Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdErika Pauwels Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
V ERNIEUWD STUDIEAANBOD VAN HET 1 STE LEERJAAR A 2014-2015
2
W IJZIGINGEN STUDIEAANBOD 1 STE LEERJAAR A Waarom? 2 interesse talenten oriënteren observatie
3
S TUDIEAANBOD 2013-2014 1 STE LEERJAAR A Agro- en biotechnieken (ABIO) (SAG) Handel (SAG & SMK) Industriële wetenschappen (PEP) Latijn (SAG & SMK) Moderne wetenschappen (MW) (SAG & SMK) Nijverheid (PEP) Sociale en technische vorming (STV) (SAG & SMK) Techniek-wetenschappen (TW) (SMK) Voeding (PEP) 3
4
S TUDIEAANBOD 2014-2015 1 STE LEERJAAR A Agro- en biotechnieken (ABIO) (SAG) Exploratie (SAG) Industriële wetenschappen/STEM (PEP) Latijn (SAG & SMK) Moderne wetenschappen (MW) (SAG & SMK ) Nijverheid (PEP) Ondernemen (SAG & SMK) Sociale en technische vorming (STV) (SAG & SMK) STEM (SAG & SMK) Techniek-wetenschappen (TW) (SMK) Voeding (PEP) 4
5
B ASISVORMING IN HET 1 STE LEERJAAR A 5 27 lesuren: gelijk in alle klassen van het 1 ste leerjaar A Basisvorming Katholieke godsdienst2 aardrijkskunde2 Frans4 geschiedenis1 lichamelijke opvoeding2 muzikale opvoeding1 natuurwetenschappen2 Nederlands5 plastische opvoeding2 techniek2 wiskunde4 27
6
• Science, Technology, Engineering, Mathematics Wetenschappen, technologie, engineering, wiskunde Vlaams Actieplan STEM 2012-2020 (januari 2012) Rapport ‘Kiezen voor STEM’ (oktober 2012) Eindverslag ‘Secure’ (november 2013) • Een aantal jongeren verliest tussen 10 en 14 jaar de interesse in / motivatie voor STEM-vakken
7
• nieuwe keuze in 1 ste leerjaar A in SAG en SMK • voor leerlingen die een hoog abstractieniveau en lestempo aankunnen een uitgesproken interesse hebben in wetenschappen en technologie (4 uren STEM in keuzegedeelte)
8
LatijnSTEMMWIW/STEM 5 uren Latijn (incl. S.V.) 4 uren STEM1 uur Frans3 uren STEM- projecten 1 uur S.V.1 uur Engels (nieuw) 1 uur wiskunde 1 uur Nederlands1 uur S.V. 1 uur wiskunde 1 uur S.V. S.V.: sociale vaardigheden Vergelijking keuzegedeelte
9
Lessen ‘STEM’ projectmatig aan de slag met wiskunde, wetenschappen, technologie & ICT onderzoekend leren – wetenschappelijke methode
10
Lessen ‘STEM’ stimuleren van probleemoplossend denken verschil STEM (engineering) techniek voorbeeld: windmolen
11
Voorbeelden van STEM-projecten de zon de zaak Polly Meer
12
•jaarplan / lessenpakketten uitgewerkt door schooloverschrijdende vakwerkgroep •met hulp van externen: KULeuven Team Prof. Dr. Wim Dehaene (burgerlijk ir.) Thomas More Kempen Erwin Van de Put (STEMacademie) DPB Antwerpen Wim Peeters (pedagogisch begeleider fysica – wetenschappelijk werk)
13
‘Logische’ vervolgopleiding na 1 STEM 2 STEM (SAG + SMK) variant van basisoptie Moderne wetenschappen kwantitatieve verschillen: 2 STEM: 3 uren WW (wetenschappelijk werk) + 2 uren SEI (socio- economische initiatie) 2 MW: 2 uren WW + 3 uren SEI 1 uur informatica/Nederlands* kwalitatieve verschillen: verschil maken in 3 uren WW leerplan WW is opgebouwd volgens STEM-principes
14
‘Logische’ vervolgopleiding na 1 STEM 2 IW/STEM (PEP) aparte basisoptie – wel sterke profilering mogelijk voor leerlingen met een duidelijke voorkeur voor technologie: 3 uren elektriciteit + 4 uren mechanica 2 MW (SAG + SMK) voor wie alle keuzemogelijkheden voor de 2 de graad wil open houden voor wie de nadruk op wetenschappen & technologie niet meer hoeft
15
‘Logische’ vervolgopleiding na 1 STEM 2 TW (SMK) voor wie de interesse voor wetenschappen gebleven is voor wie het hoge abstractieniveau en tempo in talen niet meer hoeft 2 ABIO (SAG) voor wie de interesse voor wetenschappen gebleven is, vooral in de levende natuur (plant, dier, milieu) voor wie het hoge abstractieniveau en tempo in talen niet meer hoeft
