Download de presentatie
1
Leren in en door organisaties
Robert de Hoog Programmagroep SWI
2
Onderwerpen Van individu naar organisatie Kenniscreatie: componenten
Kenniscreatie: processen Aansturen: management en condities Bewijs? Kennis en leren 18 april 2002
3
Van individu naar organisatie
Leren veronderstelt een lerende “agent” In principe een individu Hoe kan je individueel leren en een “lerende organisatie” koppelen? Omvat ook informeel leren! Veel auteurs: Senge, Argyris, Schon Hier vanuit kennis management perspectief Kennis en leren 18 april 2002
4
Van individu naar organisatie
Meestal probeert men de volgende aspecten in kaart te brengen: Wat wordt er geleerd Hoe wordt er geleerd Hoe bevorderen we leren Nonaka & Takeuchi: theorie Reinhardt: theorie + toetsing Kennis en leren 18 april 2002
5
Kenniscreatie: componenten
Nonaka & Takeuchi (epistemologie) Onderscheid tussen impliciete en expliciete kennis (zie ook Sveiby, p.69-71) Kennis en leren 18 april 2002
6
Kenniscreatie: componenten
Nonaka & Takeuchi (ontologie): Organisatienivo’s Individu Groep Organisatie Inter-organisatie Kennis en leren 18 april 2002
7
Kenniscreatie: componenten
Reinhardt (zie fig. 8.2): Leer nivo’s (individu, team etc.) Leer modi (cognitief, cultureel, actie georienteerd) Leer typen (single loop, double loop) Leerprocessen (identificatie/creatie, diffusie, integratie/modificatie, actie) NB: geeft 144 perspectieven! Kennis en leren 18 april 2002
8
Kenniscreatie: processen
Nonaka & Takeuchi: conversieproces tussen typen Spiraal wordt gedreven door continue interactie tussen impliciete en expliciete kennis Kennis en leren 18 april 2002
9
Kenniscreatie: processen
Groepsprocessen Cultuur ??? Apprenticeship Metaforen, analogie, dialoog Informatieverwerking Lerende organi satie Leren door te doen Instructie Nonaka & Takeuchi Kennis en leren 18 april 2002
10
Kenniscreatie: processen
Reinhardt: Meer object model voor KM Pijlen? Leervormen? Kennis en leren 18 april 2002
11
Aansturen: management en condities
Uitgangspunt is dat processen niet “vanzelf” verlopen Management vs condities Nonaka & Takeuchi geven condities: Intentie: doelgerichtheid van de organisatie Autonomie: zelfstandig handelen Fluctuatie en creatieve chaos: “opschudden” Redundantie: meer weten dan direct nodig “Requisite variety”: fit met dynamiek omgeving Kennis en leren 18 april 2002
12
Aansturen: management en condities
Reinhardt: Management probleem: Formuleren van doelen Waarde bepalen Acties/interventies ondernemen Barrieres: zie table 8.3! Kennis en leren 18 april 2002
13
Aansturen: management en condities
Sveiby, Hoofdstuk 7 Verzameling “losse” opmerkingen over interne structuur: Spanning beheersen tussen groepen in de organisatie Afstemming met klanten Structuren voor kennisoverdracht (kantoortuin e.d.) Kangoeroemethode Simulatie (Tango!) Kennis en leren 18 april 2002
14
Bewijs? Nonaka & Takeuchi: beperkt aantal case studies, Japan wel zo goed (zie ook nieuwe boek) Sveiby: anecdotisch Reinhardt: systematich opgezet onderzoek in een organisatie Kennis en leren 18 april 2002
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.