De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Vis van het Jaar 2007 Berlare, 26 april.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Vis van het Jaar 2007 Berlare, 26 april."— Transcript van de presentatie:

1 Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Vis van het Jaar 2007 Berlare, 26 april

2 Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Voorstelling Vis van het Jaar 2007 Siska Bourgeois, voorzitster Sectorgroep Visserij VLAM

3 Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Keuze Vis van het Jaar: principes  In overleg met volledige vissector : producent en handel.  Link met Belgische visserij.  Geen bedreigde vissoort.  Aanbod kan voldoen aan een stijgende vraag.  Vlotte beschikbaarheid in verkooppunten of potentieel.  Jaarlijks andere vissoort.

4 Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw  Raja spp.  Kraakbeenvis  Stekelrog, keilrog, sterrog, vleet en zandrog Rog - Vis van het Jaar 2007

5 Evolutie van de penetratie van rog per regio Sinds 2004 daalt het aantal rogkopende gezinnen. Vooral in Vlaanderen is er een gestage daling.

6 Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Penetratie van rog, platte zeevis en totaal zeevis per regio in 2006 Totaal BelgiëVlaanderenBrussel Wallonië Rog7,2% 7,2% 7,5% 7,1% Platte zeevis25,9% 26,1% 27,5% 25,2% Totaal zeevis58,2% 59,6% 55,1% 57,0%

7 Het marktaandeel van rog binnen verse zeevis Marktaandeel in volume Marktaandeel in waarde Het volumeaandeel van rog is bijna 5%. Het waardeaandeel is iets lager omdat de rog een goedkopere vissoort is.

8 Hoe evolueert de gemiddelde prijs van rog? Evolutie van de gemiddelde prijs van rog €/kg jaar

9 Hoe vaak wordt zeevis, platte zeevis en rog gekocht? De rog wordt iets meer dan 2x per jaar gekocht. Een gemiddelde Belg die zeevis koopt, koopt daarentegen 7 keer per jaar verse zeevis.

10 Hoe vaak kopen rogkopers zeevis, platte zeevis en rog? De rogkoper koopt iets meer verse zeevis dan gemiddeld.

11 Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Economische aspecten Vis van het Jaar 2007 Ben Desmyter Consulent Rederscentrale

12 Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Enkele begrippen  Rederscentrale “ Producentenorganisatie en beroepsvereniging der Belgische reders ter zeevisserij”  Belgische vloot “honderdtal vaartuigen die onder Belgische vlag varen”

13 Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Vis van het jaar 2007  Korte biologische schets  Vangstregeling  Economisch belang van de rog  Prijs van de dag

14 Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Biologische schets  kraakbeenvissen  karakteristieke stompe snuit  bodembewoners  voedsel: kreeftjes, weekdieren, kleine visjes en plankton  heel veel soorten verschillende roggen  voortplanting: via eikapsels die soms na een storm terug te vinden zijn op het strand

15 Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Vangstregeling  Situeringskaart:  EU-vangstregeling:  Noordzee en Noorse Zee: max. 25% van de totale vangst  Andere gebieden: onbeperkt (niet-gequoteerd!)

16 Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Het economisch belang van rog  Aanvoer  Prijs  Economische waarde

17 Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Aanvoer  Constante aanvoer tijdens het jaar

18 Aanvoer  Evolutie door de jaren heen

19 Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Aanvoer  Rog in grote hoeveelheden aangevoerd  In 2006: 1.757 ton rog  In 2005 en 2006: 3de grootste aanvoer op Belgische markt!  Na tong en schol

20 Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Prijs  Prijsevolutie 2001-2006

21 Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Prijs  Prijs volgens grootteklasse

22 Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Economische waarde  Fors stijgende economische waarde  In 2006: 3,3 miljoen euro  Sinds 2001: stijging met liefst 62%  Combinatie van stijgende aanvoer en prijs  Sterke pijler op Belgische markt  In 2005 en 2006: 7de plaats!  Na tong, schol, kabeljauw, tarbot, tongschar en zeeduivel

23 Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Eindconclusies  Promotie voor sector heel belangrijk  Kwaliteit  Professionaliteit  Duurzaamheid - strikte controles - 80% uit niet beschermde gebieden! - Belgische visser integreert milieuvriendelijke innovaties - dynamische vloot

24 Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Culinaire en gastronomische aspecten  Dirk de Prins Culinair journalist  Guy Van Cauteren Chef-kok ‘t Laurierblad

25 Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Rog - Vis van het Jaar 2007


Download ppt "Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Vis van het Jaar 2007 Berlare, 26 april."

Verwante presentaties


Ads door Google