Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJohannes Bogaerts Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Vis van het Jaar 2007 Berlare, 26 april
2
Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Voorstelling Vis van het Jaar 2007 Siska Bourgeois, voorzitster Sectorgroep Visserij VLAM
3
Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Keuze Vis van het Jaar: principes In overleg met volledige vissector : producent en handel. Link met Belgische visserij. Geen bedreigde vissoort. Aanbod kan voldoen aan een stijgende vraag. Vlotte beschikbaarheid in verkooppunten of potentieel. Jaarlijks andere vissoort.
4
Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Raja spp. Kraakbeenvis Stekelrog, keilrog, sterrog, vleet en zandrog Rog - Vis van het Jaar 2007
5
Evolutie van de penetratie van rog per regio Sinds 2004 daalt het aantal rogkopende gezinnen. Vooral in Vlaanderen is er een gestage daling.
6
Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Penetratie van rog, platte zeevis en totaal zeevis per regio in 2006 Totaal BelgiëVlaanderenBrussel Wallonië Rog7,2% 7,2% 7,5% 7,1% Platte zeevis25,9% 26,1% 27,5% 25,2% Totaal zeevis58,2% 59,6% 55,1% 57,0%
7
Het marktaandeel van rog binnen verse zeevis Marktaandeel in volume Marktaandeel in waarde Het volumeaandeel van rog is bijna 5%. Het waardeaandeel is iets lager omdat de rog een goedkopere vissoort is.
8
Hoe evolueert de gemiddelde prijs van rog? Evolutie van de gemiddelde prijs van rog €/kg jaar
9
Hoe vaak wordt zeevis, platte zeevis en rog gekocht? De rog wordt iets meer dan 2x per jaar gekocht. Een gemiddelde Belg die zeevis koopt, koopt daarentegen 7 keer per jaar verse zeevis.
10
Hoe vaak kopen rogkopers zeevis, platte zeevis en rog? De rogkoper koopt iets meer verse zeevis dan gemiddeld.
11
Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Economische aspecten Vis van het Jaar 2007 Ben Desmyter Consulent Rederscentrale
12
Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Enkele begrippen Rederscentrale “ Producentenorganisatie en beroepsvereniging der Belgische reders ter zeevisserij” Belgische vloot “honderdtal vaartuigen die onder Belgische vlag varen”
13
Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Vis van het jaar 2007 Korte biologische schets Vangstregeling Economisch belang van de rog Prijs van de dag
14
Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Biologische schets kraakbeenvissen karakteristieke stompe snuit bodembewoners voedsel: kreeftjes, weekdieren, kleine visjes en plankton heel veel soorten verschillende roggen voortplanting: via eikapsels die soms na een storm terug te vinden zijn op het strand
15
Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Vangstregeling Situeringskaart: EU-vangstregeling: Noordzee en Noorse Zee: max. 25% van de totale vangst Andere gebieden: onbeperkt (niet-gequoteerd!)
16
Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Het economisch belang van rog Aanvoer Prijs Economische waarde
17
Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Aanvoer Constante aanvoer tijdens het jaar
18
Aanvoer Evolutie door de jaren heen
19
Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Aanvoer Rog in grote hoeveelheden aangevoerd In 2006: 1.757 ton rog In 2005 en 2006: 3de grootste aanvoer op Belgische markt! Na tong en schol
20
Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Prijs Prijsevolutie 2001-2006
21
Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Prijs Prijs volgens grootteklasse
22
Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Economische waarde Fors stijgende economische waarde In 2006: 3,3 miljoen euro Sinds 2001: stijging met liefst 62% Combinatie van stijgende aanvoer en prijs Sterke pijler op Belgische markt In 2005 en 2006: 7de plaats! Na tong, schol, kabeljauw, tarbot, tongschar en zeeduivel
23
Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Eindconclusies Promotie voor sector heel belangrijk Kwaliteit Professionaliteit Duurzaamheid - strikte controles - 80% uit niet beschermde gebieden! - Belgische visser integreert milieuvriendelijke innovaties - dynamische vloot
24
Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Culinaire en gastronomische aspecten Dirk de Prins Culinair journalist Guy Van Cauteren Chef-kok ‘t Laurierblad
25
Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Rog - Vis van het Jaar 2007
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.