Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdDiana Ten Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
IUAP-VII Informatie 09/11/2012 13/11/2012 IUAP FASE VII (2012-2017) Informatievergadering
2
IAP-VII Informatie I. Inleiding (1) 2 Frank MONTENY, diensthoofd onderzoekprogramma’s Véronique FEYS en Corinne LEJOUR, programmabeheerders Dita Uslu en Naziha Benali, administratieve assistenten Yves Rousseau, Vincent Meunier, Geert Verstraete en Anne-Marie Van den Hul, financieel beheerders
3
IAP-VII Informatie I. Inleiding (2) 3 Algemeen email-adres : iap-secretariat@belspo.be Bij elke correspondentie : IUAP P7/..
4
IAP-VII Informatie II. Objectieven 4 het versterken van het fundamenteel onderzoek in België het toekennen van extra personele en materiële middelen aan excellente onderzoeksploegen; het stimuleren van samenwerking tussen universiteiten uit de verschillende gemeenschappen het in staat stellen van jonge ploegen profijt te trekken van het excellerende milieu van een netwerk de inpassing van de Belgische onderzoeksploegen in de Europese en internationale netwerken vergemakkelijken.
5
IAP-VII Informatie III. Historiek 5 PHASE I (1987 - 1991)14 netwerken45 miljoen EUR PHASE II (1990 – 1995)23 netwerken50 miljoen EUR PHASE III(1992 – 1996)16 netwerken50 miljoen EUR PHASE IV (1997 -2001)35 netwerken110 miljoen EUR PHASE V(2002 – 2006)36 netwerken112 miljoen EUR PHASE VI(2007 – 2011)44 netwerken143 miljoen EUR PHASE VII(2012 -2017)47 netwerken156,5 miljoen EUR
6
IUAP-VII Informatie IV. Enkele cijfers 47 netwerken (waaronder 17 nieuwe) -24 in levenswetenschappen -15 in exacte of toegepaste wetenschappen - 8 in humane wetenschappen 369 onderzoeksploegen -257 Belgische promotoren -112 Internationale partners 6
7
IUAP-VII Informatie V. Uitvoeringsvoorwaarden Contract IUAP-VII Administratieve richtlijnen Homepage : www.belspo.be/iapwww.belspo.be/iap 7
8
IUAP-VII Informatie VI. Organisatie netwerk (1) Coördinatie van het netwerk Vergaderingen -Kick-off meeting -Minimum 1 vergadering per jaar Begeleidingscomité ( externe experten ) Website van het netwerk Internationaal symposium Network-driven training activities 8
9
IUAP-VII Informatie VI. Organisatie netwerk (2) Richtlijnen voor de jaarlijkse meetings Inleiding door de coördinator Voorstelling van de onderzoeksresultaten en samenwerking door de WP-verantwoordelijken Presentaties door jonge onderzoekers (eventueel posters) Korte administratieve meeting (+ verslag) Beurtrol voor de organisatie 9 BELSPO niet vergeten uit te nodigen
10
IUAP-VII Informatie VI. Organisatie netwerk (3) 10 Richtlijnen voor de website Partners Samenvatting / beschrijving van het project Lijst van de publicaties IUAP-studiedagen, workshops, symposia Network-driven activities Jobaanbiedingen Nieuwsbrief Discussieforum Jaarrapporten Indien nodig: “password-protected area”. Niet vergeten: logo Belspo, link met Belspo- en IAP-website
11
IUAP-VII Informatie VI. Organisatie netwerk (4) Network-driven training activitities ter bevordering van de interdisciplinaire opleiding van phD students en postdocs graduate school, summer schools etc…. 11
12
IUAP-VII Informatie Organiseren van vergaderingen (WP-meetings,…) Contacten tussen de onderzoekers van de verschillende ploegen Uitwisselen van personeel, informatie en materiaal Gemeenschappelijk gebruik van uitrusting, gegevensbanken,... Gemeenschappelijke activiteiten: network-driven training activities, symposia, co-promotorschap voor thesissen, ….. Copublicaties, EU-projecten, …. Website van het netwerk Elektronische newsletter,… Goede praktijken van een IUAP-netwerk 12 VI. Organisatie netwerk (5)
13
