De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Verkeersveiligheid Buitenveldert

Verwante presentaties


Presentatie over: "Verkeersveiligheid Buitenveldert"— Transcript van de presentatie:

1 Verkeersveiligheid Buitenveldert
Govert de With Fietsersbond Amsterdam

2 Inhoud Over de Fietsersbond Uitgangspunten Hoe realiseren?
Duurzaam veilig 30 of 50? Fiets en voetganger: mengen of apart? Verkeerslichten Hoe realiseren? Stadsdeel Centrale stad Ambtelijk, politiek, commissies, raden Parkeren De Cuserstraat/v Boshuizen botsplaatje

3 de Fietsersbond grootste belangenorganisatie van en voor fietsers
150 lokale afdelingen leden landelijk, 4000 in Amsterdam 1.500 actieve vrijwilligers ruim 30 professionals op het Landelijk Bureau in Utrecht In Amsterdam 2 beleidsmedewerkers Advies, inspraak, meedenken, waar nodig actie

4 Duurzaam Veilig Weg heeft 1 functie Scheiding verkeerssoorten
Auto’s concentreren op hoofdwegen Daarbinnen 30km-(verblijfs)gebieden Met fietsroutes?!

5

6

7 30 of 50? Verblijfsgebied of stroomfunctie 30: gemengd, klinkers, …
50: gescheiden, asfalt, belijning, …

8 30 of 50? Probleem: stroomwegen met verblijfsfunctie of andersom (Van Woustraat, De Cuserstraat) Probleem: max. snelheid moet geloofwaardig zijn (bordje is niet genoeg) Drempels gaan moeilijk samen met OV (vindt het OV)

9 Zuidas 30km gebied…

10 Waarom belangrijk?

11 Autoparkeren en veiligheid
Veilige inrichting vraagt ruimte In smalle straten kan dat alleen als parkeren eruit gaat Dat vereist politieke keuze

12 Fiets en Voetganger Andere benadering Netwerk of lokale oplossingen
Voetgangers benadelen is fietsers benadelen (of andersom) Fiets en voet kunnen vaak prima samen, maar onderscheid is wel duidelijker (geen shared space als het druk is!) Voorbeeld: ontmoetingseiland

13 Voetgangersoversteken
Zebra of kanalisatie Over de héle weg (incl. fietspad, trambaan, …) Ook hier: geloofwaardig, of helemaal niet!

14 Verkeerslichten (VRI’s)
Alleen als nodig Alleen nodig als voldoende overstekers én lange wachttijden Gevolgen voor het hele netwerk I.h.a. nadelig voor voet en fiets Ongeloofwaardig licht is gevaarlijker dan geen licht.

15 Hoe werkt het? Stadsdeel is wegbeheerder
Toetst plannen van anderen in ambtelijke verkeerscommissie Met GVB, politie, Onbeperkt Zuid, Fietsersbond Centrale stad en stadsregio kijken mee als het hoofdnet betreft Ambtenaren bereiden voor, verkeerscommissie adviseert, politiek beslist

16 Contact Fietsersbond Amsterdam Govert de With
WG plein 84, 1054 RC, Amsterdam


Download ppt "Verkeersveiligheid Buitenveldert"

Verwante presentaties


Ads door Google