Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdBert Lambrechts Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Moderne Media Marketing, verkoop, distributie Sessie 7
2
Vragen Wat is belangrijker bij uitgeven, de commerciële waarde of de literaire of informatieve waarde van een boek? Wat zijn andere doelen van een uitgeverij dan winst? De boeken-'industrie' is niet een vraag- en aanbodmarkt als bijvoorbeeld de auto-industrie. Wat zijn de verschillen en waarom is het boek toch een commercieel product? Welk percentage van de verkoopprijs van een boek komt uiteindelijk is bestemd voor de uitgever? Wat doet een uitgever om de verkoop te bevorderen zodra een tekst in de handel is gebracht ? Op welke manier(en) kan een uitgever erachter komen of er interesse is voor de door hem uit te geven tekst?
3
•Advance Information Sheet •Blurb •Catalogi •BibliografieënBibliografieën •Review lists, Inspection copies •Free publicity •POS materials •Betaalde publiciteit •Cover •Direct marketing Marketing Afdeling
4
•“Andersoortig” product •Verschillende soorten titels •Auteursrecht •“Producer-driven”, niet “outlet-driven” •Winst niet altijd het enige oogmerk •Belang van backlist •Bescheiden winstmarges •Vaste boekenprijs Eigenschappen boekindustrie
5
Inkomsten: aantal verkochte exx. * prijs -Boekhandskortingen: 5% -Royaties auteur: 10% -Productiekosten (papier en drukken): 35% -Redactie, ontwerp: 20 % -Sales en distributie: 20 % Netto winst: ca. 10% Kosten en baten van de uitgever
6
Voorbeelden blurb-teksten (1) Voorbeelden blurb-teksten (2)
8
•In een gedrukte of handgeschreven tekst wordt de structuur van een tekst uitgedrukt door de typografie. •Onze huidige typografische convenies zijn arbitrair en historisch contingent.
9
Is het doel van uitgevers altijd financiëel? In hoeverre wordt de auteur van het werk betrokken bij het proces van uitgeven? Zijn er nog bepaalde soorten van uitgevers? In hoeverre is een uitgeverij bepalend voor het succes van een boek? Is uitgeven een proces in de beginfase, in de eindfase of in zowel de begin als eindfase van een boek? Is een uitgever noodzakelijk als schakel in het communicatieproces? Hoe ziet een uitgeversbedrijf van gemiddelde grootte eruit wat werknemers betreft (aantal, functies, enz)? Waarom worden teksten tegenwoordig nog steeds in boekvorm uitgegeven en niet rechtstreeks op Internet gezet? Waarom is er sprake van een veranderde rol van de uitgever in het tijdperk van digitale communicatiemiddelen en Internet? Wat is het verband tussen het intellectuele werk en de drager waarop het gedrukt kan worden? Wat maakt een werk bijvoorbeeld (on)geschikt voor digitale publicatie? Kan men mensen vinden die voor verschillende vormen van de zelfde inhoud betalen? Hoe? Kent het medium Internet ook een proces als uitgeven? In hoeverre komt dit overeen met het proces uitgeven bij een boek?
10
Waarom selecteert een uitgever teksten (m.a.w. waarom verkoopt hij (m/v) niet alles wat hij tegen komt? Op welke manieren komt een uitgever aan kopij voor een boek? is de distributie van digitale media goedkoper in vergelijking met boekvorm? Als informatie uitgegeven en beschikbaar gemaakt wordt in de vorm van medium-neutrale gegevensopslag is distributie, marketing en verkoop dan niet overbodig? Wat doet een uitgever om de verkoop te bevorderen zodra een tekst in de handel is gebracht Op welke manier(en) kan een uitgever erachter komen of er interesse is voor de door hem uit te geven tekst? Wat voor werkzaamheden heeft de uitgever nog nadat het boek van de drukker komt en in de boekhandel ligt? Wat is het belang van internet bij de boekverkoop? In hoeverre kan de uitgever gebruik maken van media als kranten? Is het publiek hetzelfde bij een boek of dvd? Hoe weet de redactie of datgene wat in een boek beschreven staat ook echt waar is (in non-fictie) en doet dit er toe?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.