Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdTania Vermeiren Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Kwaliteit verzekerd Ger van der Wal, 8 september 2011, Delft
2
2 Van bruggen bouwen Naar bruggen kopen
3
3
4
4 1991, Tjebbe Visser tegen VGBouw: “Als jullie NEN-ISO 9000 hebben, dan heb ik geen opzichters meer”
5
Afspraak met Bouwend NL Bedrijven nemen VGV / TIS over Verbreding VGV richting utiliteitsbouw Completering vraagverbreding richting TIS SCB bij RWS 5 Verzekerde garantie bij ProRailEKB bij RWS Het idee Samenwerkingsmodel van VOCB, RWS, ProRail 1991 1997 ISO 9000 van Tjebbe Visser Traditioneel toezicht in een nieuw jasje 20002001 Op zoek naar incentives Borgen rechtmatigheid Eerste werken met TIS (VGV nog niet) 2008 2006 VGV via banken in DBFM-contracten 20102011
6
6 De “oude” regelgeving De opdrachtgever is verantwoordelijk voor de door de aannemer geleverde kwaliteit
7
7 De nieuwe regeling De aannemer is niet verantwoordelijk, tenzij het zijn schuld is en de opdrachtgever het niet heeft gezien en het ook niet had moeten zien. Conclusie: des te meer toezicht des te meer aansprakelijk. In de UAVgc ligt de bewijslast nog steeds bij de opdrachtgever.
8
8 Traditionele relaties Opdrachtgever Toezicht door: Architect Ingenieursbureau Constructeur Bouwbedrijf Aanwijzingsbevoegdheid Opdracht Contract Wie is verantwoordelijk voor de kwaliteit? Werkingsgebied UAV - UAVgc
9
9 Huidige situatie Opdrachtgever Bouwbedrijf Contract Verzekeraar TIS Polis Rapportage Contract Werkingsgebied UAV - UAVgc
10
10 Relaties met VGV Opdrachtgever Bouwbedrijf Contract Verzekeraar TIS Polis Rapportage Contract Werkingsgebied UAV - UAVgc
11
11 Bij aanbesteding:* Goede aannemer; lage premie * Matige aannemer; hoge premie * Slechte aannemer; niet verzekerbaar Bij oplevering:Geen polis, geen oplevering De incentives De aannemer De “TIS” Bij schade:Een hoop uit te leggen aan de verzekeraar Ons voordeel Bij aanbesteding:Een “automatische” zwarte lijst Bij uitvoering:Een toezichthouder met incentives Bij oplevering:Meer zekerheid dat “het goed is” 10 jaren garantie
12
12
13
13 Kosten Traditioneeltechnisch toezicht3% VGV0,5% - 1,5% TIS0,5% - 1,5% SAMEN1% - 3% CAR0,25% - 0,6% Faalkosten8% Het gaat niet om de kosten het gaat om het incentive en het voorkomen van “gedoe”
14
14 Wat bij het oude blijft De rol van de directievoerder De communicatie met de omgeving De zorg voor veiligheid en milieu De zorg voor de gevraagde functionaliteit De zorg voor de beheersing van buitendienststellingen De zorg voor vergunningen Eigenlijk alles wat niet te maken heeft met technische levensduur
15
15 Wat is er nog te ontwikkelen VGV en CAR in één polis (Spoorse) Systemen Aanleg VGV nu Constructies Gebouwen + de installaties
16
16 Contactwww.prorail.nl aki@prorail.nl 088 231 6081 www.aanbesteden.prorail.nl Dank voor uw aandacht Ger van der Wal www.tenderned.nl
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.