IUAP-VII Informatie Elke Int-partner wordt “opgevolgd” door een Belgische partner Contract tussen de Instelling van de Int-partner en de Instelling van de Belgische promotor Samenwerking met de Internationale partners 13 VI. Organisatie netwerk (6)
14
IUAP-VII Informatie VII. Uitgavencategorieën Personeel Werking Uitrusting Onderaanneming Overheads Internationaal partnerschap 14
15
IUAP-VII Informatie VII. Personeel (1) 15 Personeelsbudget = min. 60% van totaal budget Doctoraats- en postdocbeurzen = max. 60% van personeelsbudget (uitzondering indien totaal budget < 600.000 €) Minstens 1 full-time wetenschapper (of equivalent in deeltijders) Minstens 1 postdoc voor ploegen met budget van 900.000 EUR of meer ( aanbeveling )
16
IUAP-VII Informatie VII. Personeel (2) 16 Arbeids- of beursovereenkomst : -Duur : minimum 1 jaar (behalve uitzonderingen: laatste jaar van het IUAP-contract, zwangerschap, ernstige ziekte,...) -IUAP-promotor met naam vermeld -Kopie overmaken bij indiensttreding
17
IUAP-VII Informatie 17 VII. Werking (1) « FORFAIT » = maximum 15% van totaal budget Elke werkingsuitgave in het kader van het project Geen bewijsstukken naar Belspo Maar mogelijkheid van controle door een audit : -Respecteren wetten en interne regels -Forfait gebruikt voor het project (voor rekening promotor)
18
IUAP-VII Informatie 18 VII. Werking (2) Naast « het forfait » : mogelijkheid tot terugbetaling van uitgaven onder bepaalde voorwaarden : -Uitgave > 500 € BTWi ( bedrag van boekhoudkundig stuk) -Uitgave duidelijk gelinkt aan het project -Naam IUAP-promotor of collega op factuur Sommige uitgaven zijn uitgesloten van deze mogelijkheid
19
IUAP-VII Informatie 19 VII. Werking (3) Uitgaven die niet in aanmerking komen als uitgaven « naast het forfait »: Kantoorbenodigdheden (inclusief informaticamaterieel) Fotocopies, documentatie, verzending, telecommunicatie, verzekeringen Verplaatsingen en verblijven in België en in buitenland Restaurant, traiteur, voeding (behalve organisatie van IUAP- workshops) Interne facturen voor aankoop van goederen (economaat, algemeen magazijn)
20
IUAP-VII Informatie 20 VII. Werking (4) Voorbeelden van uitgaven « naast het forfait »: Interne facturen voor prestatie van diensten Vergoeding jobstudenten Onderhoudskost van specifieke apparatuur Vergoedingen aan gastonderzoekers Onkosten organisatie van IUAP-evenementen,… Interne onderaanneming boekhoudkundig stuk > 500 euro BTW inclusief
21
IUAP-VII Informatie 21 VII. Werking (5) Interne onderaanneming Voor diensten van een collega van een andere onderzoekseenheid van zijn/haar Instelling Mits goedkeuring van de programmabeheerder : via Bijlage 1 in de Adm. richtlijnen
22
IUAP-VII Informatie 22 VII. Werking (6) Opmerkingen: Als het maximaal « forfaitair bedrag » van 15 % volstaat kunnen alle werkingsuitgaven erop geïmputeerd worden Geen verplichting om het maximum aan « forfait » aan te vragen
23
IUAP-VII Informatie VII. Uitrusting (1) 23 Wetenschappelijke en technische apparaten en instrumenten (inclusief bureautica- en informaticamateriaal) Eenheidsprijs > 500 € BTW inclusief Indien aankoop > 25.000 € en niet in aankoopplan → toestemming Belspo vragen
24
IUAP-VII Informatie VII. Uitrusting (2) 24 Factuur = 1 volledige PC Uitrusting indien > 500 € Factuur = informatica-accessoires → « forfait » werking indien eenheidsprijs < 500 €
25
IUAP-VII Informatie VII. Uitrusting (3) 25 Géén bureaumeubelen Géén aankoop nà 31/12/2016
26
IUAP-VII Informatie VII. Onderaanneming 26 Prestatie diensten door externe derden Indien niet voorzien in bijlage I van contract → toestemming Belspo vragen Gelimiteerd tot 25% van budget van promotor
27
