Download de presentatie
1
Reisbedrijf van de toekomst
Dynamic Packaging Vrijdag 01 november 2013 Samengesteld door Rob Schilten Datum 20 oktober 2013 Versie 1.0
2
Voorstellen Rob Schilten
Directeur / eigenaar VakantieXperts de Planeet 6 vestigingen / website Totaal 32 medewerkers Planeet bestaat meer dan 40 jaar Sterke regionale speler
3
Wat is Dynamic Packaging?
Dynamic packaging is het samenvoegen van losse componenten zoals een vlucht, hotel en autohuur en deze verkopen als een reis. Dynamic packaging is hard op weg om de traditionele vaste pakketreizen in aandeel te overtreffen. De consument wil lage tarieven maar ook flexibiliteit. Dit betekent een los koppeling van stoelen en bedden, wat leidt tot dynamic packaging. Volgens ANVR: Dit is een reis die is samengesteld uit losse onderdelen van verschillende leveranciers en/of dienstverleners.
4
Geschiedenis Wij doen het feitelijk al vanaf de eerste dag!
Wikipedia geeft aan: Dynamic packaging werd al in 1860 geïntroduceerd door Thomas Cook and Son. Het werd toen voornamelijk gebruikt voor grote expedities. Advies aan huis Maatwerk sinds 1972
5
Waarom DP? Wie betaald – bepaald!
Klant wil flexibiliteit, snelheid, geen aanvragen Combinaties met Low cost airlines – vooral vanaf Weeze en Eindhoven Verschraling van bestaande aanbod Openstellen van grenzen ( buitenlandse verkopen ) Steeds betere systemen Het gaat om content We willen minder TO gebondenheid Marges staan onder druk Steeds meer onderdelen non-commisionabel Productdifferentiatie met verschillende marges Reisburo’s moeten steeds creatiever zijn/worden Gehele business model verandert in rap tempo (directe incasso )
6
DP bij VX de Planeet Bestaande Touroperators bieden niet (altijd ) wat de klant en dus het reisburo zoekt! Steeds meer samenwerking met (nieuwe ) partijen: Untamed Wildlife Exclusive destinations FOX Pharos Estivant Pangea Travel Enz, enz Maar ook: DMC’s Rechtstreekse inkoop bij accommodaties
7
DP bij VX de Planeet Markt verandert:
8
DP bij VX de Planeet Systemen die nu gebruikt worden: VIKI
Offerte Generator Euram Bedsonline Expedia Transhotel Exclusive Destinations Booking.com Travel Packager Travel Marketing E-booker Holiday extra’s Traffics - Cosmo Enz
9
DP bij VX de Planeet Risico’s: Aansprakelijkheid
Wat als een reisonderdeel uitvalt Wat als een reisonderdeel failliet gaat Of als er een wijziging komt die niet bekend is Samengestelde reis - AV Verzekering Voordelen: Marge maken Voor de consument minder transparant Toegevoegde waarde reisburo laten zien Weg van de massa – stay out of the shit Voor de consument voordeliger (vakantieperioden) Uitdagender werk!
10
Per kantoor andere mix – andere klanten!
DP bij VX de Planeet Wat zijn de voorwaarden om goed aan DP te kunnen doen? Goede automatisering / administratie / verwerking Kennis van de Reisverkopers Ervaring van en met de DMC’s en acco leveranciers Enorme flexibiliteit van de Reisverkopers Doortastendheid Andere manier van werken / denken / mindsetting Per kantoor andere mix – andere klanten!
11
DP bij VX de Planeet Opleidingen Medewerkers Inhouse trainingen
Product presentaties Werkbezoeken bij Collega’s Nieuwe systemen ( testen – uitproberen ) Eigen opleidingsdagen Gewoon doen! Per november 4 medewerkers dedicated mee aan de slag op geselecteerde gebieden
12
Systemen op de markt!
13
Systemen op de markt!
14
Systemen op de markt TravelFlx
15
Systemen op de markt Euram
16
Systemen op de markt
17
Systemen op de markt ( kayak)
18
Systemen op de markt Offerte generator
19
Systemen op de markt
20
Uitdagingen Goede DMC’s vinden die ook nog eens betrouwbaar zijn
Aansprakelijkheden regelen ( ook binnen ANVR verband ) Hoe weet de klant wat DP voor hem inhoudt? Ziet de klant de toegevoegde waarde als het reisburo DP aanbiedt of gaat hij toch kijken of het elders goedkoper kan? Wat als een DP onderdeel uitvalt? Aansluiten van systemen Goede administratieve afhandeling Boekingsformulieren met alle relevante informatie voor de klant per onderdeel duidelijk gespecificeerd Grote buitenlandse spelers kunnen op deze markt induiken Touroperator - Reisbureau
21
Touroperators Flexreizen X- boekingen Duitsland De Jong Intra – DMC’s
22
De Klant De klant verwacht een voor hem passende reis
De klant verwacht de juiste prijs voor zijn reis, dit hoeft niet altijd de goedkoopste te zijn! Je kunt de klant niet in hokjes plaatsen Klant is hybride – maakt iedere keer zijn keus Klantloyaliteit moet omhoog DP eerst voornamelijk Verre Reizen + Stedenreizen DP steeds meer voor de Strandvakanties in Europa – dit aandeel stijgt het snelst! Standaardpakketreis is passé Klant is leading – aanbod gedreven naar vraag gedreven User Generated Content - Travel Samengestelde reis verzekering afsluiten!
23
Toekomst
24
Toekomst
25
Toekomst Gebeurtenissen OAD zorgen voor stroomversnelling
Reisburo’s die niet mee gaan zullen ophouden te bestaan De vraag is wie er overleefd? Touroperator of Reisagent? Specialisatie zal een vlucht nemen Klant zal centraal moeten ( blijven ) staan Customer journey MRO – Salesworks – Bynamics gegevens - Contact momenten Meer uit klant gegevens – project klant Social Media
26
Toekomst
27
Onderzoeken
28
Toekomst De Crisis steeds minder invloed! Reisbedrijf = VakantieXperts Geweldige branche – nooit saai Juiste product, juiste plaats, juiste prijs, juiste personeel! Klanten gunnen je de handel – Local Hero – klant thuis bezoeken Ontzorgen Aanbeveling door klanten - klantwaarderingen Blijven investeren in je mensen! Reisburo’s moeten af van stoffig imago en wellicht van de naam! Belevingsruimte Uitbreiden regionale bekendheid - marktsituatie Survival of the fittest ----- Notulen ( :52) ----- Groeien volgend jaar met 4% Kosten per kantoor dalen
29
Toekomst
30
Brancheorganisaties ANVR – SGR
31
Vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.