Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 30
31
Garageformules -Inkoopvoordeel -Marketingcommunicatie -Kennis/training/kwaliteitsbeheer -Samenwerking/groepsgevoel -Omzetgroei (zakelijke markt) Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 31
32
Garageformules -Inkoopvoordeel -Marketingcommunicatie -Kennis/training/kwaliteitsbeheer -Samenwerking/groepsgevoel -Omzetgroei (zakelijke markt) -Kosten -Vrijheidbeperking Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 32
33
Garageformules, to come… -Parts & equipment -Retailmarketing (abm, qrs) laagdrempeligen (requal, starga) -Ex-dealers (cosis, vetos) -Leasemaatschappijen (athlon) -Dealerholdings (service only, autorob) dealerholdings: franchisegever voor universelen -Autofabrikanten (motrio, eurorepar) Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 33
34
Automotive landschap anno 2020 -Offici ë le (after)salesoutlets2.000 -Offici ë le erkend reparateurs1.000 -Deelnemers Garageformules2.000 -Onafhankelijke werkplaatsen2.500 -Fastfitters (w.o. glas)1.000 -Overigen (w.o schade)1.500 Totaal werkplaatsen10.000 Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 34
35
Van 2012 naar 2020? Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 35
36
Voorstelrondje… Aftersales in 2020 Automotive 2020 5 juni 2012 Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 36
37
Ruben Vogel - Parts - Berner Produkten Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 37
38
Niels ter Brake - Retail - Amega Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 38
39
Gerard Berns - Finance - Koenen en Co Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 39
40
Pauze Automotive 2020 5 juni 2012 Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 40
41
Aftersales in 2020 Volgens Ruben Vogel Visies en stellingen Automotive 2020 5 juni 2012 Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 41
42
Meer rendement uit inkoop Verandering inkoop landschap Ontwikkeling Automotive markt Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 42
43
Importeur auto’s & onderdelen Importeur onderdelen Automaterialen grossier 4 –> 18 jaar 0 -> 3 jaar Universele garage (formules) Berijder Fabrikant Dealer sales & after-sales Schade (formules) Dealer after-sales Universeel Dealer sales Ontwikkeling Automotive markt Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 43
44
Importeur auto’s & onderdelen Importeur onderdelen Automaterialen grossier 4 –> 18 jaar 0 -> 3 jaar Universele garage (formules) Fabrikant Dealer sales Berijder Schade (formules) Dealer after-sales Invloed importeur op (niet - niet strategische) inkopen Inkoop volume universele formules Groei aantal grossiers automaterialen Inkoop advies & dienstverlening Dealer- verenigingen Krimpende afzet markt Interesse importeur levering onderdelen naar universeel Invloed leasemaatschappij en fleetowners Inkoop bureau’s Internet Nieuwe buitenlandse automaterialen grossiers Interesse universeel levering onderdelen naar dealer Politiek Verandering inkoop landschap Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 44
45
-Projectmatige aanpak -Commitment vanuit uw organisatie -Complementaire leveranciers -Inkoopbundeling -Ondersteuning van uw strategie vanuit uw leverancier Actief met inkoop & logistiek als onderdeel van uw rendementsverbetering Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 45
46
-Projectmatige aanpak -Commitment vanuit uw organisatie -Complementaire leveranciers -Inkoopbundeling -Ondersteuning van uw strategie vanuit uw leverancier -Efficiënte werkplaatsplanning voor optimale inkoop en reductie voorraad -Minder contactmomenten, inspanningen en goederenbewegingen -Vermijdbare kosten, kosten en doorbelasten -Managementinformatie -Bespreek uw financiële positie Actief met inkoop & logistiek als onderdeel van uw rendementsverbetering Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 46
47
Ruben Vogel - Stellingen In 2020 heeft een autobedrijf geen magazijn meer In 2020 zal het autobedrijf de inkoop van onderdelen geheel overlaten aan de partner/keten/franchise Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 47
48
Aftersales in 2020 Volgens Niels ter Brake Visies en stellingen Automotive 2020 5 juni 2012 Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 48
