HORECA IN GENT EEN MOEILIJK EVENWICHT TUSSEN UITGAAN EN WONEN Hoe pak je geluidshinder aan?

Verwante presentaties


Presentatie over: "HORECA IN GENT EEN MOEILIJK EVENWICHT TUSSEN UITGAAN EN WONEN Hoe pak je geluidshinder aan?"— Transcript van de presentatie:

1 HORECA IN GENT EEN MOEILIJK EVENWICHT TUSSEN UITGAAN EN WONEN Hoe pak je geluidshinder aan?

2 HORECA IN GENT •Toezicht in Gent: wie zijn we? •Wetgevend kader m.b.t. cafés •Aanpak geluidshinder: preventief en repressief •Gevolgen: strafrechterlijk, efficiëntie •Sterktes en knelpunten •Uw mening?

3 HORECA IN GENT: toezicht in Gent: wie zijn we? • Stad Gent: 13 departementen voor de verschillende beleidsdomeinen • departement Milieu, Groen en Gezondheid • 4 diensten: Milieudienst, Groendienst, Gezondheidsdienst, Stadslaboratorium • binnen de Milieudienst: afdeling Toezicht

4 HORECA IN GENT: toezicht in Gent: wie zijn we? afdeling Toezicht:  opgericht vanaf 1 mei 2004 – voordien geen aparte afdeling – klachten werden ‘tussendoor’ behandeld door adviserende ingenieurs  nu: onafhankelijke afdeling met 3 toezichthoudende ambtenaren en 1 juriste  toekomst: aparte dienst binnen het departement om onafhankelijke werking te maximaliseren + integratie van milieutoezicht en stedelijke eetwareninspectie

5 HORECA IN GENT: toezicht in Gent: wie zijn we? bevoegheden:  Toezichthoudend ambtenaar:  1 jaar opleiding volgen aan de provincie en slagen voor de examens  aangesteld worden door de Gemeenteraad van stad of gemeente  eed afleggen bij de vrederechter  Bevoegdheden bepaald in Milieuvergunningendecreet en Vlarem I  inbreuken vaststellen in proces-verbaal dat wordt overgemaakt aan de Procureur des Konings  toegang tot een ingedeelde inrichting  technische controle uitvoeren (stalen nemen, metingen)

6 HORECA IN GENT: toezicht in Gent: wie zijn we? taken:  klachtenbehandeling: aanmaning – PV – dwangmaatregel (geen dwangsom!)  preventief toezicht: sectoraal, controle bijzondere voorwaarden  geluidsmetingen in cafés

7 HORECA IN GENT: wetgevend kader m.b.t. cafés  Milieuvergunningendecreet – Vlarem I en Vlarem II lokaal met dansgelegenheid met een voor het publiek toegankelijke oppervlakte groter dan 100 m 2 : milieuvergunning klasse 2 verplicht → geluidsnormen uit Vlarem II van toepassing: afhankelijk van ruimtelijke inkleuring op het gewestplan → uitgangspunt: hinder naar omgeving moet minimaal zijn, dus geen beperkingen voor niveau in de inrichting → verplicht akoestisch onderzoek door erkend geluidsdeskundige! → toegelaten geluidsniveau bepaald in akoestisch onderzoek – wordt expliciet opgenomen in de milieuvergunning als LAeq,30s + verplicht begrenzer → sluitingsuur geregeld in Vlarem

8 HORECA IN GENT: wetgevend kader m.b.t. cafés  Koninklijk Besluit van 24/02/1977 houdende vaststellingen van geluidsnormen voor muziek in openbare en private instellingen → van toepassing op alle cafés die niet onder de milieuvergunningsplicht vallen → expliciete geluidsnormen voor elektronisch versterkte muziek - 90 dB(A) in de openbare inrichting - binnennorm bij de buren afhankelijk van het achtergond- geluidsniveau → toezichthoudende ambtenaren Vlarem ook bevoegd voor deze wetgeving (proces-verbaal naar Procureur des Konings)

9 HORECA IN GENT: aanpak geluidshinder Gent: 250 000 inwoners en ongeveer 1500 cafés (750 in het centrum) daarvan 32 cafés met milieuvergunning (Vlarem-cafés), alle andere vallen onder de bepalingen van het KB (KB-cafés)  Preventieve aanpak:  horecacoach: bemiddelaar tussen horeca en Stad  overlastafspraak tussen uitbater en politie (verplicht)  horecauitbatersdag: informatieuitwisseling en sensibilisering  horecabrochure, fuifbrochure, startersvergaderingen, economische subsidies,…

