De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Door H. Prinsen en K.J. Terpstra.  Signaleren en herkennen  Ik zie, ik zie wat jij ook ziet  Signaleringsinstrumenten  De rol en de systematiek van.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Door H. Prinsen en K.J. Terpstra.  Signaleren en herkennen  Ik zie, ik zie wat jij ook ziet  Signaleringsinstrumenten  De rol en de systematiek van."— Transcript van de presentatie:

1 Door H. Prinsen en K.J. Terpstra

2  Signaleren en herkennen  Ik zie, ik zie wat jij ook ziet  Signaleringsinstrumenten  De rol en de systematiek van de begeleider bij diagnosticeren en begeleiden  Diagnosticeren  Zelfvertrouwen en motivatie: waar kun je die halen?  Autonomie, relatie en competentie INHOUDSTAFEL

3  Problemen signaleren door observatie  Vraagt zekere deskundigheid  Observator moet zich aan de kale feiten houden  Na observatie kan je een diagnostisch gesprek voeren 5.1 SIGNALEREN EN HERKENNEN

4 Observeren is systematisch en doelgericht waarnemen van concreet, meetbaar gedrag. Een observatieverslag mag enkel feiten bevatten. 5.2 IK ZIE, IK ZIE WAT JIJ OOK ZIET

5 Door gebruik te maken van vragenlijsten kan de puber het een en ander over zichzelf vertellen. Hulpmiddel bij het formuleren van zijn zelfbeeld. 5.3 SIGNALERINGSINSTRUMENTEN

6  De begeleider moet laten merken aan de puber dat hij een richtingaanwijzer, een coach is  Wat de puber nodig heeft, moet de begeleider hem aanbieden  Een veilige atmosfeer is belangrijk  Samen moeten er doelen worden opgesteld  Een duidelijk welkom en afscheid is vereist 5.4 DE ROL EN DE SYSTEMATIEK VAN DE BEGELEIDER BIJ DIAGNOSTICEREN EN BEGELEIDEN

7 Op basis van de verzamelde informatie onderzoekt de begeleider via een diagnostisch gesprek wat een passende volgende stap kan zijn. 5.5 DIAGNOSTICEREN

8  De puberteit is een onzekere periode in het leven van de mens  Toenemen vertrouwen puber Onzekerheid neemt af  Pubers vergelijkbaar met in het nauw gedreven dieren  Meer zelfvertrouwen geven door feedback 5.6 ZELFVERTROUWEN EN MOTIVATIE: WAAR KUN JE DIE HALEN?

9 5.7 AUTONOMIE, RELATIE EN COMPETENTIE Autono mie Competentie Relatie Door vervulling van de basisbehoeften neemt de motivatie en het zelfvertrouwen toe.

10 EINDE


Download ppt "Door H. Prinsen en K.J. Terpstra.  Signaleren en herkennen  Ik zie, ik zie wat jij ook ziet  Signaleringsinstrumenten  De rol en de systematiek van."

Verwante presentaties


Ads door Google