De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Dit artikel verscheen op zaterdag 23 juli 2011 in fd.weekend. De afbeelding (op A4 formaat) is te downloaden als PowerPoint-bestand en kan worden afgedrukt.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Dit artikel verscheen op zaterdag 23 juli 2011 in fd.weekend. De afbeelding (op A4 formaat) is te downloaden als PowerPoint-bestand en kan worden afgedrukt."— Transcript van de presentatie:

1 Dit artikel verscheen op zaterdag 23 juli 2011 in fd.weekend. De afbeelding (op A4 formaat) is te downloaden als PowerPoint-bestand en kan worden afgedrukt in een leesbare versie. Ewold de Bruijne van Brightmen and Coolwords legde voor De Slegte het contact met Het Financieele Dagblad. Tekst van het artikel: Tegenwind Leren van tegenslagen 'Onze webwinkel heeft de fysieke boekenwinkels gered‘ Rutger Betlem Foto: Peter Boer Boekenbedrijf De Slegte heeft lastige jaren achter de rug. Directeur Ron Mulders (51) haalde een bezem door oude structuren bij het familiebedrijf. ‘Zomer 2007 kwam ik in dienst bij De Slegte. Ik trof een bedrijf aan met een heel eigen karakter, veel betrokken mensen, maar het was k een bedrijf met een eigenzinnige manier van werken. De ondernemingwas wat rommelig georganiseerd. Sturing vanuit het hoofdkantoor werd niet altijd strak opgevolgd. Het was... hoe zeg je dat aardig? nogal ambachtelijk.' 'Nu is de onderneming veel strakker georganiseerd. Onze financiële man kan me van week tot week melden hoe we ervoor staan. Voorheen duurde dat maanden. We wisten niet hoe goed of hoe slecht we het deden. Ook het inkoopbeleid was rommelig. Enorme partijen kwamen pieksgewijs binnen. Dat leidde ook tot een enorme piek in de kasstromen. Dat is nu veel beter georganiseerd. Daardoor kunnen we de kasstromen veel beter voorspellen. Ook is de balanspositie verbeterd. Er zat nogal wat vreemd vermogen in het bedrijf. Er waren forse schulden bij bank en fiscus en een hoog crediteurensaldo. Nu is de balans een stuk korter. We hebben vooral geïnvesteerd in overzicht en hebben daardoor meer grip op de zaken, er is rust in het bedrijf.' 'In 2006 zijn er zeven winkels afgestoten. Begin juli van dit jaar viel het doek voor Brussel. Er zijn nu nog 26 winkels op A-locaties over. Of we daar wel moeten zitten, vind ik op dit moment niet zo'n relevante vraag. Zolang we er wat kunnen verdienen, en dat lukt in nagenoeg alle steden alleszins redelijk, dan is er geen reden om daarover na te denken.' 'Wel zouden we meer gas willen geven op het restylen van de winkels en het opbouwen van een onlinedatabase van het assortiment. Onze balanspositie is niet briljant. Willen we deze vernieuwingen doorvoeren, dan moet er kapitaal bij. In 2010 is er gezocht naar een financier. Uiteindelijk zijn we er niet in geslaagd een strategische partner te vinden. We redden ons prima, maar blijven op zoek naar extra financiering.' 'Een gemiddeld boek bij De Slegte kost tussen de € 8 en de € 12. Dat is de bulk. Ons personeel richtte zich echter het liefst op het luxe, antiquarische, segment. Dat zag je ook terug bij de onlinewinkel. Het personeel ging op de stoel van de antiquair zitten. Leuk. En het laat zien dat we ook écht verstand van boeken hebben, maar het is niet relevant voor het merendeel van ons publiek. Zowel in de winkel als op internet moeten wij juist de massa bereiken. Eind 2009 is de onlinestrategie gewijzigd. We voegen nu zo'n honderdduizend boeken per maand toe aan het online-assortiment. Ongeveer 30% van het totale assortiment staat online. We hebben op dit moment niet het geld en de mensen om dat snel te laten groeien. Zonde. Want het is juist de internetomzet die sterk in de lift zit. Tweedehands in de winkel is moeizaam, maar online kun je heel gericht zoeken. Dat zorgt voor nieuwe klanten, ook in de winkel. Inmiddels komt zo'n 15% van de totale omzet vanuit de webwinkel. Internet heeft de fysieke winkels gered. Als Mozes niet naar de berg komt, dan moet het maar andersom. Daarbij worden we geholpen door een sterk merk, dat heeft ook waarde in de virtuele wereld. De ontwikkelingen zijn sneller gegaan dan gedacht.' 'Voor ons viel alles op het juiste moment in elkaar. Toch denk ik achteraf dat we sneller gas hadden kunnen geven op internet. Bij De Slegte was er iets te veel passie voor het boek. Dat hebben we de afgelopen tijd gecombineerd met een aantal vrij rudimentaire beginselen van normale bedrijfsvoering. Mijn belangrijkste les: loop niet weg bij je roots. De kern van ons bedrijf is goed, daar hebben we nieuwe activiteiten omheen ontwikkeld. Factbox De Slegte Activiteit: Boekhandel Opgericht: begin 20ste eeuw Hoofdkantoor: Amsterdam Eigenaar: Jan Bernard de Slegte Directeur: Ron Mulders Totale omzet: € 25 mln Verwachte omzet webwinkel in 2011: €4 mln fd.weekend zaterdag 23 juli 2001 - mede tot stand gebracht door bemiddeling van Ewold deBruijne www.bmcw.nl


Download ppt "Dit artikel verscheen op zaterdag 23 juli 2011 in fd.weekend. De afbeelding (op A4 formaat) is te downloaden als PowerPoint-bestand en kan worden afgedrukt."

Verwante presentaties


Ads door Google