Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdTania Meijer Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Hoe kijkt de consument naar uw site
Hoe kijkt de consument naar uw site? Door: Wim van der Mark Utrecht, 13 november 2008
2
Trends in kijk- en leesgedrag
Aantal communicatie impulsen groeit Meer scannen, minder lezen Vorm boven inhoud Sneller, korter Zoekgericht kijken
4
De kijkfase (scanfase)
Rechterhersenhelft: Indruk opdoen Gevoel Scannen=snel Kan veel tegelijk Communicatie via Beelden Kopzinnen en headlines Opvallende stukjes tekst
6
100% of you look at the eyes first
100% of you look at the eyes first. Even when you see this picture for the second or third time.
7
Lessen van de oogcamera
Kijkgedrag ligt vast Er is een kijkvolgorde Beelden winnen van tekst Dit is onbewust en onafleerbaar gedrag Vorm wint van inhoud
8
P 100% of the persons that look for a parkingplace, will go to the right, although the text is clear: “go to the left”. Images are stronger than text. Parkeren linksaf
9
Kijkvolgorde naar vorm
Grote beelden vóór kleine beelden Warme kleuren vóór koude kleuren Mensen vóór voorwerpen Kinderen vóór volwassenen Portret vóór compleet figuur Ogen zijn een sterk element ——————————————————— Nog sterker, minder functioneel: Bloot Bewegende beelden The sequence in which people see things is fixed. If you know this sequence, you will be able to bring your message in the right sequence. In the next part of this presentation I will show you how to use this knowledge of looking behaviour in mailings and ings
10
Kijkvolgorde naar onderwerp
Basismotivatoren: 1. Hebzucht Verdienen, besparen, iets gratis krijgen, winst maken enz. 2. Angst Door onzekerheid op zoek naar veiligheid en zekerheid 3. Status Mensen willen ergens bij horen en zo gezien worden 4. Ontplooiing Mensen willen zich ontwikkelen, leren en groeien
11
Communiceren via beeldscherm
Schermteksten vergeleken met papier Papier leest tot 50% sneller Papier wordt beter begrepen Papier wordt beter onthouden
12
De website Homepage is overzichtpagina Maak geen intro
Houd bij ontwerp rekening met kijk- klikconventies De bezoeker is gehaast en heeft zijn vinger op de muis De bezoekers zoekt antwoord op zijn eigen vragen Antwoorden op bezoekersvragen zijn belangrijker dan vorm
14
Internet: klikgedrag is ervaringsgedrag
Zelfverklarend Gewoonte Gebaseerd op ervaringen
15
Nog een paar tips Goed leesbare letter (“Verdana” “Arial” en “Tahoma”)
Korte stukjes en korte zinnen Veel tussenkopjes Smalle bladspiegel of kolommen Voorzichtig met kleur in combinatie met tekstblokken
16
Effect van kleur op leesbaarheid van tekstblokken
Zwarte tekst Onderzoek toont aan dat langere tekstblokken het best leesbaar zijn als de tekst zwart is en de achtergrond wit. Het kleuren van alleen de achtergrond geeft enig verlies van leesbaarheid Gekleurde tekst Onderzoek toont aan dat langere tekstblokken het best leesbaar zijn als de tekst zwart is en de achtergrond wit. Het kleuren van de tekst maakt de tekst moeilijk leesbaar. Hoe donkerder de tekst, hoe beter leesbaar Kleur op kleur Onderzoek toont aan dat langere tekstblokken het best leesbaar zijn als de tekst zwart is en de achtergrond wit. Het kleuren van tekst en achtergrond maakt tekstblokken zeer moeilijk leesbaar Diapositief Onderzoek toont aan dat langere tekstblokken het best leesbaar zijn als de tekst zwart is en de achtergrond wit. Het kleuren van de achtergrond tegen een witte tekst is bij elke achtergrondkleur moeilijk leesbaar
17
Nog een paar tips Goed leesbare letter (“Verdana” “Arial” en “Tahoma”)
Korte stukjes en korte zinnen Veel tussenkopjes Smalle bladspiegel of kolommen Voorzichtig met kleur in combinatie met tekstblokken Hyperlinks wijzen de weg Bezoekers klikken op afbeeldingen en onderstreepte tekst
18
Tips voor hyperlinks Onderstreepte/gekleurde duidelijke links
Niet: meer informatie, maar Vraag uw folder eikenhouten vloerdelen Link naar invulformulier (liever geen link naar outlook) Meer lezen over eikenhouten vloerdelen Link naar (printbare) webtekst (geen pdf bestand) Download pdf brochure eikenhouten vloerdelen Link naar pdf bestand Offerte eikenhouten vloerdelen Link naar offerte aanvraag formulier
19
Succesfactoren voor uw site
Gevonden worden Aansluiten bij de zoekvraag Alleen antwoord geven op zoekvragen Zoekvragen zijn steeds anders Trend: Landingpagina’s
20
De inhoud van landingpagina’s
Een relevant beeld om aandacht te trekken Gaat over een herkenbaar probleem of behoefte Biedt een oplossing Tekstblokje of bulletpoints met uitleg Biedt een concrete aanbieding Enkele regels Zet aan tot reactie Hele pagina op één scherm
21
24 verschillende combinaties mogelijk
Testmogelijkheden 24 verschillende combinaties mogelijk
22
Testresultaten
23
Content verbeteren, stap 1
Kijken als iemand die geen tijd heeft Wat ziet u? Wilde u dat overbrengen Geeft de vorm het juiste gevoel? Is er een reden om te lezen?
24
Content verbeteren, stap 2
Strepen zonder pardon In 50% van de gevallen is de eerste alinea overbodig Streep weg wat over uzelf gaat Uw doelen zijn irrelevant voor de lezer Welke vragen komen er op bij de lezer? Wat geen antwoord geeft kan vervallen
25
Content verbeteren, stap 3
Inkorten voor de leesbaarheid Alinea’s Confrontatietekst: 3 tot 5 regels Doorkliktekst: 7 tot 12 regels elke alinea een kopje opsommingen Zinnen: Webcopy: maximaal 15, gemiddeld 9 woorden per zin Woorden 5.5 tekens per woord Gebruik optie “statistieken” in spellingcontrole van Word
26
Content verbeteren, stap 4
Tekst actief en vlot maken Minder “zullen”, “willen”, “worden” en “kunnen” Vervang antieke uitdrukkingen door vlot Nederlands
27
Vlot Nederlands Antieke uitdrukkingen Vlot Nederlands aan de hand van
aangezien desalniettemin omtrent met behulp van Ten behoeve van door middel van reeds indien alsmede te Utrecht Vlot Nederlands met omdat toch over voor al als ook in Utrecht
28
Content verbeteren, stap 5
Positief schrijven Zoek “geen” en “niet” Poging om doelgroep iets niet te laten denken? Mensen kunnen alleen iets wel denken!
29
Content verbeteren, stap 6
In de beleving van de lezer schrijven: Eerste persoon Tweede persoon Wij, ons, naam Jij, u, uw, naam In de verhouding: :
30
eindredactie van teksten
Bekijken Smalle bladspiegel Korte stukjes Interessante kopjes voor de lezer Aandacht op de juiste volgorde sturen Weten wat de bezoeker zoekt En dat is geen informatie over uzelf Er bestaan universele basismotivatoren Landingpagina’s inzetten bij verschillende zoekvragen Lange stukken tekst inkorten Taal vlotter maken Extra fixatiepunten toevoegen
31
Ik wens u veel antwoord zoekende bezoekers
Dank voor uw aandacht Ik wens u veel antwoord zoekende bezoekers
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.