De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

9 BOUW STENEN Alex Osterwalder heeft negen bouwstenen ontwikkeld waar dit proces mee is te beschrijven. Deze bouwstenen worden samen het ‘Business model.

Verwante presentaties


Presentatie over: "9 BOUW STENEN Alex Osterwalder heeft negen bouwstenen ontwikkeld waar dit proces mee is te beschrijven. Deze bouwstenen worden samen het ‘Business model."— Transcript van de presentatie:

1 9 BOUW STENEN Alex Osterwalder heeft negen bouwstenen ontwikkeld waar dit proces mee is te beschrijven. Deze bouwstenen worden samen het ‘Business model canvas’ genoemd. Bedrijven die weten waar de negen bouwstenen voor staan en de onderlinge relatie snappen, zijn in staat om hun business model constant aan te passen. Hierdoor kunnen zij inspelen op de behoefte van de markt en zo de concurrentie voor blijven.

2 1. Klantsegmenten Wie zijn je klanten?
Een organisatie bedient een of meer segmenten: - Massamarkt => Telegraaf, SBS - Nichemarkt => Flair, Quest - Gesegmenteerd => banken verschillende waardeproposities voor groot en kleine vermogenden - Gediversifieerd =>niet met elkaar samenhangende klantsegmenten bedienen Multi-sided platform => creditcardmaatschappij heeft cc-bezitters nodig en winkeliers die cc’s accepteren => gratis krant Metro groot lezersbestand + adverteerders Tekeningen door JAM Wie zijn je klanten?

3 2. Waardeproposities Vaak niet bewust van probleem => vroeger leuk nummer op radio, wachten tot maandag naar cd winkel om 10 nummers voor 34 euro te kopen, waar je er maar een paar leuk van vond. De organisatie streeft ernaar problemen van klanten op te lossen en in klant behoefte te voorzien: - Nieuwheid (mobiele telefoons) - Performance (pc-branche steeds krachtigere machines) - Customization (NikeID sneakers) - ‘klus klaren’ (luchtvaartklanten Rolls Royce vertrouwen volledig op onderhoud) - Ontwerp (Apple) - merk/status (Rolex=rijkdom) prijs (lager) kostenbesparen - Risicobeperking (servicegarantie auto) - Toegankelijkheid (beleggingfondsen nu ook voor particulier) - gemak/bruikbaarheid (Apple one-stop) Tekeningen door JAM In welke behoefte van de klant voorzie je? Welk probleem los je op? Kwantitatief (prijs, snelheid, service) Kwalitatief (ontwerp, klantervaring)

4 3. Kanalen Kanaal soorten zijn: - Verkoop - Webverkoop - Eigen winkels - Partnerwinkels (iPhone ligt in partnerwinkels T-Mobile, abbo’s T-Mobile in partnerwinkels Apple) - Groothandel Kanaal fasen zijn: - Awareness - Aankoop - Aflevering - After Sales - Evaluatie Tekeningen door JAM Communicatie met Klantsegmenten en hoe bereik je hen om een Waardepropositie te leveren?

5 4. Klantrelaties Welke relatie(s) ga je aan met je Klantsegmenten?
Categorieën -persoonlijke hulp (UPC installateur) - Selfservice - Geautomatiseerde diensten (recommendations Amazon) - Communities (forum opzetten) - Co creatie (Lego) Tekeningen door JAM Welke relatie(s) ga je aan met je Klantsegmenten?

6 5. Inkomstenstromen Wat willen/ zullen klanten betalen?
Hoe ontstaan deze? - Goederenverkoop - Gebruikersfee (pakketdienst) - Abonnementsgelden (krant, sportschool) - uitlenen/huren/leasen (dvd’s, auto) -licenties (software) -brokerage fees (makelaars, transacte fees) - reclame Tekeningen door JAM Wat willen/ zullen klanten betalen?

7 6. Key resources - Fysiek (gebouwen, voertuigen, productieaciliteiten) - Intellectueel (databases, merken, patenten) - human resources (personeel, administratie) - Financieel (ericsson krijgt kapitaal bij banken voor voorfinanciering apparatuur klanten) Tekeningen door JAM Wat zijn de belangrijkste bronnen om te zorgen dat het businessmodel werkt?

8 7. Kernactiviteiten Wat ga je doen? - produceren - probleemoplossen - platform / netwerken Tekeningen door JAM Wat zijn de belangrijkste dingen die we moeten doen?

9 8. Key partners Wie zijn onze belangrijkste partners en wat doen zij?
Motivaties - optimalisatie schaalvoordelen - beperking van risico en onzekerheid - acquisitie van bepaalde resources en activiteiten (geen eigen verkoopkanaal) Tekeningen door JAM Wie zijn onze belangrijkste partners en wat doen zij?

10 9. Kostenstructuur KOSTENSTRUCTUREN: - vaste kosten - variable kosten - Schaalvoordelen (Apple laat iPod in China goedkoop maken, fabriek bestaat, maakt ook voor anderen) - Scopevoordelen (Mediamarkt advertentie met meerdere producten) Businessmodellen: - Kostengestuurd…………………………………………………………. (Ryan air, Easy Jet) - Waardegestuurd………………………………………………………… (Luxe vluchten) Tekeningen door JAM Wat zijn de kosten die worden gemaakt om het businessmodel te laten werken?

11 HET BUSINESS MODEL CANVAS

12 HET BUSINESS MODEL CANVAS
DOE-dingen EFFICIENCY

13 HET BUSINESS MODEL CANVAS
Met het hart, gevoel Vragen zover? WAARDE

14 HET BUSINESS MODEL CANVAS – Apple iPod
Naadloze Muziek ervaring Marketing Platen-maatschappijen Lovemark Massamarkt Switching costs OEMs (original equipment manufacturers Hardware- ontwerp Klanten de mogelijkheid bieden om gemakkelijk digitale muziek te zoeken, te kopen en te genieten Zometeen zelf toepassen in Rookie: Klantsegmenten, waar zijn ze mee bezig Switching costs => alleen in Apple afspeelbaar Mensen Retailwinkels Apple- merk apple.com iPod hardware Apple stores Content & overeenkomsten iTunes software iTunes store Productie Mensen Hoge hardware inkomsten Muziek- inkomsten Marketing & sales


Download ppt "9 BOUW STENEN Alex Osterwalder heeft negen bouwstenen ontwikkeld waar dit proces mee is te beschrijven. Deze bouwstenen worden samen het ‘Business model."

Verwante presentaties


Ads door Google