De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Door Saskia de Laat Twitter voor ZZP & MKB. Inhoud training  Twitter  Twitter: wie & wat  Het nut van Twitter  Aan de slag met Twitter  Twitter Do’s.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Door Saskia de Laat Twitter voor ZZP & MKB. Inhoud training  Twitter  Twitter: wie & wat  Het nut van Twitter  Aan de slag met Twitter  Twitter Do’s."— Transcript van de presentatie:

1 Door Saskia de Laat Twitter voor ZZP & MKB

2 Inhoud training  Twitter  Twitter: wie & wat  Het nut van Twitter  Aan de slag met Twitter  Twitter Do’s & Don’ts  Twitter: de risico’s  Twitter & reclame  Succesvoorbeelden & inspiratie  Een paar laatste tips

3 Microblogging TWITTER

4 Twitter: Wat is het?

5  Twitter = Microblogging.  voegt functionaliteiten van e-mail, chat, sms, blogging samen.  Principe zit ook in Social Networks (Hyves www, Facebook Wall etc.) en Social Networking Software  “What’s happening?”  Waar ben je mee bezig?

6 Wie gebruikt Twitter? In tegendeel tot wat wordt gedacht, wordt Twitter in Nederland niet het meest door jongeren, maar door de leeftijdsgroep 26 t/m 45 jaar gebruikt. Bron: Twitteronderzoek 2010, Contentgirls.nl

7 Wat is het nut van Twitter? Bron: Twitteronderzoek 2010, Contentgirls.nl

8 Wat is het nut van Twitter?  Persoonlijk  Vermaak!  Personal branding, zelfpromotie  Bron van inspiratie  Vragen stellen en anderen helpen: #durftevragen  Snel online (of intern) netwerk opbouwen  Alternatief voor RSS-feeds: makkelijk nieuws volgen  Reageren op, delen en doorsturen van tekst/foto’s/film/bestanden  Weten waar collega’s, vakgenoten en vrienden mee bezig zijn (en andersom)  Op de hoogte blijven van het laatste vak- of branchegerelateerde nieuws

9 Wat is het nut van Twitter?  Zakelijk  Communicatiekanaal  Bedrijf promoten  Betere vindbaarheid bedrijf(snaam) via Google  (potentiële) klanten vinden  Daar zijn waar je doelgroep is  Snel communiceren binnen je doelgroep  Dichtbij het nieuws: real-time nieuws delen en inspelen op actuele ontwikkelingen  Doelgroep/klanten betrekken bij beslissingen  Gezicht geven aan het bedrijf  Scala aan mogelijkheden op het gebied van marketing/branding  Webcare

10 Wat is het nut van Twitter?  Meest gehoorde tegenargumenten  Ik heb geen tijd  Information overload  Privacy  ROI & accountability is onbekend  Onbeheersbaarheid  Oninteressante informatie Bron: Twitteronderzoek 2010, Contentgirls.nl

11 Wat is het nut van Twitter? Belangrijk! Begin alleen met Twitter als het je leuk en nuttig lijkt en als je er gedurende een paar maanden flink wat tijd in wil steken! Dat geldt overigens voor alle sociale media. Belangrijk! Begin alleen met Twitter als het je leuk en nuttig lijkt en als je er gedurende een paar maanden flink wat tijd in wil steken! Dat geldt overigens voor alle sociale media.

12 Aan de slag met Twitter. Aan de slag met Twitter in 5 stappen  Stap 1. Account aanmaken  Stap 2. Mensen volgen  Stap 3. Twitter gebruiken  Stap 4. Gevolgd worden  Stap 5. Gebruik optimaliseren

13 Aan de slag met Twitter. Stap 1. Stap 1. Account aanmaken 1. Naam kiezen; max. 15 tekens 2. Wachtwoord kiezen liefst met letters, hoofdletters & tekens 3. Vindbaarheid via e-mailadres ja of nee 4. Updates via mail ja of nee 5. Kies voor open of gesloten (slotje) 6. Profiel opmaken. Kleur/achtergrond etc.

