Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdHelena Abbink Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Railverkeerslawaai: in de greep van Europa (?) 13.30 uur: Opening 13.45 uur: Europese Geluidpolitiek (Mads Bergendorff, Internationale Unie van Spoorwegen UIC) 14.15 uur: De richtlijn omgevingsgeluid 15.00 uur: Bronbeleid 15.30 uur: Handhaving en bewijsvoering 15.50 uur: Strategie 16.15 uur: Vragen&Discussie 16.30 uur: Borrel en bezoek van de stands
2
Van kracht sinds 25 juni 2002 Nationale wetgeving blijft (grotendeels) gelden: geluid bij ontvanger aan nat. grenswaarden gebonden wél van etmaalwaarde L etm naar uniforme dosismaat L den Europese Richtlijn 2002/49/EG EU Richtlijn regelt: rapportage en actie (toek.) grenswaarden voor geluidproductie (vliegtuigen, auto’s, treinen, machines) 18 juli 2006
3
Europese Richtlijn 2002/49/EG “Verplichting” voor de lidstaten 60.000 treinen/jr 60.000) 30.000 treinen/jr) 30.000)
4
“belangrijke” spoorwegen Geen data <30.000 30.000 60.000 treinen/jaar legenda
5
Geluidkartering: wensen, mogelijkheden Saskia Bol
6
EU RICHTLIJN 2002/49/EC 25 juni 2002: “ een weergave van gegevens omtrent een bestaande of voorspelde geluidssituatie in termen van een geluidbelastingsindicator, overschrijding van een geldende relevante grenswaarde, aantal blootgestelde personen in een bepaald gebied, aantal woningen dat in een bepaald gebied blootgesteld is aan bepaalde waarden van een geluidbelastingsindicator “ GELUIDBELASTINGSKAART
7
GELUIDBELASTINGSKAART ALS WEERGAVE (1)
8
GEOGRAFISCH INFORMATIE SYSTEEM (1) Bronvariabelenverkeersintensiteitsnelheid samenstelling cat.-en spoortype (schermen ?) Omgevingsvariabelen ligging waarneempunten gebouwenbodemgebieden(Schermen?)
9
GEOGRAFISCHE INFORMATIE SYSTEMEN (2) bronvariabelen omgevingsvariabelen rekenhart Geluidbelastingen beleidsinformatie Topo-info automatisch optimalisatie
10
CONCLUSIES Presentatiekaarten Geluidbelastingskaarten zijn niets nieuws Toepassing is wél nieuw Behoefte aan standaardisatie GIS Behoefte aan richtlijnen
11
Harmonoise Margreet Beuving
12
Harmonoise Uniform rekenmodel Brede acceptatie in Europa Uniforme dosismaat
13
Schall03 Nord2000 RVS NMPB CRTN RMV Harmonoise Schall03 Nord2000 RVS NMPB CRTN RMV F GB D NL I DK N S PL Harmonoise
14
Geluid productie Geluid overdracht Geluid ontvangst Uniform rekenmodel
15
± 1 dB Toepassingen Harmonoise ± 10 dB maatregelen mapping maatregelen
16
Geluidactieplannen Paul van der Stap
17
Geluidactieplan begint bij geluidbelastingskaart Strategies and Tools to Assess and Implement noise Reducing measures for Railway Systems Emissie 2010 dB(A) Stairrs wp1
18
Doel Strategische geluidbelastingskaart De levering van de strategische geluidbelastingskaarten heeft een driedelig doel: Zij vormen de basis voor de aan de commissie toe te zenden gegevens Zij zijn een bron van informatie voor de burger Zij vormen een basis voor de actieplannen
19
Tijdlijn levering conform EU-richtlijn Inwerkingtreding richtlijn 2005 Bepaling aglomeraties & spoorwegen [A] Peiljaar [A] Levering strategische geluidsbelastings kaarten [A] Bepaling aglomeraties & spoorwegen [B] Peiljaar [B] Levering strategische geluidsbelastings kaarten [B] Update elke 5 jaar [A} = ruime norm, aglomeraties>250.000 inwoners, spoorlijnen >60.000treinen/jaar [B] = krappe norm, aglomeraties>100.000 inwoners, spoorlijnen >30.000treinen/jaar Actieplan [A]Actieplan [B] 1 jaar!! 2002 2013 2012 2011 2010 2008 2007 2006
20
Eurano 2001 software Kosten: Euro Baten: afname gehinderden Bronmaatregel: wieldempers, slijpen, K-blok schermen wetgeving Geluid situatie NL - Scenario’s - EU richtlijn Voldoet scenario aan eis? actieplan Harmonoise model
21
Resultaat Kosten-baten analyse : een actieplan! actieplan Kosten: Euro Baten: afname gehinderden
22
Voorbeeld actieplan Scenario met beste kosten-baten verhouding scenario dat voldoet aan reductie eis gehinderden scenario dat voldoet aan maximum aantal woningen boven 60 dB(A) Scenario berekening binnen 2 dagen!
23
PRESTATIES DOOR INNOVATIES
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.