10 HORECA IN GENT: aanpak geluidshinder  Repressieve aanpak:  Vlarem-cafés: we gaan ervan uit dat deze cafés normen naleven door bepalingen vergunning; LAeq wordt gecontroleerd bij klachten  draaiboek geluidshinder: enkel van toepassing op KB-cafés → vanuit bevoegdheid van de burgemeester om maatregelen te nemen om openbare rust en openbare orde te vrijwaren → gefaseerde sancties bij vaststellingen van overlast  subjectieve (auditief) vaststelling door de politie op de openbare weg of bij een klager  objectieve geluidsmeting door toezichthoudend ambtenaar milieudienst bij de buren en toetsing aan BINNEN-normen KB

11 HORECA IN GENT: aanpak geluidshinder  Repressieve aanpak:  draaiboek geluidshinder: → maatregelen:  schriftelijke waarschuwing  intrekking permanente nachtvergunning: indien langer open dan 1.00 uur betalen van 40 euro – termijn 1 maand  intrekking gunst van occassionele nachtvergunning: verplicht te sluiten om 1.00 uur – termijn 1 maand  permantente sluiting gedurende beperkte termijn

12 HORECA IN GENT: aanpak geluidshinder  Repressieve aanpak:  draaiboek geluidshinder: → maatregelen:  steeds mogelijk om van procedure af te wijken bij erge overlast  uitvoerder: politie  coördinatie: werkgroep burgemeester, politie, milieutoezicht, horecacoach  heel veel aandacht voor buurtonderzoek en buurtoverleg!!

13 HORECA IN GENT: aanpak geluidshinder  Repressieve aanpak:  geluidsmetingen: → gebeuren enkel door toezichthoudende ambtenaren van de milieudienst  niet ad hoc (cfr. politie) bij klachten  georganiseerd op regelmatige basis  prioriteit: cafés waarvan er klachten gekend zijn én cafés waar op moment van controle de muziek hoorbaar is op straat  per “controleronde”: ongeveer 30 cafés

14 HORECA IN GENT: aanpak geluidshinder  Repressieve aanpak:  geluidsmetingen: → toetsing van de meting aan de norm KB (90 dB(A))  steeds onmiddellijk proces-verbaal naar Procureur des Konings → bij aanhoudende klachten ook meting bij buren: toetsing aan de binnennormen KB  steeds onmiddellijk proces-verbaal naar Procureur des Konings  maatregel volgens draaiboek geluidshinder

15 HORECA IN GENT: gevolgen - efficiëntie  Strafrechtelijke gevolgen:  proces-verbaal opgemaakt door toezichthoudend ambtenaar: correctioneel en bewijskracht tot tegendeel is bewezen  KB-cafés: → 3 keer voorstel tot minnelijke schikking (125-500 euro) → weigering of herhaling: rechtbank – zware boetes + vaak verbeurdverklaring van de muziekinstallatie  Vlarem-cafés: exploitatie zonder vergunning → verbeurdverklaring van inkomsten + exploitatieverbod

16 HORECA IN GENT: gevolgen - efficiëntie  Bestuurlijke gevolgen:  bedoeling is om met maatregelen uit draaiboek sneller op de bal te spelen en te voorkomen dat de hinder escaleert  Efficiëntie:  aantal aanhoudende “probleemcafés” daalt  aantal klachten wijzigt niet, maar duur van hinder wel  zware strafrechtelijke straffen: sinds eind 2006 duidelijk minder positieve vaststellingen in de inrichting

17 HORECA IN GENT: sterktes en knelpunten  Sterktes  efficiënte aanpak van hinder  duidelijke communicatie naar uitbater en buurt  samenwerking met verschillende diensten die allen aan hetzelfde zeil trekken  afschrikkend effect door sancties van de rechtbank

18 HORECA IN GENT: sterktes en knelpunten  Knelpunten  soms snelle wissel van uitbater: steeds opnieuw beginnen  geen mogelijkheid om exploitatie te verbieden door vorige ervaringen – meestal zijn panden eigendom van brouwerij – geen betrokken en moeilijk te bereiken partner  wettelijke meetmethodiek in A-weging: niet aangepast aan hedendaagse muziekgenres waarbij vooral bassen voor overlast zorgen

19 HORECA IN GENT: UW MENING? VRAGEN?


Download ppt "HORECA IN GENT EEN MOEILIJK EVENWICHT TUSSEN UITGAAN EN WONEN Hoe pak je geluidshinder aan?"

Verwante presentaties


Ads door Google