14 Aan de slag met Twitter. Stap 1. 3 Tips voor het kiezen van een goede twitter- naam:  Merk of bedrijfsaccount vs. persoonlijk account. Overweeg goed.  Kies een naam die omschrijft wat je verkoopt. Bijv. “aannemer” of je productnaam.  Kies een naam die makkelijk te onthouden en te spellen is.

15 Aan de slag met Twitter. Stap 2. Stap 2. Mensen volgen 1. Zoeken op interesse 2. Adresboek G-mail of LinkedIN inlezen 3. Zoeken op naam

16 Aan de slag met Twitter. Stap 3. Stap 3. Twitter gebruiken 1. Updaten  Update (tweet) intypen: What’s happening? Max. 140 tekens  In je timeline zie je je eigen updates en die van mensen die je volgt  Op avatar of (@)‘naam’ klikken geeft profiel van die persoon & overzicht updates

17 Aan de slag met Twitter. Stap 3. Wil je meer weten over de tweet of bijvoorbeeld een attachment bekijken? Selecteer de tweet en klik op het pijltje >

18 Aan de slag met Twitter. Stap 3. 2. Interactie  Reageren met Reply. Doorsturen met ReTweet (RT).  Verschil tussen AutoReTweet (met retweetknop) en handmatige ReTweet  Iemand (ver)noemen in een tweet: Mention (@writeaholic_nl)  @‘naam’ aan begin tweet: zien alleen mensen die jou én @‘naam’ volgen  @‘naam’ ergens anders in de tweet: zien al je followers in hun timeline  Meerdere @‘namen’ in 1 tweet: zien al je followers in hun timeline  DM = (Direct) Message = privé bericht. Kan alleen als de ander jou volgt.  Bekijk je @mentions om (real time) te zien waar je wordt vermeld in een tweet. Ook van mensen die je niet volgt.

19 Aan de slag met Twitter. Stap 3. 3. Haal meer uit je tweets  URL’s toevoegen.  Verwijs zo veel mogelijk naar bronnen (artikel, plaatje, video)  Gebruik een url shortener zoals www.bit.ly zodat je verwijzing binnen de 140 tekens pastwww.bit.ly  Video en foto embedden.  Flickr, Plixi, TwitPic, TwitVid, Vimeo, yfrog en YouTube.  Onderwerp aan je tweets toekennen.  Gebruik #tags (hashtags) zoals: #socialmedia #nos

20 Aan de slag met Twitter. Stap 4. Stap 4. Gevolgd worden Aantal followers is geen doel op zich! Belangrijker is:  Type followers (bedrijven, klanten, collega’s, familie)  Relatie met je followers (interactie, doelgroep)

21 Aan de slag met Twitter. Stap 4. Tips om aantal followers te vergroten.  Ben snel, up-to-date, uniek en interessant. Meer Retweets. Meer followers.  Communiceer je Twitteraccount!  Persoonlijk: op je blog, Facebook, LinkedIn.  Zakelijk: in reclame-uitingen, andere social media, integreer in je website etc.  Ben interactief. Alleen zenden = niet interessant om te volgen. Vraag, help, antwoord, bedank.  Volgen leidt (soms) tot Refollow.  Zorg voor toegevoegde waarde. Zeker als bedrijf/merk. ReTweet acties, aanbiedingen, waardebonnen, klantenservice etc.  FollowFriday #FF

22 Aan de slag met Twitter. Stap 5. Stap 5. Gebruik optimaliseren o Zoeken met TwitterSearch en op #hashtags

23 Aan de slag met Twitter. Stap 5. o Shortkeys gebruiken met ?

24 Aan de slag met Twitter. Stap 5. o Apps gebruiken (mobile)  Er zijn diverse apps voor BlackBerry, Symbian, Android & iPhone  Mobile twitter voor overige telefoons o Lists maken  Real time updates van tweeps in de lijst

25 Aan de slag met Twitter. Stap 5. o Software gebruiken. Bijv. CoTweet & Hootsuite  meerdere accounts tegelijk managen  filteren op onderwerp of #tag bijvoorbeeld ‘aannemer’ of ‘menstruatie’  followers categoriseren  automatisch URLs inkorten  tweets inplannen (scheduling)  tweets doorverwijzen  analytics

