De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Nieuwe Strategische Concepten

Verwante presentaties


Presentatie over: "Nieuwe Strategische Concepten"— Transcript van de presentatie:

1 Nieuwe Strategische Concepten
maatschappelijk verantwoord ondernemen

2 Het nieuwe Werken Scientific Management Human Resource
Human Value Management

3 Human Resource Management
Human Value Management Organisatie is gesloten systeem personeel is het kapitaal voor de onderneming Instrumentele aanpak van HRM Organisatie is risicogedreven (reactief) Zoekt naar beleid, zodat afstemming tussen strategie personeel wordt bereikt Organisatie is open systeem Organisaties en werknemers reageren op elkaar Combineert MVO en marktgeoriënteerd Waarden zijn basis onderneming Waarden geven “social capital” en binden talenten Stakeholdersmanagement op basis identiteitsvorming en maatschappelijke betrokkenheid

4 Eckart Wintzen Oprichter BSO celstructuur

5 DOETINCHEM - Buurtzorg Nederland werd vorige week uitgeroepen tot de Beste Werkgever in Twente/de Achterhoek in de categorie instellingen. 2500 werknemers 250 teams

6 Bottom of the Pyramid

7 The great leap Downward
Waarom aantrekkelijk voor multinationals? The great leap Downward

8 Water4 Life DSM Alex Vrinzen Mantijn van Leeuwen

9 Annapurna is een zout waaraan jodium is toegevoegd.
Het jodium degenereert niet in de zon.

10 Een substantieel gebrek aan jodium leidt tot een IQ-verlaging van gemiddeld 13%

11 Tato Nano 2500 euro

12 Van Product naar Waarden

13 Uitgangspunten Strategie
Product Productie Verkoop Marketing Concurrentie Waarden

14 Product Gilde / Ambachten Luikse Kast Delfts Porselein

15 We maken elke auto als ze maar zwart is
Productie We maken elke auto als ze maar zwart is

16 Verkoop

17 Marketing Product Prijs Plaats Promotie

18 Positionering mbt Concurrentie
Succesfactor m.b.t. referentiegroep Individualisme No Nonsense Jongeren met attitude ‘laat maar waaien’ Tegen Glitter & Glamour

19 Waarden

20 Mission Ahold We make it easy for our customers to choose the best – for themselves and the people they care about. We do this through our strong local brands and by putting the customer at the heart of every decision. We strive to stand out from the competition by providing the best products in a relevant range, the best quality, the best prices, and the best choices for a healthy lifestyle – all in the simplest way possible.

21 Strategie-ontwikkeling
Missie + SWOT Blauwe Oceaanstrategie (Niche-strategie) Beyond Greening

22 Blauwe Oceaan Strategie

23 Waarden Albert Heijn

24 Waarden Albert Heijn? Gezinsgeluk Milieu Zoeken naar lage Prijs
Kookgemak Winkelgemak Dierenwelzijn Gezondheid Verwennen

25 Sleutelvragen voor creatie blauwe oceaan strategie
Welke factoren afzwakken onder branchenorm? Welke factoren schrappen? Welke factoren versterken boven branchenorm? Welke nieuwe factoren creëren?

26 Waarden Autoverhuur

27 Creëren Doorbraak Innovatie

28 Bottom of the pyramid Prijs (Create the capacity to consume)
Innovatie: Hybride Scale of operations Duurzame Ontwikkeling Innovatie: Functionaliteit Proces en Supply-Chain Innovatie Beter gebruik maken van werknemers met een lage scholing Scholing en empowerment van klanten  Integrale aanpak

29 Greening <-> Beyond Greening
Strategieën voor Greening Strategieën voor Beyond Greening Focus op bestaande Producten Processen Leveranciers Klanten Aandeelhouders Focus op Nieuwe Ontwikkelingen Technologieën Markten Partners Behoeften Stakeholders Kenmerken Stapsgewijs Continue verbeteren Rationalistisch Discontinue Creatieve Destructie Herstructurering Voorbeeld Verantwoorde Milieuzorg Revolutie Biotechnologie

30 Doorbraakinnovatie Transactieve verbindingen
Vernieuwende Onderzoeksvelden Incubatie

31 Transactieve verbindingen met stakeholders
Dorpsgemeenschap Overheid Banken Logistieke Intermediairs Internet Intermediairs NGO’s Scholen Vrouwengroepen Universiteiten Kennisinstituten Innovators

32 Scopeverbreding Doel Managers zoeken businesscontexten die averechts zijn ten opzichte van de huidige businessdomeinen voor genereren verbeeldingskracht en nieuwe ideeën Proces Definiëren van nieuwe maatschappelijke en technologische onderzoek domeinen Verzamel informatie op kennissites en creëer leergemeenschappen, zodat nieuwe kennis ontstaat over bepaalde doelgroepen Bezoeken van interessante markten om intensief kennis te maken met cultuur en klantbehoeften

33 Incubatie Doel Beproeven en implementeren van doorbraakinnovaties gekoppeld aan nieuwe businessmodellen Proces Organiseer stakeholdersdialogen tussen de Fringe-stakeholders en de betrokkenen binnen het bedrijf zoals lijnmanagers, productontwikkelaars, technici Benoem taakgroepen voor onderzoek nieuw vast te stellen onderzoeksthema’s Testen en herdefiniëren productconcepten & businessmodellen Organiseer horizontale en verticale informatiestromen, zodat iedereen zich informeert


Download ppt "Nieuwe Strategische Concepten"

Verwante presentaties


Ads door Google