16
‘Logische’ vervolgopleidingen na 2 STEM 3 ASO Wetenschappen (SDC + SMK) 3 TSO Industriële wetenschappen (SJG) ‘Wetenschappelijke’ TSO-doorstroomrichtingen 3 Biotechnische wetenschappen (SJG) 3 Bouw- en houtkunde (SJG) 3 Elektriciteit–elektronica (SJG) 3 Elektromechanica (SJG) 3 Techniek-wetenschappen (SMK) andere STEM-studierichtingen in TSO (zie www.onderwijskiezer.be)www.onderwijskiezer.be
17
profilering: wetenschappelijk-wiskundig met uitgesproken interesse voor technologie vak ‘technische activiteiten’ omgevormd tot ‘STEM-projecten’ (enkel in PEP)
18
Inhoudelijke vernieuwing praktijk omgevormd tot projectmatig aan de slag met engineering, wiskunde en ICT abstractieniveau afhankelijk van algemene vorming, niet van STEM-projecten (bv. wiskunde: hoog – talen: gemiddeld) (enkel in PEP)
19
1 uur Frans vervangen door 1 uur Engels (SAG + SMK) LatijnSTEMMW 4 uren Frans 5 uren Frans 0 uur Engels 1 uur Engels
20
nieuwe keuze in 1 ste leerjaar A op SAG voor leerlingen die zich willen voorbereiden op TSO in de 2 de graad geen uitgesproken voorkeur hebben voor een bepaald studiedomein een bewuste keuze willen maken voor een basisoptie in het 2 de leerjaar A: Agro- en biotechnieken, Bouw- en houttechnieken, Hotel-voeding, Mechanica-elektriciteit, Ondernemen, Sociaal en technische vorming, Techniek-wetenschappen eerst verkennen, dan pas kiezen
21
ExploratieABIO OndernemenSTV 4 uren exploratie2 uren agro- en biotechnieken 2 uren ondernemen 4 uren sociale en technische vorming 1 uur wiskunde1 uur vormen van exploratie 1 uur wiskunde1 uur S.V. 1 uur wiskunde 1 uur Engels 1 uur S.V. geen bijzondere focus focus op mens, natuur en milieu focus op ondernemen en handel focus op welzijn en maatschappij S.V.: sociale vaardigheden ABIO: agro- en biotechnieken STV: sociale en technische vorming Vergelijking keuzegedeelte
22
Lessen ‘Exploratie’ verkenning van studiedomeinen: mens, natuur en milieu welzijn en maatschappij technologie ondernemen sociale vaardigheden ICT in 2 blokken van 2 uren per week
23
Lessen ‘Exploratie’ permanente evaluatie o.w.v. de projectmatige aanpak doel: kennis maken met verschillende domeinen om in het 2 de leerjaar een juiste basisoptie te kiezen
24
‘Logische’ vervolgopleidingen na 1 Explo 2 Agro- en biotechnieken (SAG) 2 Bouw- en houttechnieken (PEP) 2 Hotel–voeding (PEP) 2 Mechanica–elektriciteit (PEP) 2 Ondernemen (Handel) (SAG – SMK) 2 Sociale en technische vorming (SAG – SMK) 2 Techniek-wetenschappen (SMK)
25
nieuwe naam voor studierichting ‘Handel’ (SAG + SMK) ook het vak ‘Handel’ wordt voortaan ‘Ondernemen’ genoemd enige inhoudelijke vernieuwing: 1 uur Engels i.p.v. 1 uur Frans in SMK (was reeds zo in SAG)
26
Rekening houden met abstractieniveau en interesse Brede interesse of nog geen keuze willen maken: Interesse in wetenschappen en technologie: 26 Abstractieniveau Theoretisch Praktisch Latijn Moderne wetenschappen Exploratie Abstractieniveau Theoretisch Praktisch STEM IW/STEM Techniek-wetenschappen Nijverheid
27
Interesse in landbouw, planten en dieren, natuur: Interesse in commerciële wereld, toerisme, media: 27 Abstractieniveau Theoretisch Praktisch Agro- en biotechnieken Abstractieniveau Theoretisch Praktisch Ondernemen
28
Interesse in verzorging, voedselbereiding, wooncultuur: Interesse in voeding, omgangsvormen, restaurants, hotels: 28 Abstractieniveau Theoretisch Praktisch Sociale en technische vorming Abstractieniveau Theoretisch Praktisch Voeding
29
A DVIES BIJ STUDIEKEUZE VOOR 1 STE LEERJAAR A Relax… Je kan niet verkeerd kiezen! De belangrijkste beslissing i.v.m. studiekeuze wordt pas gemaakt na het 2 de jaar. 29
30
V RAGEN ? 30
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.