26 Aan de slag met Twitter. Stap 5. o Koppelingen met andere sociale media  Twitter en Facebook (via applicatie)  Twitter en Hyves (www)  Twitter en LinkedIn (instellen op LinkedIn, #in of #li) o Natuurlijk ook embedden in homepagina van je website: “Softcup op Twitter”

27 Twitter. Do’s & Don’ts. Do’sDon’ts Gebruik twitternaam + eigen naamTe veel/vaak tweeten Volg gerichtSchreeuwen, capitalen gebruiken Niet negatief zijn: opbouwend kritischAantal followers = geen wedstrijd Interactie is een must!Automatische DM/reply Vergeet de persoonlijke noot nietBedrijfsgevoelige informatie tweeten Laat zien wie je bent, ben oprecht en blijf authentiek Niet reageren, alleen push Update regelmatig. Inactieve accounts zijn niet interessant. Reclame maken. Zo af en toe is oké, op regelmatige basis is not done. Bedank en geef creditsVage, nietszeggende tweets Waarde: tweet to the point, nuttig en duidelijk.Timelinevervuiling Kijk regelmatig bij je @mentionsGeen (correcte) bronvermelding (bij RT)

28 Twitter: de risico’s Safe Tweeting  Denk na voordat je tweet, deleten is soms te laat  Iedereen kan jou en je tweets (tot in de eeuwigheid) vinden  Niet alle informatie op Twitter is te vertrouwen (hoaxes ING en #carglasszuigt)  Wees voorzichtig met openen van verkorte URL’s  Niet iedereen is wie hij zegt te zijn  Als je laat weten waar je bent (foursquare): inbrekers! www.pleaserobme.comwww.pleaserobme.com  Tweet geen (e-mail)adres of telefoonnummer  Tweets over vrienden/familie, willen ze dat wel?  Spam. Vertrouw niet alle DM’s. Check altijd de afzender.  Hackers: kies een sterk wachtwoord  Pas op voor phishing websites: log alleen in op Twitter.com of betrouwbare apps.

29 Twitter & Reclame Op dit moment mag alles (nog), maar: Twitter is een sociaal medium!  Communicatie = direct tussen mensen. Wees dus ook persoonlijk. Gebruik ‘wij, ik, onze’ en noem je naam.  Ga na waarom mensen twitteren; sluit aan bij die behoefte.  Added value = key. What’s in it for me? Shareability.  Vraag je af ‘zou ik dit interessant vinden?’  Pas tone of voice aan. Niet te wervend.  Niet te vaak. Niet te veel.

30 Twitter. Inspiratie.  Twedding. Het eerste TwitterhuwelijkTwitterhuwelijk  HP Twitter ambassadors program.  Politie Brabant Zuid-Oost: twitterende journalisten  Disney vs. Melanie Notkin www.savvyauntie.comwww.savvyauntie.com  @weekendjeweg @weekendjeweg  Illustratie afstudeerscriptie Saskia de Laatafstudeerscriptie Saskia de Laat

31 Twitter. Inspiratie.

32 Twitter. Nog een paar laatste tips.  Bepaal eerst of Twitter het juiste kanaal is. Waar is je doelgroep?  Besef dat het om mensen gaat!  Durft te vragen en te leren. Twitter is een sociale community, men is bereid te helpen. #durftevragen  Wees netjes, typ correct Nederlands en ben positief.  Neem de tijd!

33 Questions ? Voor meer informatie over de workshops & trainingen van Saskia de Laat, stuur een mail naar sdelaat@gmail.com of tweet via @writeaholic_nl.sdelaat@gmail.com@writeaholic_nl


Download ppt "Door Saskia de Laat Twitter voor ZZP & MKB. Inhoud training  Twitter  Twitter: wie & wat  Het nut van Twitter  Aan de slag met Twitter  Twitter Do’s."

Verwante presentaties


Ads door Google