Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJanne Verhoeven Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Door H. Prinsen en K.J. Terpstra
2
Signaleren en herkennen Ik zie, ik zie wat jij ook ziet Signaleringsinstrumenten De rol en de systematiek van de begeleider bij diagnosticeren en begeleiden Diagnosticeren Zelfvertrouwen en motivatie: waar kun je die halen? Autonomie, relatie en competentie INHOUDSTAFEL
3
Problemen signaleren door observatie Vraagt zekere deskundigheid Observator moet zich aan de kale feiten houden Na observatie kan je een diagnostisch gesprek voeren 5.1 SIGNALEREN EN HERKENNEN
4
Observeren is systematisch en doelgericht waarnemen van concreet, meetbaar gedrag. Een observatieverslag mag enkel feiten bevatten. 5.2 IK ZIE, IK ZIE WAT JIJ OOK ZIET
5
Door gebruik te maken van vragenlijsten kan de puber het een en ander over zichzelf vertellen. Hulpmiddel bij het formuleren van zijn zelfbeeld. 5.3 SIGNALERINGSINSTRUMENTEN
6
De begeleider moet laten merken aan de puber dat hij een richtingaanwijzer, een coach is Wat de puber nodig heeft, moet de begeleider hem aanbieden Een veilige atmosfeer is belangrijk Samen moeten er doelen worden opgesteld Een duidelijk welkom en afscheid is vereist 5.4 DE ROL EN DE SYSTEMATIEK VAN DE BEGELEIDER BIJ DIAGNOSTICEREN EN BEGELEIDEN
7
Op basis van de verzamelde informatie onderzoekt de begeleider via een diagnostisch gesprek wat een passende volgende stap kan zijn. 5.5 DIAGNOSTICEREN
8
De puberteit is een onzekere periode in het leven van de mens Toenemen vertrouwen puber Onzekerheid neemt af Pubers vergelijkbaar met in het nauw gedreven dieren Meer zelfvertrouwen geven door feedback 5.6 ZELFVERTROUWEN EN MOTIVATIE: WAAR KUN JE DIE HALEN?
9
5.7 AUTONOMIE, RELATIE EN COMPETENTIE Autono mie Competentie Relatie Door vervulling van de basisbehoeften neemt de motivatie en het zelfvertrouwen toe.
10
EINDE
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.