49
Schaalgrootte is noodzakelijk om te overleven… Aftersales Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 49
50
Er gaat wel iets veranderen… Auto’s blijven rijden Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 50
51
Particulier Prijsvergelijk Internet Verkoop gebruikt Retailketen Zakelijk/lease SLA Account management Multimerk service Serviceketen De markt Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 51
52
Merk Universeel Schade BWI Sales Nieuw Lease Sales Gebruikt De ‘aftersales’ motor Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 52
53
-Werkplaatsafspraken -Meerverkoop, acties -Cross selling -(After)sales leads -Klachtmanagement Klantenservice centraal Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 53
54
-Groei binnen de activiteit -Groei binnen de keten -Wereldkampioen in de regio Schaal noodzakelijk voor professionaliteit Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 54
55
Niels ter Brake - Stellingen In 2020 is aansluiting bij een garageformule noodzakelijk om te overleven In 2020 heeft iedere dealerholding z’n eigen universeel garageformule Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 55
56
Aftersales in 2020 Volgens Gerard Berns Visies en stellingen Automotive 2020 5 juni 2012 Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 56
57
Blik in de toekomst: Wat zien wij in 2020? -We hobbelen door -Resultaten uit het verleden… -We nemen een hypotheek op onze toekomst(voorziening) -30% van de ondernemingen zit in de gevarenzone? Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 57
58
Wat overkomt ons? -Teruglopende markt met gelijkblijvend aantal aanbieders? -Allerlei nieuwe concepten terwijl wij doorgaan op de oude weg -De onderneming van uw buurman is er over een aantal jaren niet meer? -Integratie van informatie, transparantie Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 58
59
Informatie wordt steeds belangrijker Verantwoording aan stakeholders BankImporteurFiscusSchoonmoeder Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 59
60
Informatie: maar hoe moet je sturen? Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 60
61
Verantwoording InformatieSBR Sturing 20122020 Administratie en informatie Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 61
62
-Kritisch sturen en analyseren -Keuzes durven maken en doen -Begroten en plannen -In de kano in plaats van de roeiboot Wat moeten we doen? Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 62
63
Gerard Berns - Stellingen In 2020 kennen de stakeholders mijn autobedrijf beter dan ikzelf In 2020 is het bedrijfsrendement volledig planbaar Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 63
64
En nu tempo… De stellingen in stemming Automotive 2020 5 juni 2012 Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 64
65
Stelling 1 In 2020 heeft een autobedrijf geen magazijn meer Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 65
66
Stelling 2 In 2020 laat het autobedrijf de inkoop van onderdelen geheel over aan de partner/keten/franchise Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 66
67
Stelling 3 In 2020 is aansluiting bij een garageformule noodzakelijk om te overleven Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 67
68
Stelling 4 In 2020 heeft iedere dealerholding z’n eigen universeel garageformule Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 68
69
Stelling 5 In 2020 kennen de stakeholders mijn autobedrijf beter dan ikzelf Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 69
70
Stelling 6 In 2020 is het bedrijfsrendement volledig planbaar Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 70
71
Conclusies 1.In 2020 heeft een autobedrijf geen magazijn meer 2.In 2020 laat het autobedrijf de inkoop van onderdelen geheel over aan de partner/keten/franchise 3.In 2020 is aansluiting bij een garageformule noodzakelijk om te overleven 4.In 2020 heeft iedere dealerholding z’n eigen universeel garageformule 5.In 2020 kennen de stakeholders mijn autobedrijf beter dan ikzelf 6.In 2020 is het bedrijfsrendement volledig planbaar Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 71
72
Bedankt en tot ziens Automotive 2020 5 juni 2012 Tot volgend jaar!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.