Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdTine Groen Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 14-2 - Navigatie I-C1#, docent@han.nl, datum
2
les 14 Vandaag • Hyperteksten • Navigatiestructuur • Cardsorting • Benaming pagina’s • Aan de slag!
3
les 14 Doel • Je weet met welke middelen je tot een goede navigatiestructuur kan komen en kan deze ook toepassen.
4
les 14 Hypertekst • Hypertekst is tekst met direct activeerbare hyperlinks (verwijzingen). hyperlinks • Hypertekst - Wikipedia (z.d.), geraadpleegd op 23 september 2012, via http://nl.wikipedia.org/wiki/Hypertekst http://nl.wikipedia.org/wiki/Hypertekst • Bestond al voor internet, maar wordt het meest gebruikt in digitale teksten. • Voorbeelden: Wikipedia, Amazon en iedere andere willekeurige website of webapp.
5
les 14 In beeld • Er is een verschil tussen: • Ankers (bolletjes) • Links (pijltjes)
6
les 14 Navigatie • Een lezer komt straks op jullie Wiki...en dan? • Hoe leiden jullie de lezer door de teksten en pagina’s? • Leg in ieder geval op de homepage uit wie je bent en wat jullie gedaan hebben/wat er te vinden valt. • Bedenk altijd: wat wil de lezer weten?
7
les 14 Doelen navigatie • Navigatie helpt de bezoeker om iets te vinden op de website. • Navigatie maakt duidelijk waar de bezoeker is op de website. • Navigatie biedt de bezoeker een houvast op de website. • Navigatie maakt duidelijk wat de bezoeker kan vinden op de website. • Navigatie toont de bezoeker hoe de website gebruikt kan worden. • Navigatie geeft de bezoeker vertrouwen in de website.
8
les 14 Menustructuur • Primaire navigatie • Hoofdmenu • De basis van je navigatie • Secundaire navigatie • Submenu • Naar specifieke pagina’s
9
les 14
11
Plaatsing • Primair: bovenaan of links (we lezen van links naar rechts) • Secundair: bovenaan onder primair of links op de pagina. • Maak keuze in: direct zichtbaar of pas zichtbaar na kiezen primaire categorie! • Op basis van hoeveelheid informatie.
12
les 14 Structuur • Navigatie biedt structuur. • De hoeveelheid informatie bepaalt of secundair menu nodig is. • Content moet ingedeeld worden in categorieën. • Benaming hoofdcategorie moet alle onderliggende pagina’s omvatten. • Onderliggende pagina’s moeten allemaal bij hoofdcategorie horen.
13
les 14 Cardsorting • Gebruiksonderzoeksmethode waarbij onderwerpen gerangschikt worden. • Meestal gedaan door gebruikers zelf, zodat navigatie voldoet aan verwachtingen. • Gesloten/Open cardsorting • Na afloop nog geen definitieve informatiestructuur, maar wel een goede basis.
14
les 14
15
Maak ‘t visueel
16
les 14 Benaming • Duidelijk en inhoudelijk • Kies de juiste trefwoorden • Niet te kort en niet te lang • Zorg dat de gebruiker niet hoeft te zoeken
17
les 14
19
Cardsortsessie • Schrijf alle onderwerpen die jullie willen behandelen op de papiertjes. • Denk aan de onderdelen uit de Wiki, maar focus op jullie argumenten (voor/tegen). Dit is het grootste gedeelte van de wiki. • Categoriseer via cardsorting. • Visualiseer structuur via schema (geef daarin ook de verschillende links aan). • Benoem de onderdelen in de structuur, zodat dit heldere menu-items kunnen zijn.
20
les 14 Of opmerkingen? Vragen?
21
les 14 Doelen behaald • Je weet met welke middelen je tot een goede navigatiestructuur kan komen en kan deze ook toepassen.
22
les 14 Huiswerk ‣ Maak een navigatiestructuur via in de les gegeven middelen. Afmelden? Mail voornaam.achternaam@han.nlvoornaam.achternaam@han.nl Of bericht 06 4444 5555
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.