IUAP-VII Informatie VII. Overheads 27 Forfait → geen bewijsstuk (geen controle bij een audit) Max. 5% personeels- en werkingskosten Dekken forfaitair de administratiekosten, de huur, de lasten, de afschrijving van het materieel, de verzekeringen
28
IUAP-VII Informatie VII. Internat. partnerschap (1) 50 % co-financiering IUAP-bijdrage : -± 100.000 EUR/netwerk -Uitsluitend voor personeel en werking -Budget wordt toegevoegd in budgettaire tabel van Belgische partner 28
29
IUAP-VII Informatie VII. Internat. partnerschap (2) 29 Uitgaven ten laste van het IUAP-budget: -Uitgaven gedaan door de international partner: Schuldvordering met briefhoofd van de Instelling van internationale partner en getekend door de wettelijke vertegenwoordiger -Uitgaven gedaan door de Belgische promotor: Facturen of onkostennota’s die worden ingebracht in de uitgavencategorie « Internationaal partnerschap »
30
IUAP-VII Informatie VIII. Financiële bepalingen (1) 7 jaarlijkse schijven : 2012 tot 2018 (onafhankelijk van de uitgaven) Het toegekende budget is beschikbaar over de ganse periode van het contract. Begroting 30
31
IUAP-VII Informatie VIII. Financiële bepalingen (2) Binnen eenzelfde categorie : -Saldi worden automatisch overgebracht naar het volgend jaar Tussen de verschillende categorieën -formulier voor overdracht van kredieten + visum van financiële dienst (Bijlage 2) minimum 60 % personeelsbudget Kredietoverdrachten 31
32
IUAP-VII Informatie VIII. Financiële bepalingen (3) Worden tweemaal per jaar opgestuurd door de financiële dienst van de Instelling Geen uitgaven na de einddatum van contract Verantwoording van de uitgaven 32
33
IUAP-VII Informatie VIII. Financiële bepalingen (4) 33 Personeel700.000 €100.000 €600.000 € Werking200.000 €30.000 €170.000 € forfait150.000 €28.000 €122.000 € boven forfait50.000 €2.000 €48.000 € Overheads45.000 €6.500 €38.500 € Uitrusting40.000 €7.000 €33.000 € Onderaanneming15.000 €0 €15.000 € 1.000.000 €143.500 €856.500 € Internat. Partner 150.000 €10.000 €40.000 € Internat. Partner 250.000 €0 €50.000 € 1.100.000 €153.500 €946.500 €
34
IUAP-VII Informatie IX. Rapporten (1) Aanvangsverslag : uiterlijk 30 november 2012 Jaarlijkse verslagen : Administratief deel (personeel) : excel file Wetenschappelijk deel (voortgang onderzoeks- werkzaamheden + werking van het netwerk) Verslag bestemd voor de evaluatie (?) Finaal verslag (uiterlijk 31 december 2017) Algemene samenvatting 34
35
IUAP-VII Informatie IX. Rapporten (2) Indiendatum van jaarlijkse verslagen = 3 maanden na elk dienstjaar 30 juni : netwerken met startdatum 1 april 2012 31 dec.: netwerken met start 1 okt. 2012 35 Alle rapporten zijn gemeenschappelijk voor het netwerk
36
IUAP-VII Informatie X. Verspreiding resultaten (1) Publicaties, octrooiaanvragen, posters, website, aankondigingen colloquia, power point presentaties,…: Vermelding van Federaal Wetenschapsbeleid als financieringsbron (cfr standaardtekst in IUAP- contract) Gebruik van logo’s : Belspo, IUAP, van het netwerk, …. 36
37
IUAP-VII Informatie X. Verspreiding resultaten (2) 37 Open Access (OA) : Declaration of Berlin (2003) Publicaties in Online Tijdschriften Onderzoeksresultaten in OA depot van de Instelling (Institutional OA Repository) of in OA depot van Belspo (binnenkort beschikbaar) Eindverslag in OA depot van Belspo
38
IUAP-VII Informatie X. Verspreiding resultaten (3) 38 Datasets inzake biodiversiteit Het Belgisch biodiversiteitsplatform : Biologisch materiaal (kweekbaar) zoals bacteriën, virussen, schimmels, cellen, weefsels,… Biological Resource Center bij voorkeur : BCCM-consortium (http://www.belspo.be/bccm)http://www.belspo.be/bccm
39
IUAP-VII Informatie 39 Dank u voor uw aandacht ! VRAGEN ANTWOORDEN
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.