Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
2
Alle schooldagen naar school
Opstart nieuwe campagne Centraal doel: leerkansen van kinderen vergroten door maximale participatie aan het onderwijs Via sensibilisering van de ouders Kinderen elke dag naar school brengen Kinderen op tijd naar school brengen Ook net voor en net na de vakanties
3
Impulsfonds voor Migrantenbeleid
Campagne in het kader van FIM Gericht op alle kinderen Met extra aandacht voor anderstalige kinderen meer tijd op school => meer contact met de Nederlandse taal =>grotere leerkansen Focus op: Ouders van kleuters Geen leerplicht, attitude voor stipte aanwezigheid op school reeds belangrijk Ouders van leerlingen van het 1ste leerjaar
4
Ouders bereiken via de school:
Campagne voeren op school- en op klasniveau 14 daagse campagne die kan herhaald worden Handleiding als ondersteuning en inspiratiebron voor scholen en leerkrachten
5
Ouders bereiken via intermediairen
Campagne ook buiten de school zichtbaar en herkenbaar maken CLB’s, gemeenschapscentra, buurtinitiatieven, huisartsen, integratiesector, moskeeën…
6
Scholen kunnen het materiaal aanpassen aan eigen noden en wensen
Bestellen kan via: Vanaf 25 maart tot 5 april In fases Eerste bestelling nu Tweede bestelling in juni
7
Campagnemateriaal
8
Campagnebeeld Uil schrijft met krijt ‘iedereen op school op tijd!’. Zijn dikke ronde buik is een klok. Zo zie je meteen hoe laat het is. Gedaan met vakanties die de schooldagen overlappen. Er alle schooldagen bijzijn is te belangrijk! Een duidelijke boodschap, vriendelijk gebracht door een lieve uil.
9
Wat? Vrolijke tekeningen en dieren dompelen kleuters meteen onder in het verhaal dat deze campagne op school doet leven. Een uitnodigend verhalend liedje, dat kleuters graag doorvertellen aan hun ouders. En dat nog lang blijft nazinderen in hun hoofd. Haan Uil Bij Ook de ouders krijgen uil vaak te zien. Zelfs buiten de school, op plaatsen waar ze vaak komen.
10
Campagnefolder ouders
Benadrukt de cruciale rol van de ouders Idem voor alle scholen De school kan steeds een begeleidende brief toevoegen Een invulkader Beschikbaar in NL, FR, EN, TU, SP
11
Affiche Ondersteunt de herkenbaarheid van de campagne
Ruimte tot personaliseren Op plaatsen waar veel ouders komen Ook in elke klas
12
Heen & weer-mapje Het dagelijks communicatie-kanaal tussen de ouders en de school Pochet voor symbool of naam Binnen invulvakken met praktische info
13
Liedje op CD en/of MP3 Een tekst op maat van de campagne
Nieuw gecomponeerd voor de campagne Een team van professionele muzikanten Een pilootgroep kinderen die het liedje in de studio hebben ingezongen Inkleurtekeningen
14
Data files op de CD Jpg-bestanden met inkleurtekeningen
15
De partituur van het liedje
18
Aanwezigheidskaart & “Uil”-stempel
Een twee-weken actie de uil-stempel bij tijdige aanwezigheid De volle kaart gaat mee naar huis en hier wacht een beloning
19
Raamstickers Beloning voor de volgestempelde aanwezigheids-kaart
Herinneren aan de boodschap van de campagne Leuk spelmateriaal voor het kind
20
Welkomstkaart ouders Na afloop van de veertiendaagse actie nodigt deze kaart de ouders uit op een contactmoment Invuluitnodiging op maat van de school, juf of meester
21
Zwemzakjes Vernieuwde herinnering aan de campagne
22
Handleiding Deze handleiding zet aan tot ‘denken over een campagne’, inspireert ‘Goed idee!’, maar is bovenal een doe-boek. Deze handleiding vertelt je niet alleen waarom deze campagne zo’n belangrijke bijdrage kan leveren aan het Brusselse kleuteronderwijs. Het beschrijft vooral hoe je de campagne opzet in jouw school, met jouw klas. Wie betrek je wanneer? Hoe begin je eraan? Hoe maak je de campagne levend bij ouders? En een succesverhaal bij de kinderen? Ben je niks vergeten? Met het campagnemateriaal en de tips uit deze handleiding op zak, word je vast enthousiast om ook in jouw kleuterschool ouders en kleuters te stimuleren op tijd en alle dagen naar school te komen. Veel succes!
23
Ondersteunende klasactiviteiten
Aandacht naar ouders
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.