Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Nieuwe Strategische Concepten
maatschappelijk verantwoord ondernemen
2
Het nieuwe Werken Scientific Management Human Resource
Human Value Management
3
Human Resource Management
Human Value Management Organisatie is gesloten systeem personeel is het kapitaal voor de onderneming Instrumentele aanpak van HRM Organisatie is risicogedreven (reactief) Zoekt naar beleid, zodat afstemming tussen strategie personeel wordt bereikt Organisatie is open systeem Organisaties en werknemers reageren op elkaar Combineert MVO en marktgeoriënteerd Waarden zijn basis onderneming Waarden geven “social capital” en binden talenten Stakeholdersmanagement op basis identiteitsvorming en maatschappelijke betrokkenheid
4
Eckart Wintzen Oprichter BSO celstructuur
5
DOETINCHEM - Buurtzorg Nederland werd vorige week uitgeroepen tot de Beste Werkgever in Twente/de Achterhoek in de categorie instellingen. 2500 werknemers 250 teams
6
Bottom of the Pyramid
7
The great leap Downward
Waarom aantrekkelijk voor multinationals? The great leap Downward
8
Water4 Life DSM Alex Vrinzen Mantijn van Leeuwen
9
Annapurna is een zout waaraan jodium is toegevoegd.
Het jodium degenereert niet in de zon.
10
Een substantieel gebrek aan jodium leidt tot een IQ-verlaging van gemiddeld 13%
11
Tato Nano 2500 euro
12
Van Product naar Waarden
13
Uitgangspunten Strategie
Product Productie Verkoop Marketing Concurrentie Waarden
14
Product Gilde / Ambachten Luikse Kast Delfts Porselein
15
We maken elke auto als ze maar zwart is
Productie We maken elke auto als ze maar zwart is
16
Verkoop
17
Marketing Product Prijs Plaats Promotie
18
Positionering mbt Concurrentie
Succesfactor m.b.t. referentiegroep Individualisme No Nonsense Jongeren met attitude ‘laat maar waaien’ Tegen Glitter & Glamour
19
Waarden
20
Mission Ahold We make it easy for our customers to choose the best – for themselves and the people they care about. We do this through our strong local brands and by putting the customer at the heart of every decision. We strive to stand out from the competition by providing the best products in a relevant range, the best quality, the best prices, and the best choices for a healthy lifestyle – all in the simplest way possible.
21
Strategie-ontwikkeling
Missie + SWOT Blauwe Oceaanstrategie (Niche-strategie) Beyond Greening
22
Blauwe Oceaan Strategie
23
Waarden Albert Heijn
24
Waarden Albert Heijn? Gezinsgeluk Milieu Zoeken naar lage Prijs
Kookgemak Winkelgemak Dierenwelzijn Gezondheid Verwennen
25
Sleutelvragen voor creatie blauwe oceaan strategie
Welke factoren afzwakken onder branchenorm? Welke factoren schrappen? Welke factoren versterken boven branchenorm? Welke nieuwe factoren creëren?
26
Waarden Autoverhuur
27
Creëren Doorbraak Innovatie
28
Bottom of the pyramid Prijs (Create the capacity to consume)
Innovatie: Hybride Scale of operations Duurzame Ontwikkeling Innovatie: Functionaliteit Proces en Supply-Chain Innovatie Beter gebruik maken van werknemers met een lage scholing Scholing en empowerment van klanten Integrale aanpak
29
Greening <-> Beyond Greening
Strategieën voor Greening Strategieën voor Beyond Greening Focus op bestaande Producten Processen Leveranciers Klanten Aandeelhouders Focus op Nieuwe Ontwikkelingen Technologieën Markten Partners Behoeften Stakeholders Kenmerken Stapsgewijs Continue verbeteren Rationalistisch Discontinue Creatieve Destructie Herstructurering Voorbeeld Verantwoorde Milieuzorg Revolutie Biotechnologie
30
Doorbraakinnovatie Transactieve verbindingen
Vernieuwende Onderzoeksvelden Incubatie
31
Transactieve verbindingen met stakeholders
Dorpsgemeenschap Overheid Banken Logistieke Intermediairs Internet Intermediairs NGO’s Scholen Vrouwengroepen Universiteiten Kennisinstituten Innovators
32
Scopeverbreding Doel Managers zoeken businesscontexten die averechts zijn ten opzichte van de huidige businessdomeinen voor genereren verbeeldingskracht en nieuwe ideeën Proces Definiëren van nieuwe maatschappelijke en technologische onderzoek domeinen Verzamel informatie op kennissites en creëer leergemeenschappen, zodat nieuwe kennis ontstaat over bepaalde doelgroepen Bezoeken van interessante markten om intensief kennis te maken met cultuur en klantbehoeften
33
Incubatie Doel Beproeven en implementeren van doorbraakinnovaties gekoppeld aan nieuwe businessmodellen Proces Organiseer stakeholdersdialogen tussen de Fringe-stakeholders en de betrokkenen binnen het bedrijf zoals lijnmanagers, productontwikkelaars, technici Benoem taakgroepen voor onderzoek nieuw vast te stellen onderzoeksthema’s Testen en herdefiniëren productconcepten & businessmodellen Organiseer horizontale en verticale informatiestromen, zodat iedereen zich informeert
Verwante presentaties
© 2025 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.